Conception of time and space in complex TV narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.56113

Keywords:

complex narrative, creative process, TV series

Abstract

This essay analyzes the contributions and limits of the non-conventional conception of time and space in the creation of complex narratives in television. The theory comes from Jason Mittell's (2012, 2015) studies about complex narratives in TV. As a methodology, this study maps and analyzes time and space narrative resources used in the TV series Lost and Dark.  The results show how the non-conventional conception of time and space is built in these TV series and how its comprehension and acceptance by the audience derive more from its solution in the closure than from the level of complexity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvio Antonio Luiz Anaz, Universidade de São Paulo

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós-doutorado em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

References

ANAZ, Sílvio Antônio Luiz. Atributos de séries dramáticas de sucesso e envolvimento da audiência. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, [S. l.], v. 45, n. 50, p. 239-258, jul-dez. 2018.

ARQUIVO X. Criação de Chris Carter. Estados Unidos: 20th Century Fox Television e Thirteen Productions, 1993-2002 e 2016-2018. Série exibida pela Fox.

BELCASTRO, Andrea. L'intertestualità in Lost: forme di dialogismo in una serie tv di successo. 2009. 75 f. Tese (Doutorado em Scienze della comunicazione) – Università degli Studdi dela Calabria, Cozenza, 2009. Disponível em: https://www.tesionline.it/tesi/lettere-e-filosofia/intertextuality-in-lost-dialogisms-in-a-acclaimed-tv-series/27278. Acesso em 19 nov. 2021.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas, Editora Unicamp; São Paulo: Editora da USP, 2013.

BREAKING Bad. Criação de Vince Gillighan. Estados Unidos: Sony Pictures Television, High Bridge Entertainment e Gran Via Productions, 2008-2013. Série exibida pela AMC.

CARROLL, Nöel. Narrative closure. Philosophical Studies, v. 135, n. 1, p. 1–15, 2007.

CARTER, Bill. ‘Lost’ Finale Lifts ABC to a Big Night. The New York Times, [S. l.], 24 mai. 2010, Disponível em: https://www.nytimes.com/2010/05/25/arts/television/25ratings.html. Acesso em: 13 fev. 2023.

DARK. Criação de Baran bo Odar e Jantje Friese. Alemanha: Netflix, 2017-2020. Série exibida pela Netflix.

GAME of Thrones. Criação de David Benioff e D. B. Weiss. Estados Unidos: Warner Bros. Television Distribution, 2011-2019. Série exibida pela HBO.

HAYWARD, Susan. Cinema Studies: The Key Concepts. Nova York: Routledge, 2001.

JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão. São Paulo: Editora Aleph, 2015.

JENKINS, Henry. Transmedia Storytelling 101. Pop Junctions, [S. l.], 21 mar. 2007. Disponível em: http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html. Acesso em: 11 nov. 2021.

LOST. Criação de Jeffrey Lieber, J. J. Abrams e Damon Lindelof. Estados Unidos: Walt Disney Studios Home Entertainment, 2004-2010. Série exibida pela ABC.

MITTELL, Jason. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. MATRIZes, v. 5, n. 2, p. 29-52, jan.-jun. 2012.

MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova York: New York University Press, 2015.

NOUAILLES, Bertrand. Hurley, or the Destiny of a Stoic Figure in Lost. TV/Series, v. 1, 2016. Disponível em: http://journals.openedition.org/tvseries/4961. Acesso em: 19 nov. 2021.

OS Sopranos. Criação de David Chase. Estados Unidos: HBO, 1999-2007. Série exibida pela HBO.

PARROT ANALYTICS. United States TV Audience Demand for Lost. Disponível em: https://tv.parrotanalytics.com/US/lost-abc. Acesso em: 14 fev. 2023.

PARROT ANALYTICS. United States TV Audience Demand for Dark. Disponível em: https://tv.parrotanalytics.com/US/dark-netflix. Acesso em: 14 fev. 2023.

ROVIROSA, Anna Tous. Reality and fiction in US TV series: Lost, CSI and The West Wing. Narrative strategies and verosimilitude. Contemporânea, v. 8, n. 2, p. 1-18, dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/4799. Acesso em 19 nov. 2021.

SCIRETTA, Peter. Graph: The Most Surprising And Disappointing TV Series Finales? /Film, 20 ago. 2015. Disponível em: https://www.slashfilm.com/539530/graph-the-most-surprising-and-disappointing-tv-series-finales/. Acesso em: 4 abr. 2023.

SENSE8. Criação de The Wachowskis e J. Michael Straczynski. Estados Unidos: Netflix, 2015-2018. Série exibida pela Netflix.

STRANGER Things. Criação de The Duff Brothers. Estados Unidos: Netflix, 21 Laps Entertainment e Monkey Massacre, 2016 – presente. Série exibida pela Netflix.

THE Wire. Criação de David Simon. Estados Unidos: HBO, 2002-2008. Série exibida pela HBO.

TWIN Peaks. Criação de David Lynch e Mark Frost. Estados Unidos: Republic Pictures; CBS Television Distribution, 1990-1991; Showtime Networks, 2017. Série exibida pela ABC (1990-1991) e pela Showtime (2017).

WESTWORLD. Criação de Jonathan Nolan e Lisa Joy. Estados Unidos: Warner Bros. Television Distribution, 2016 - 2022. Série exibida pela HBO.

Published

2023-05-19

How to Cite

Anaz, S. A. L. (2023). Conception of time and space in complex TV narrative . Mídia E Cotidiano, 17(2). https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.56113