Fighting disinformation in Latin America based on media literacy: a case study of the Oficina de Leitura Crítica de Notícias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.58703

Keywords:

Disinformation, Public Media, Media literacy, BBC News Brazil, United Kingdom

Abstract

The performance of the public media contributes to strengthen democracies in several western countries, even exploring media literacy and media education activities in Latin America. Thus, this article aims to analyze the experience of BBC News Brazil with the “Oficina de Leitura Crítica de Notícias” in view of the possible contributions to media education in Latin America and, more specifically, in Brazil. The methodology comprises a case study and an opinion survey carried out with fifty-one respondents, which allowed understanding the perceptions on the subject, and the interest of students and professionals related to the field of Communications. The results suggest that 58.8% claim to have already had contact with a media literacy project or activity, and 98% believe that activities such as the “Oficina de Leitura Crítica de Notícias” are interesting for the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Octavio Penna Pieranti, PPGMiT/Unesp

Doutor em Administração (Ebape/FGV) com pós-doutorado em Comunicação (UnB e UFRJ). Docente no  Programa em Mídia e Tecnologia. E-mail: octavio.pieranti@gmail.com

Ana Carolina Trindade, Unesp

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Graduada em Relações Públicas. Bolsista FAPESP. 

References

AIRES, Janine; SANTOS, Suzi. Sempre foi pela família: mídias e políticas no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.

BBC BRASIL nasceu em 1938 com notícia sobre Hitler. BBC News Brasil, 26 abr. 2011. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/institutional/090120_expediente_tc2. Acesso em: 01 fev. 2023.

BENSON, Rodney; POWERS, Matthew; NEFF, Timothy. Public Media Autonomy and Accountability: Best and Worst Policy Practices in 12 Leading Democracies. International Journal of Communication, n. 11, p. 1-22, 2017.

CABRAL FILHO, Adilson Vaz; CABRAL, Eula Dantas Taveira. Políticas de comunicação comunitária diante de processos de legitimação social por parte de grupos de mídia tradicionais no brasil. In: SILVA, Juliando Domingues da; MORAES FILHO, Ivan (Org.). Sobre a mídia que queremos: comunicação pública, direitos humanos & democracia. Olinda: Centro de Cultura Luiz Freire, 2016. p. 189-205.

CITELLI, Adilson Odair; NONATO, Cláudia; FIGARO, Roseli. Ismar de Oliveira Soares: a memória dos estudos comunicativos-educativos e da educomunicação no Brasil. Comunicação & Educação, v. 26, n. 1, p. 156-166, 2021.

COMISSÃO EUROPEIA. Recomendação da Comissão, de 20 de Agosto de 2009. Sobre literacia mediática no ambiente digital para uma indústria audiovisual e de conteúdos mais competitiva e uma sociedade do conhecimento inclusiva. Bruxelas: Jornal Oficial da União Europeia, 2009. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009H0625&from=EN. Acesso em: 25 jan. 2023.

FRAGA, Renata. ‘Media Literacy’: uma tentativa de resgate da mediação do jornalismo – o caso BBC News Brasil. In: 17º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia: SBPJor – Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo, 2019. Disponível em: http://sbpjor.org.br/congresso/index.php/sbpjor/sbpjor2019/paper/viewFile/1943/1071. Acesso em: 25 jan. 2023.

FREIRE, Wendel; PARENTE, Cristiane; KAPA, Raphael. Educação midiática: para uma democracia digital. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020. 128p.

GALEANO, Bibian Rocío. Alfabetización mediática y aprendizaje informal en Latinoamérica: revisión de literatura. Lumina, v. 17, n. 1, 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GLOSSÁRIO da Oficina de Leitura Crítica de Notícias da BBC News Brasil. BBC News Brasil, 26 mar. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47700877. Acesso em: 22 ago. 2023.

GRIZZLE, Alton; WILSON, Carolyn; TUAZON, Ramon; et al. Media and Information Literate Citizens: Think critically, Click Wisely. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization: UNESCO, 2021.

GRIZZLE, Alton; MOORE, Penny; DEZUANNI, Michael; et al. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO, Cetic.br, 2016.

GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Fascínios e temores: desafios éticos às novas tecnologias midiáticas. Fronteiras - Revista de Teologia da Unicap, v. 3, p. 14-39, 2020.

GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Mídia, educação e cidadania: para uma leitura crítica da mídia. Porto Alegre: Evangraf, 2018.

GUARESCHI, Pedrinho Arcides. O Direito Humano à Comunicação: pela democratização da mídia. Petrópolis, RJ: 2013.

INTERVOZES. Sistemas públicos de comunicação no mundo: experiências de doze países e o caso brasileiro. São Paulo: Paulus, Intervozes, 2009.

KRAUSS, Lucas; PASSOS, Gésio; VALENTE, Jonas C. L. Os ataques à comunicação pública e a necessidade de recuperar uma mídia a serviço da sociedade. In: ORMAY, Larissa; RODRIGUES, Theófilo (Orgs.). Democratizar a comunicação: Teoria política, sociedade civil e políticas públicas. Belém: Elisangela Oliveira: Imprensa Oficial do Estado do Pará – IOEPa, 2021.

LEAL FILHO, Leandro. A comunicação pública no Brasil. In: SILVA, Juliano Domingues da; MORAES FILHO, Ivan (Org.). Sobre a mídia que queremos: comunicação pública, direitos humanos & democracia. Olinda: Centro de Cultura Luiz Freire, 2016. p. 139-154.

LIMA, Venício Artur de. Regulação das comunicações: história, poder e direitos. São Paulo: Paulus, 2011.

LIVINGSTONE, Sonia. What is media literacy? Intermedia, v. 32, n. 3, p. 18-20, 2004. Disponível em: http://eprints.lse.ac.uk/1027/. Acesso em: 25 maio 2023.

MENDEL, Toby; SALOMON, Eve. O ambiente regulatório para a radiodifusão: uma pesquisa de melhores práticas para atores-chave brasileiros. Série Debates CI, n. 7, 2011. Disponível em: https://www.observatoriodaimprensa.com.br/download/O_ambiente_regulatorio_PORT.pdf. Acesso em: 28 fev. 2023.

MONARI, Ana Carolina Pontalti; BERTOLLI FILHO, Claudio. Saúde sem fake news: estudo e caracterização das informações falsas divulgadas no canal de informação e checagem de fake news do Ministério da Saúde. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 1, p. 160-186, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/download/27618/16539. Acesso em: 3 junho 2023.

NAGUMO, Estevon; TELES, Lúcio França; SILVA, Lucélia de Almeida. Educação e desinformação: letramento midiático, ciência e diálogo. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 220–237, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665292. Acesso em: 27 maio 2023.

OFCOM. OFCOM’s strategy and priorities for the promotion of media literacy: a statement. Londres: Office of Communications, 2004.

OFCOM. Adults' media literacy. Ofcom, London, 30 mar. 2022. https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/media-literacy-research/adults. Acesso em: 28 fev. 2023.

OFICINA de leitura crítica de notícias da BBC News Brasil. BBC News Brasil, 11 mar. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47444593. Acesso em: 15 fev. 2023.

ORMAY, Larissa. A comunicação social na democracia brasileira: do ponto cego ao experimentalismo. In: ORMAY, Larissa; RODRIGUES, Theófilo (Orgs.). Democratizar a comunicação: Teoria política, sociedade civil e políticas públicas. Belém: Elisangela Oliveira: Imprensa Oficial do Estado do Pará – IOEPa, 2021.

PEGURER-CAPRINO, Mônica. Educação midiática nas ONGS brasileiras: experiências para a cidadania comunicativa. Comunicação & Sociedade, v. 38, n. 3, p. 245-269, 2016a.

PEGURER-CAPRINO, Mônica. Mídia-educação, inclusão digital e comunicação comunitária: espaços de interconexão. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir; XAVIER, Jurema Brasil. Educomunicação e alfabetização midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo: ABPEducom, 2016b. p. 339-357. Disponível em: https://abpeducom.org.br/publicacoes/index.php/portal/catalog/view/13/17/573-1. Acesso em: 24 maio 2023.

PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Rádios Comunitárias no Brasil: da desobediência civil e particularidades às propostas aprovadas na CONFECOM. In: Encontro Anual da Compós, v. 19, 2010. Disponível em: http://compos.com.puc-rio.br/media/g6_cicilia_peruzzo.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.

PIERANTI, Octavio Penna. A radiodifusão pública resiste: a busca por independência no Brasil e no Leste Europeu. Brasília, DF: Universidade de Brasília, Faculdade de Comunicação, 2018. Disponível em: https://faclivros.files.wordpress.com/2018/08/a-radiodifusc3a3o-pc3bablica-resiste_a-busca-por-independc3aancia-no-brasil-e-no-leste-europeu.pdf. Acesso em: 11 fev. 2023.

PINTO, Manuel; PEREIRA, Sara; PEREIRA, Luís; FERREIRA, Tiago Dias. Educação para os media em Portugal: Experiências, actores e contextos. Lisboa: Entidade Reguladora para a Comunicação Social, 2011.

RINCÓN, Omar (Org). Televisão pública: do consumidor ao cidadão. São Paulo: Friedrich Ebert Stiftung, 2002.

SALOMON, Eve. The role of broadcasting regulation in media literacy. Comunicar, v. 16, n. 32, p. 197-209, 2009.

SANTOS, Rosane Palacci dos. A pesquisa qualitativa como instrumento fundamental para Relações Públicas. In: MOURA, C. P.; FOSSATTI, N. C. Práticas acadêmicas em relações públicas. Sulina, 2011.

SCARDOELLI, Anderson. Informação na sala de aula: BBC envia jornalistas a escolas para combater fake News. Portal Comunique-se, especiais, 13 mar. 2019. Disponível em: https://portal.comunique-se.com.br/informacao-na-sala-de-aula-bbc-envia-jornalistas-a-escolas-para-combater-fake-news/. Acesso em: 03 mar. 2023.

TIC DOMICÍLIOS. Domicílio que possuem equipamento TIC. TIC Domicílios, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2021/domicilios/A/. Acesso em: 03 mar. 2023.

Published

2023-09-28

How to Cite

Penna Pieranti, O., & Trindade, A. C. (2023). Fighting disinformation in Latin America based on media literacy: a case study of the Oficina de Leitura Crítica de Notícias. Media and Everyday Life, 17(3), 50-74. https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.58703