Between gifts and regrets: reflections on the profession of a lifestyle influencer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i1.54845

Keywords:

lifestyle digital influencer, motivating elements, negative factors, image management, endorsement

Abstract

The study aims to understand the motivating elements and negative factors that make up the profession of digital influencer lifestyler. Based on a multiple case study, we conducted semi-structured interviews with influencers, analyzing them using Content Analysis. We identified that the motivating aspects of the profession are the social, cultural and economic capital acquired, as well as flexibility, autonomy at work and good remuneration. As negative factors, we identified the exacerbated social pressure to standardize opinions and conduct, the constant fear of being cancelled - thus losing credibility and acquired social status -, the continuous journey and financial instability.

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Author Biographies

Marianny Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Associate Professor of Management at the Federal University of Pernambuco (UFPE), Brazil, working in the graduate program in Management, Innovation and Consumption (PPGIC-CAA). She is coordinator of the Research Group "Marketing and Digital Influence" (MID) certified by CNPq. Her research interest focuses on consumer behavior, digital marketing, influencer marketing, collaborative consumption, sacrifice in consumption, reference groups and social influence. She obtained her PhD in Management from Federal University of Pernambuco (UFPE), Recife, Brazil, with a doctoral stay in Breda University of Applied Sciences (BUAS), Breda, The Netherlands.

Agatha Moura, UFPE

Atualmente é mestranda no Programa de Pós Graduação em Administração da UFPE (PROPAD), vinculada à linha de pesquisa Marketing de Comportamento do Consumidor e bolsista CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). É bacharela em Comunicação Social, com ênfase em Publicidade e Propaganda na Universidade Federal de Pernambuco (CAC/UFPE) e láurea acadêmica. Foi Bolsista de Iniciação Científica pelo CNPQ nos anos de 2017 e 2019. Atualmente participa do grupo de pesquisa ConsuMeering: Engenharia do Consumidor, cadastrado no Diretório do CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico). Seus interesses de pesquisa são: comportamento do consumidor, marketing sensorial, marketing de experiência e marketing digital. 

Letícia Alencar, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada Administração pela Universidade Federal do Cariri. Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial do Curso de Administração da Universidade Federal do Cariri (PET ADM- UFCA) de 2016 a 2018. Foi Bolsista do Programa de Aprendizagem Prática da Universidade Federal do Cariri no Núcleo de Aquisição do Sistema de Bibliotecas (SIBI- UFCA) no ano de 2018. Bolsista de Iniciação Científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ) até janeiro de 2021. Pesquisa Marketing com ênfase em Comportamento do Consumidor, Economia Criativa, Consumo Colaborativo, Marketing e Serviços . Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração. Participante do Grupo de Estudos em Consumo e Negócios da UFCA. (NEC-UFCA) e do Grupo de Pesquisa do Comportamento do Consumidor (GPCC) da Universidade Federal do Pernambuco. Atualmente é mestranda em Administração - Ênfase em Marketing da Universidade Federal do Pernambuco (UFPE), bolsista CNPq.

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Published

2022-12-15

How to Cite

Silva, M., Moura, A., & Alencar, L. (2022). Between gifts and regrets: reflections on the profession of a lifestyle influencer. Media and Everyday Life, 17(1), 160-185. https://doi.org/10.22409/rmc.v17i1.54845