The structural transformation of the counterpublics before artistic and cultural controversies
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i38.47572Keywords:
contemporary art, counterpublics, public sphere, Michael Warner, QueermuseuAbstract
In recent years, demonstrations against the arts have questioned the supposed receptivity of the audience. The fact that detractors share several characteristics of the counterpublics suspended the term's exclusive link to progressive audiences. But the change has not just expanded the scope of the concept; it ranges from the rise of ultraconservatives to the disjunction between the normative and descriptive instances which the concept was able to conflate. After reviewing Michael Warner's theory about counterpublics, we discuss the uses of the term in the field of art, and so confront them with two expressions of that change: the Queermuseu case and the formation of an ultraliberal counterpublic.
Downloads
References
APPADURAI, Arjun. Une fatigue de la démocratie. In: GEISELBERGER, Heinrich (ed.). L'âge de la régression. Paris: Gallimard, 2017, p. 17-37.
BALLOUSSIER, Anna Virginia. Moral e costumes entram em foco em congresso do MBL. Folha de São Paulo, 11 nov. 2017. Disponível em https://bit.ly/3oDKFoF. Acesso em 8/12/2020.
CELIKATES, Robin. Digital publics, digital contestation: a new structural transformation of the public sphere? In: CELIKATES, Robin; KREIDE, Regina; WESCHE, Tilo (org.). Transformations of democracy: crisis, protest and legitimation. London: Rowman & Littlefield International, 2015, p. 159-75.
CRUZ, Carolina. Câmara Legislativa aprova projeto que proíbe nudez em exposições culturais públicas no DF. G1 DF, 18 ago. 2020. Disponível em https://glo.bo/37BcHdz. Acesso em 25/11/2020.
ESCOLA DE ARTES VISUAIS DO PARQUE LAGE. Queermuseu: cartografias da diferença na arte brasileira. Organização, curadoria e textos de Gaudêncio Fidelis. Rio de Janeiro: AMEAV, 2018.
FRASER, Nancy. Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy. Social Text, n. 25/26, p. 56-80, 1990. Disponível em https://bit.ly/3oLvXMv. Acesso em 8/12/2020.
FRASER, Nancy. Néolibéralisme progressiste contre populisme réactionnaire: un choix qui n'en est pas un. In: GEISELBERGER, Heinrich (ed.). L'âge de la régression. Paris: Gallimard, 2017, p. 60-77.
GARCÍA CANCLINI, Nestor. A Sociedade sem Relato: antropologia e estética da iminência. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
GEISELBERGER, Heinrich (ed.). L'âge de la régression. Paris: Gallimard, 2017.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações sobre uma categoria da sociedade burguesa. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
HARTMAN, Andrew. A War for the Soul of America: A History of the Culture Wars. Chicago; London: The University of Chicago Press, 2016.
HOLM, Malin. The Rise of Online Counterpublics? The limits of inclusion in a digital age. Uppsala, 2019. PhD Thesis, Uppsala University: Department of Government. 246 pp.
HUNTER, James Davison. Culture Wars: The Struggle to Define America. New York: Basic Books, 1991.
LAKOFF, George. Moral Politics: How Liberals and Conservatives Think. Chicago; London: The University of Chicago Press, 2002.
MESSENBERG, Débora. A direita que saiu do armário: a cosmovisão dos formadores de opinião dos manifestantes de direita brasileiros. In: ROCHA, Camila; SOLANO, Esther (org.). As direitas nas redes e nas ruas: a crise política no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2019, p. 175-213.
MISHRA, Pankaj. La politique à l'ère du ressentiment. Le sombre héritage des Lumières. In: GEISELBERGER, Heinrich (ed.). L'âge de la régression. Paris: Gallimard, 2017, p. 171-194.
NACHTWEY, Oliver. La dé-civilisation. Sur les tendances régressives à l'ouvre dans les sociétés occidentales. In: GEISELBERGER, Heinrich (ed.). L'âge de la régression. Paris: Gallimard, 2017, p. 217-236.
NAGLE, Angela. Kill All Normies: Online Culture Wars from 4Chan and Tumblr to Trump and the Alt-Right. Winchester; Washington: Zero Books, 2017.
NEGT, Oskar; KLUGE, Alexander. Public sphere and experience: toward an analysis of the bourgeois and proletarian public sphere. Mineápolis, Minesotta; Londres: University of Minnesota Press, 1993 [1972].
NUNES, Rodrigo. Por uma política de contracafetinagem. Mesa, Rio de Janeiro, n. 3, mai. 2015. Disponível em https://bit.ly/2VRQhPF. Acesso em 28/11/2020.
NUNES, Rodrigo. Alvim errou a mão na trollagem nazi inspirada na direita dos EUA. Folha de São Paulo, 21 jan. 2020. Disponível em https://bit.ly/3lVOW4U. Acesso em 8/12/2020.
ORTELLADO, Pablo. Guerras culturais no Brasil. Le Monde Diplomatique, 01 dez. 2014. Disponível em https://bit.ly/33U5STr. Acesso em 8/12/2020.
ORTELLADO, Pablo. Conservadores temem entregar a família aos quatro cavaleiros do apocalipse. Folha de São Paulo, 02 jan. 2018. Disponível em https://bit.ly/3oxn5tr. Acesso em 28/12/2020.
REPA, Luiz Sérgio. Sobre o conceito habermasiano de esfera pública. Número, São Paulo, v. 6, 2005. Disponível em https://bit.ly/3grQXoA. Acesso em 3/12/2020.
RIBALTA, Jorge. Contrapúblicos. Mediación y construcción de públicos. Transform, EIPCP, 2004. Disponível em https://bit.ly/39VtP0e. Acesso em 28/12/2020.
ROCHA, Camila. "Imposto é roubo!" A formação de um contrapúblico ultraliberal e os protestos pró-impeachment de Dilma Rousseff. In: ROCHA, Camila; SOLANO, Esther (org.). As direitas nas redes e nas ruas: a crise política no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2019, p. 123-74.
ROCHA, Camila; RIBEIRO, Marcio Moretto; MEDEIROS, Jonas. O contrapúblico bolsonarista e o negacionismo da pandemia. Novos Estudos, 10 jul. 2020. Disponível em https://bit.ly/3oyzs8F. Acesso em 8/12/2020.
SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008, p. 70-111.
SENNETT, Richard. Juntos. Rio de Janeiro: Record, 2015.
SHEIKH, Simon. No lugar da esfera pública? Ou o mundo em fragmentos. Urbânia, São Paulo, n. 3, p. 127-35, 2008.
SHEIKH, Simon. Sobre a produção de públicos ou arte e política em um mundo fragmentado. In: CAMNITZER, L.; PÉREZ-BARREIRO, G (org.). Arte para a educação / educação para a arte. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009, p. 74-88.
SHEIKH, Simon. A Long Walk to the Land of the People: Contemporary Art in the Spectre of Spectatorship. In: HLAVAJOVA, M.; HOSKOTE, R (ed.). Future Publics (The Rest Can and Should Be Done by the People): A Critical Reader in Contemporary Art. Utrecht: BAK basis actuele kunst, 2015, p. 232-63.
TAVARES, Flávia; AMORIM, Daniele. Como movimentos ultraconservadores conseguiram encerrar a exposição Queermuseu. Época, 15 set. 2017. Disponível em https://glo.bo/3qB9X8B. Acesso em 8/12/2020.
THIMSEN, A. Freya. Did the Trumpian Counterpublic Dissent Against the Dominant Model of Campaign Finance? Journal of the European Institute for Communication and Culture, v. 24, 2017, p. 267-83. Disponível em https://bit.ly/37GiRZQ. Acesso em 8/12/2020.
WARNER, Michael. Publics and Counterpublics. New York: Zone Books, 2005.
WARNER, Michael. Publics and Counterpublics with Michael Warner – Conversations with History. University of California Television, 07 mai. 018. 53 min. Entrevista concedida a Harry Kreisler. Disponível em https://bit.ly/3mX987W. Acesso em 14/10/2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cayo Vinicius Honorato da Silva, Diogo de Moraes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).