A paisagem de ponta-cabeça
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v21i36.42733Keywords:
horizonte, vista zenital, paisagens subaquáticas, artes visuais e literaturaAbstract
Estamos interessados aqui em olhar para a paisagem de uma maneira diferente daquela que nos é usual e à qual muitas vezes nós a reduzimos. Em vez de horizontalmente, através de um quadro e de um ponto de vista, a ideia é considerá-la verticalmente, de cima ou de baixo, mostrando que essas formas de a olhar estão de alguma forma em potência na nossa apreensão de qualquer paisagem. Este texto explora essas potencialidades através da arte e da literatura.
Downloads
References
ASENDORF, Christoph. Super Constellation. Trad. Didier Renault et Augustine Terence. Paris: Editons Macula, 2013.
BACHELARD, Gaston, L’air et les songes. Paris: José Corti, 1990.
BURROUGHS, Edgar Rice. Pellucidar. Au cœur de la Terre. Trad. Pierre Billon. Paris: Opta, 1971.
CASSOU, Jean. L'Art sous-marin. Art et Décoration, n. 59, p. 143-150, jan./jun. 1931.
JACKSON, J. B. A la découverte du paysage vernaculaire. Arles: Actes sud/ENSP, 2003.
LAUWE, P. Chombart. La découverte aérienne du monde. Paris: Horizons de France, 1948.
LISTA, Giovanni. Futurisme, Manifestes, documents, proclamations. Paris: L’Age d’Homme, 1973.
MORRIS, Robert. Aligned with Nazca. Art-forum, oct. 1975, p. 26-39.
NADAR, Félix. Quand j’étais photographe. Paris: Le Seuil, 1994.
NOVALIS. Henri d’Hofterdingen. Trad. Robert Rovini. Paris: UGE, 1967.
ROGER, Alain. Art et anticipation. Paris: Carré, Arts et Esthétique, 1997.
SANTOS DUMONT, Alberto. Os meus balões (dans l’air). Trad. A. Miranda dos Santos. Brasília: Edições do Senado Federal, 2016.
SMITHSON, Robert. Une rétrospective, Le paysage entropique, 1960-1973. Trad. Claude Gintz. Marseille: M.A.C., 1994.
STEIN, Gertrud. Picasso. Paris: Christian Bourgois, 1978.
STRAUSS, Erwin. Du sens des sens. Grenoble: Jérôme Million. 1989.
VERNE, Jules. Voyage au centre de la Terre. Paris: Hachette, 1867.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).