Racionais MC’s and freedom of expression

a X Ray of Brazil and the exposure of coloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65563

Keywords:

Racionais Mc's, Rap, Raio X do Brasil, Coloniality, Freedom of Expression

Abstract

The 1990s in Brazil are marked as a period of constant violence in peripheral regions, with a focus on the black population. It is also characterized as a moment of increasing social inequality driven by the advancement of neoliberal policies that excluded the country’s lower-income groups. Within this context, the group Racionais MC’s gained national prominence with the release of the album Raio X do Brasil. This article results from exploratory monograph research focused on the album Raio X do Brasil by Racionais MC’s, analyzing the lyrics of the songs “Introdução,” “Fim de Semana no Parque,” “Mano na Porta do Bar,” “Homem na Estrada,” and “Júri Racional." It seeks to investigate the relationship between the context in which the group is embedded and its representation through the songs, as well as the connections between the critiques present in the analyzed tracks and the critical perspectives brought by Decolonial thought. The study concludes that the album Raio X do Brasil effectively portrays the exposed fractures of a country still grappling with the enduring effects of coloniality, which remains a dominant force through the perpetuation of capitalism and racism as tools of oppression. Furthermore, it is noted that, although the group asserts the existence of the right to freedom of expression in the track “Introdução,” this right is not fully realized, as Racionais MC’s were consistently persecuted for their counter-hegemonic stances.

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Author Biographies

  • Lucas Vinicius Ribeiro dos Anjos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Licenciado e Bacharel em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestrando em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGedu/Unirio). Bolsista FAPERJ Nota 10 pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGedu/Unirio). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Formação de Professores, Currículo (s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais (GFPPD).

  • José Roberto da Silva Rodrigues, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Mestre e Doutor em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Bacharel e Licenciado em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Adjunto de História da Universidade do Estado do Rio de Janeiro pelo Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ). Foi um dos fundadores e integrou o Programa de Pós-Graduação de Ensino em Educação Básica (PPGEB). Co-coordena a linha de pesquisa Espaços Educativos, Memórias e Desigualdades e é Vice-Líder do Laboratório de Ensino de História - LEH/CAp-Uerj. Integrante do Grupo de Estudos sobre Cotidiano, Educação e Culturas - GECEC/PUC-Rio e do Grupo de Pesquisa Patrimônio, Memória e Educação PAMEDUC/UFSC. Principais temas de interesse: Currículo e Prática de Ensino de História, História de África, dos Afrodescendentes e dos Povos Originários, Decolonialidades.

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Published

2025-09-10

Issue

Section

Dossiê 28: Hip-Hop no Brasil: a produção de sentidos e as transformações da cult

How to Cite

Racionais MC’s and freedom of expression: a X Ray of Brazil and the exposure of coloniality. (2025). PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 15(28), 148-164. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65563