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123 pointers of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.52953

Keywords:

Juquery; oral memory; postal art

Abstract

In this text, which intersects both chronicle and narrative characteristics, I unfold in writing the work “123 pointers”, performed in 2021. By concatenating performance, oral memory, silk screening and mail art, the work aims to promote the storytelling about Juquery, a psychiatric colony that has ended its confinement program in 2021, after 123 years of continual functioning. The number 123 not only refers to this timeframe, but also indicates the amount of people that received phone calls, voice messages or that were consulted in the streets of Franco da Rocha in order to share and hear memories about Juquery, as if each participant was a pointer and a  mobilizer of the ongoing History. While I describe the phone calls and assemble the participants’ speeches, I take note of some reflections about the concepts of listening and existence.

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Author Biography

Elilson, Universidade de São Paulo, Brasil

Elilson (Recife, 1991) é artista, pesquisador e professor. Doutorando em Artes Visuais na USP, é Mestre em Artes da Cena – performance pela UFRJ e Graduado em Letras pela UFPE. Foi artista-bolsista do Programa de Formação e Deformação da EAV – Parque Lage em 2018. Pesquisa principalmente inter-relações entre arte da performance e mobilidade urbana, experimentando com performance,
escrita, oralidade, instalações e ações públicas. Publicou dois livros através do programa Rumos Itaú Cultural: “Por uma mobilidade performativa” (Editora Temporária, 2017) e “Mobilidade [inter]urbana-performativa” (2019). Desde 2016, tem integrado exposições e festivais em diversas cidades, dentre as quais: “Mostra Todos os Gêneros” – Itaú Cultural (São Paulo, 2020); “Verbo” – Galeria Vermelho
(São Paulo, 2019); “Flexões Performáticas” – CCBB (São Paulo, 2019); “Metrópole Transcultural” – Galpão Bela Maré (Rio de Janeiro, 2019); “Formação e Deformação” – Parque Lage (Rio de Janeiro, 2018), “EDP nas Artes” – Instituto Tomie Ohtake (São Paulo, 2018) e “Temporal” (Asunción, 2017). Em 2018, foi contemplado com os prêmios Rumos Itaú Cultural e EDP nas Artes do Instituto Tomie Ohtake,
através do qual realizou residência em R.A.R.O (Buenos Aires, 2019). Em 2020, participou do programa de residência da FAAP/SP e foi um dos artistas selecionados na 30ª Edição do Programa de Exposições do Centro Cultural São Paulo, realizando sua primeira individual: “Movimento, polissêmico”.  

References

Sem referências

Published

2022-01-30

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How to Cite

Elilson. (2022). 123 pointers of Brazil. REVISTA POIÉSIS, 23(39), 115-130. https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i39.52953