Recollection-images and identities in the intercultural cinema of Tila Chitunda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.49114%20

Keywords:

Intercultural cinema, Recollection-image, Identity, Afro-diasporic experiences

Abstract

This article proposes a reflection about the presence of the family archive images presented in the short film FotogrÁFRICA, by Tila Chitunda, which leads us to think together with the Deleuzian concept of recollection-image. We carry out this analysis understanding the film as the product of an intercultural cinema, which is located at the intersection of two cultural knowledge regimes, in this case Brazil and Angola, countries on the Black Atlantic route. In view of these images, we access what is visible and virtual and explore its paradoxical aspects. At the time they are presented as family records, the photographs also expose colonial oppression and violence committed against identities and individualities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Mendes de Mendonça, Universidade Estadual de Campinas, Brasil

Fernanda Mendes de Mendonça é graduada em Jornalismo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e tem especialização em Estudos Cinematográficos pela Universidade Católica de Pernambuco (Unicap). É mestranda vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Multimeios (PPGMultimeios) da Universidade Estadual de Campinas.

References

BRAH, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cad. Pagu [online]. 2006, n.26, pp.329-376.

CONVERSA aberta com Tila Chitunda. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (128 min). Publicado pelo canal Arqueologia do Sensível. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=qq9nyOOECXE>. Acesso em: 08 jan. 2021.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo – (Cinema 2). São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Georges. O atual e o virtual. In: ALLIEZ, E. Deleuze filosofia virtual. São Paulo: Ed.34, pp.47-57, 1996.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S. l.], p. 206–219, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15454. Acesso em: 9 jan. 2021.

FOTOGRÁFRICA. Direção e roteiro Tila Chitunda, digital, cor, Pernambuco, Brasil, 25 mim., 2016. Disponível em: <https://youtu.be/tsOhCWbgwQg>. Acesso em: 08 jan. 2021.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência. São Paulo, Rio de Janeiro: 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.

MARKS, Laura. U. The skin of the film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press, 2000.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.

SANTIAGO JÚNIOR, Francisco das Chagas Fernandes. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. An. mus. paul., São Paulo, v. 27, ed. 08, 2019.

Published

2022-01-30

How to Cite

Mendonça, F. M. de. (2022). Recollection-images and identities in the intercultural cinema of Tila Chitunda. REVISTA POIÉSIS, 23(39), 278-291. https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.49114