O verbete, o dicionário e o documento: Uma leitura da montagem em Georges Bataille
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1013.145-158Keywords:
verbete, montagem, semelhança, figura humanaAbstract
Este artigo pretende fazer uma leitura do Dicionário crítico de Georges Bataille, publicado ao longo de diversos números da revista Documents, e discutir a questão do procedimento de montagem na revista, atuando como um projeto estético contra a figuração humana.Downloads
References
Bataille, G. Las lagrimas de Eros. Trad. David Fernández. Barcelona: Tusquets, 1981.
_____. A literatura e o mal. Trad. Suely Bastos. Porto Alegre: LPM, 1989.
Batchelor, D.; Fer, B.; Wood, P. Realismo, Racionalismo, Surrealismo. A arte no entre-guerras. Trad. Cristina
Fino. São Paulo: Cosac Naify, 1998.
Benjamin, W. A crise do romance. Sobre Alexanderplatz, de Döblin. In : Magia e técnica, Arte e política. Trad.
Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p.54-60.
Bürger, P. Teoria da vanguarda. Trad. José Pedro Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
Didi-Huberman, G. La ressemblance informe. Ou le gai savoir selon Georges Bataille. Paris: Mácula, 1995.
_____. Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Trad. O.A. Oviedo Funes.
Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.
Eisenstein, S. O sentido do filme. Trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: JZE, 1990.
Foucault, M. As palavras e as coisas. Trad. Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Moraes, E. R. O corpo impossível. São Paulo: Iluminuras, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).