Coelhos: tecnologia humana e tecnologia material
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1727.151-164Keywords:
diagrama, dispositivo, arquitetura conceitualAbstract
Este ensaio discute os conceitos de diagrama e de dispositivo a partir do debate entre Peter Eisenman e Rem Koolhaas, tentando pensá-los nas relações entre arquitetura e arquitetura conceitual.Downloads
References
: UMA ODISSÉIA NO ESPAÇO. Stanley Kubrick, 1969.
AGAMBEN, Giorgio. O homem sem conteúdo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
Alien, o oitavo passageiro. Ridley Scott, 1979.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter. A origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: Mágia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BLADE RUNNER. Ridley Scott, 1982.
BRANCO SAI, PRETO FICA. Adirley Queirós, 2015.
BRUM, Eliane. “Os Silva são diferentes”. El país. 2014. Disponível em: http://brasil.elpais.com/brasil/2014/09/01/opinion/1409578464_024733.html. Acessado em: 20/05/2015 - Caché. Michel Haneke, 2005
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense. 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.
DERRIDA, Jacques. “An exchange between Jacques Derrida and Peter Eisenman”. In: Assemblage, v. 12. Cambrige: The MIT Press, 1990. Disponível em: http://roundtable.kein.org/node/611 Acessado em: 20/05/2015.
EISENMAN, Peter. “Arquitetura e o problema da figura retórica”. In: NESBITT, K. (Org.). Uma nova agenda para a arquitetura: antologia
teórica. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
EISENMAN, Peter. “Notes on conceptual architecture: Toward a definition”. In: ____. Inside Out: Selected Writings, 1963–1988. New
Haven: Yale University Press, 2004
EISENMAN, Peter. “Visões que se desdobram”. In: NESBITT, K. (Org.). Uma nova agenda para a arquitetura: antologia teórica. São
Paulo: Cosac Naify, 2008
EISENMAN, Peter; KOOLHAAS, Rem. Supercritical. Londres: AA Publications, 2010.
EISENMAN, Peter. “Peter Eisenman about the Memorial”. In: The Memorial of Murdered Jews in Europe. Background Information.
Página da internet. Disponível em: http://www.stiftung-denkmal.de/en/memorials/the-memorial-to-the-murdered-jews-of-europe/peter-eisenman.html.
Acessado em: 25/06/2015
EISENMAN, Peter. Written into the void. New Haven e Londres: Yale University Perss, 2007
FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense, 2001.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2013.
FRIED, Michael. “Arte e objetidade”. In: Revista arte e ensaios, n.9, 2002. Disponível em: ppgav.eba.ufrj.br/producao/arte-ensaios.9
Acessado em: 15/04/15
HITCHCOCK, Alfred; TRUFFAUT, François. Dialogue between Truffaut and Hitchcock. Nova York: Touchstone, 1985.
HEIDEGGER, Martin. “Construir, habitar, pensar”. In: Ensaios e conferências. Petrópolis: Vozes, 2012.
Histoire(s) du cinéma, Jean-Luc Godard, 1998.
KOOLHAAS, Rem. S, M, L, XL. Nova York: The Monacelli Press, 1995.
MORRIS, Robert. “O tempo presente do espaço”. In: COTRIM, Cecília; FERREIRA, Glória (Org.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio
de Janeiro: Zahar, 2006.
MORRISON, Toni. Nobel Lecture, 7 de Dezembro, 1993. Academia sueca. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1993/morrison-lecture.html
Acesso: 29/09/14
OWENS, Craig. “Earthwords”. In: October, vol. 10, 1979. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/778632?&seq=2#page_scan_tab_
contents Acessado em: 23/06/2015
PIGNATARI, Décio. Interessere. 1974. Disponível na página da web: http://www.fundacaobienal.art.br/7bienalmercosul/en/decio-pignatari
Acesso: 22/11/2013
O SACRIFÍCIO. Andrei Tarkovsky, 1986.
SPIRAL JETTY. Robert Smithson, 1970.
STENGER, Isabelle. “Gaia, the Urgency to Think (and Feel)”. Palestra no colóqui Os mil nomes de gaia: do Antropoceno à Idade da
Terra. Fundação Casa de Rui Barbosa, 2014. Disponível em: https://osmilnomesdegaia.files.wordpress.com/2014/11/isabelle-stengers.pdf. Acessado em: 20/05/2015
VIRGEM. Antonio Cícero; Marina Lima, 1987.
WAGNER, Anne. “Reading Minimalism”. In: BATTCOCK, Gregory (Org.). Minimal art: A Critical Anthology. Berkley e Los Angeles: University of California Press, 1995.
THE ARTIST IS PRESENT. Marina Abramovich, 2009.
THE WALL. Gordon Matta-Clark, 1976.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).