The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i38.48508

Keywords:

political art; urban artistic interventions; city

Abstract

The artistic intervention Júlio Manso’s Manifesto Quieto took place in an abandoned quarry in the city of Curitiba in 1992. It brought as discussions: rethinking the impact of urban policies, denouncing the abandonment of urban spaces, conducting a survey of the memories of its occupation and propose an artistic action with the locals and interested people. The present research seeks to reflect on the set of intervention actions and configuring them as critical and poetic strategies and affirming their relevance in the narratives of contemporary Brazilian art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Reis, Universidade Federal do Paraná, Brasil

Paulo Roberto de Oliveira Reis possui graduação em Licenciatura em Artes Plásticas pela Faculdade de Artes do Paraná (1985), mestrado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998), doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná (2004) e estágio sênior no Departamento de História da Arte na Universidade Nova de Lisboa (2016). Atualmente é professor associado do Departamento de Artes da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em História da Arte Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: curadoria, arte contemporânea, história da arte e crítica.

References

BACCI, Denise de La Corte; ESTON, Sérgio Médici de; LANDIM, Paulo Milton Barbosa. Aspectos e impactos ambientais de pedreira em área urbana. REM: R. Esc. Minas, Ouro Preto, v. 59, n. 1p.47-54, jan./mar. 2006.

BENITEZ, Aurélio. Dez dias de arte na cidade. O Diário do Paraná, Curitiba, 9 mar. 1975. Artes Plásticas.

CELANT, Germano. Book as artwork 1960/1972. Nova York: 6 Decades Books, 2010.

LIPPARD, L. R. Trojan Horses: activist art and power. In: WALLIS, Brian; TUCKER, Marcia (ed.). Art after Modernism. Rethinking representation. Nova York: New Museum of American Art, 1984.

LOPES, Adélia Maria. Manifesto Quieto entre paredões. O Estado do Paraná, Curitiba, 20 dez. 1992. Almanaque, p. 6.

KWON, Miwon. One place after another – site-specific art and locational identity. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2002.

MANIFESTO Quieto. Direção: J. Manso (colaboração R. Lopes). Curitiba. cd (5:31 min), 2009.

MANSO, Júlio. Caderno Manifesto Quieto. Curitiba: Edição do autor, 1992.

MANSO, Júlio. Entrevista. [Entrevista concedida a] Paulo Reis. Não publicada. Curitiba, 14 mar., 2020.

MEYER, James. The functional site; or, the transformation of the site specifity. In: SUDERBURG, Erika (ed.). Space, Site, Intervention: Situating Installation Art. Mineápolis, Minesota: University of Minnesota Press, 2000.

MOTTA, Flávio. Arte na cidade. Catálogo. Curitiba: Fundação Cultural de Curitiba, 1975.

NAVARRO, L. Acontecer escrita Acontecer Voz. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 7, n. 14, p. 15-28, dez. 2017.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível – estética e política. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2005.

REIS, Paulo. O corpo na cidade: performance em Curitiba. Curitiba: Ideorama, 2010.

UMA COSTURA pela ecologia. O Estado do Paraná, Curitiba, 9 mar. 1975.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac e Naify, 2007.

Published

2021-07-07

How to Cite

Reis, P. (2021). The ‘MANIFESTO QUIETO’ and the voices of the city. REVISTA POIÉSIS, 22(38), 247-265. https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i38.48508