Ykamyabas: Poetics of a Body-Territory
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i37.47234Keywords:
Ykamyabas, Amazon, imaginary, feminine, mithAbstract
This article travels through the rivers and lands of a territorial body in to a lived and imagined Amazon, a place of origin and affection that, telling the stories of the Ykamyabas - a tribe of women without husbands who lived in the lower Amazon river region -, gather the traces left for their mythical imagery in the archetypal relationship of the wild woman in narratives that come mainly through orality, from ways of life that subvert the split of the world operated by the dualisms culture/nature, male/female, body/mind. To articulate scenes and, through photography, reconstruct realities, in a knowledge revealed by the mythical fact of the dream, of becoming an artist, of the subjectivity invested with the body, planting clues to other possible worlds.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Política. Trad. Torrieri Guimarães. São Paulo: Martin Claret, 2004.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos – Ensaio sobre a imaginação da matéria. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo, Martins Fontes, 2002.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos - Ensaio sobre a imaginação do movimento. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BACON, Francis. Temporis Masculus Partus. Disponível em http://www.archive.org/stream/worksfrancisbaco07bacoiala#page/n11/mode/2up. Acesso em 15/1/2018.
BARAD, Karen. Performatividade pós-humanista: para entender como a matéria chega à matéria. 2003. Tradução de: ROCHA, Thereza. Revista Vazantes, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 7-34, 2017.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CASTRO, Fabio Fonseca de. Entre o Mito e a Fronteira: estudo sobre a figuração da Amazônia na produção artística contemporânea de Belém. Belém: Edição do Autos, 2011.
COESSENS, Kathleen, Anne Douglas, and Darla Crispin. The Artistic Turn: A Manifesto, Orpheus Research Centre in Music Series 1. Leuven: Leuven University Press, 2009.
COSTA, Marcondes Lima da; SILVA, Anna Cristina Resque Lopes da; ANGÉLICA, Romulo Simões. Muyrakytã ou muiraquitãn, um talismã arqueológico em jade procedente da amazônia: aspectos físicos, mineralogia, composição química e sua importância etnogeológica. ACTA Amazônica, Manaus, v. 32, n. 3, p. 467-490, jun./set. 2002. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/aa/v32n3/1809-4392-aa-32-3-0431.pdf. Acesso em 10/5/2019.
ESTER, Clarissa Pinkola. Mulheres que correm com lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
FILHO, Kleber Prado e TETIA, Marcela Montalvão. Cartografia como método para as ciências humanas e sociais. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 38, p. 45-59, jan./jun. 2013. Disponível em https://online.unisc.br/seer/index.php/barbaroi/article/view/2471/2743 Acesso em 5/8/2018.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985, p.42.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LISPECTOR, Clarice. A Descoberta do Mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
PAIM, Claudia. Táticas de Artistas na América Latina: coletivos, iniciativas coletivas e espaços autogestionados. Porto Alegre: Panorama Crítico, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.
SCHMIDT, Rita Terezinha. Para além do dualismo natureza/cultura: ficções do corpo feminino. Organon, Revista da Faculdade de Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, v. 27, n. 52, p. 233-261, 2012.
SONTAG, Susan. Ao mesmo tempo. Trad. David Rieff. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
WORKMAN, Dion. Uma introdução ao pensar como floresta. (Trad. Jorge Mena Barreto). Disponível em http://files.cargocollective.com/556035/FLORESTA.pdf. Acesso em 5/8/2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Renata Aguiar
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).