ENTRE RECUSAS E INVENÇÕES SE FAZ O MODERNO

O CASO DOS APARELHOS CINECROMÁTICOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i42.61290

Keywords:

Abraham Palatnik, Brazil, Modernity, Kinet

Abstract

The paper traces the beginning of production of the Kinechromatic Devices, by Abraham Palatnik, in 1951 until his participation in the Venice Biennale in 1964. We reflect on force fields that acted in the discussion on the development of abstract art in Brazil in the 1950’s. The negative reviews and recognition by this kinetic artist expose the clashes about the new in art as well as the constitution of an idea of the modern in Brazilian visual arts. It is discussed the fact that the construction of this field, in particular Palatnik’s work, also goes through a complex network governed by ambiguities such as recognition and refusal; improvisation and Science; celebration and contestation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Scovino

Professor associado do Departamento de História e Teoria da Arte e do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É bolsista de produtividade 2 do CNPq e escreve regularmente sobre arte moderna e contemporânea brasileira.

References

ARANTES, Otília. Apresentação. In: ARANTES, Otília. (org).

Modernidade cá e lá: textos escolhidos IV. São Paulo:

Edusp, 2000. p. 11-23.

ARTE deve influir sobre o homem contemporâneo. Tribuna da

Imprensa, Rio de Janeiro, 20-21 nov. 1954, p. 4.

BARCINSKI, Fabiana Werneck. Perfil biográfico. In:

OSORIO, Luiz Camillo. Abraham Palatnik. São Paulo: Cosac

Naify, 2004. p. 95-111.

BENTO, Antonio. A máquina de Abrahão Palatnik. Diário

Carioca, Rio de Janeiro, 31 out. 1951, p. 6.

BENTO, Antonio. O aparelho de Abraham Palatnik. Diário

Carioca, Rio de Janeiro, 7 nov. 1953, p. 6.

BIENAL DE SÃO PAULO 6, 1961, São Paulo. Catálogo. São

Paulo: Museu de Arte Moderna, 1961.

BRAGA, Rubem. Abraham Palatnik pinta com luz e

movimento. Manchete, Rio de Janeiro, 14 mar. 1953, n.p.

COCCHIARALE, Fernando; GEIGER, Anna Bella.

Abstracionismo geométrico e informal: a vanguarda

brasileira nos anos 50. Rio de Janeiro: Funarte, 1987.

CUNHA, Eilen M. F. Grupo Frente e o experimentalismo

emergente de Lygia Pape, Lygia Clark e Hélio Oiticica, Arte

& Ensaios, v. 1, n. 1, n.p., jun. 1994. Disponível em: https://

revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/54134/29582

Acesso em: 10 jun. 2020.

JORDÃO, Vera Pacheco, Coluna de Artes Plásticas, O

Globo, Rio de Janeiro, ed. vespertina, 22 jun. 1964, p. 21.

MAURÍCIO, Jayme. Brasileiros no exterior. Correio da

Manhã, Rio de Janeiro, 15 jan. 1965. 2o Caderno, p. 2.

MAURÍCIO, Jayme. Palatnik em St. Gall. Correio da Manhã,

Rio de Janeiro, 20 nov. 1964. 2o Caderno, p. 2.

MAURÍCIO, Jayme. Palatnik, um jovem fascinado pela

luz, Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 13 jan. 1953. 1o

caderno, p. 11.

PALATNIK, Abraham; SCOVINO, Felipe. Entrevista. In:

PALATNIK, Abraham; SCOVINO, Felipe. Abraham Palatnik: a

reinvenção da pintura. São Paulo: APC, 2017. p. 42-55.

PEDREIRA, Fernando. Lazar Segall fala de pintura. Diário de

Notícias, Rio de Janeiro, 17 mai. 1953. Suplemento Literário, p. 5.

PEDROSA, Mário. A coleção do Museu de Arte Moderna,

Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, Tribuna das Letras, 15 jan.

, n.p.

PEDROSA, Mário [?]. A mágica de Palatnik: luz no lugar da tinta,

Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 05 nov. 1951, p. 3.

PEDROSA, Mário. A plástica cinemática de Abraão Palatnik.

Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, [1958]. Suplemento Dominical, n.p.

PEDROSA, Mário. Arte ambiental, arte pós-moderna, Hélio Oiticica

(1966). In: ARANTES, Otília (org). Acadêmicos e modernos: textos

escolhidos III. São Paulo: Edusp, 1998. p. 355-360.

PEDROSA, Mário. Intróito a Bienal. Tribuna da Imprensa, Rio

de Janeiro, 20-21 out. 1951, p. 7.

Published

2023-12-30 — Updated on 2024-03-12

Versions

How to Cite

Scovino, F. (2024). ENTRE RECUSAS E INVENÇÕES SE FAZ O MODERNO: O CASO DOS APARELHOS CINECROMÁTICOS. REVISTA POIÉSIS, 24(42), 48-62. https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i42.61290 (Original work published December 30, 2023)