Racionais MC’s and freedom of expression
a X Ray of Brazil and the exposure of coloniality
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65563Keywords:
Racionais Mc's, Rap, Raio X do Brasil, Coloniality, Freedom of ExpressionAbstract
The 1990s in Brazil are marked as a period of constant violence in peripheral regions, with a focus on the black population. It is also characterized as a moment of increasing social inequality driven by the advancement of neoliberal policies that excluded the country’s lower-income groups. Within this context, the group Racionais MC’s gained national prominence with the release of the album Raio X do Brasil. This article results from exploratory monograph research focused on the album Raio X do Brasil by Racionais MC’s, analyzing the lyrics of the songs “Introdução,” “Fim de Semana no Parque,” “Mano na Porta do Bar,” “Homem na Estrada,” and “Júri Racional." It seeks to investigate the relationship between the context in which the group is embedded and its representation through the songs, as well as the connections between the critiques present in the analyzed tracks and the critical perspectives brought by Decolonial thought. The study concludes that the album Raio X do Brasil effectively portrays the exposed fractures of a country still grappling with the enduring effects of coloniality, which remains a dominant force through the perpetuation of capitalism and racism as tools of oppression. Furthermore, it is noted that, although the group asserts the existence of the right to freedom of expression in the track “Introdução,” this right is not fully realized, as Racionais MC’s were consistently persecuted for their counter-hegemonic stances.
Downloads
References
AGUIAR, Sidney Barata. Hip hop de leste a oeste de Manaus: quatro cabeças de uma hidra urbana. In: SAMPAIO, Patrícia Melo (org.). O fim do silêncio: presença negra na Amazônia. Belém: Editora Açaí; CNPq, 2011.
ANJOS, Lucas. [dos]. Sobrevivendo para além do inferno: o rap dos Racionais MC’s como um espaço educativo não formal contra-hegemônico. Monografia (Licenciatura e Bacharelado em Ensino de História) – UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2022.
BRETTAS, Tatiana. Política econômica e política social na década de 1990. [III Jornada Internacional de Políticas Públicas]. Universidade Federal do Maranhão. São Luís – MA, 2007. Disponível em: https://www.joinpp2013.ufma.br/jornadas/joinppIII/html/Trabalhos/EixoTematicoA/307b046553e986a40f0aTatiana_Brettas.pdf.
CAMPOS, André. Bem- estar social nos anos 1990 e 2000: traços estilizados da história brasileira. [Texto para discussão] Brasília: Rio de Janeiro: Ipea, 2015. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3512/1/td_2025.pdf. Acesso em: 30/05/2024.
CANDAU. Vera Maria (org.) Cotidiano, Educação e Culturas: Realizações, Tensões e Novas Perspectivas. Rio de janeiro: Ed. da Autora, 2023.
D’ANDREA, Tiaraju Pablo. Contexto histórico e artístico de produção do fenômeno Racionais MC’s: uma ruptura musical. Música Popular em Revista, Campinas, ano 5, v. 1, p. 95-112, jul.-dez. 2017. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13127. Acesso em: 30/05/2024.
GRECCO, Anderson. Racionais MC s: música, mídia e crítica social em São Paulo. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
MESSIAS, Ivan. Hip-hop, educação e poder: o rap como instrumento de educação não-formal. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2008.
OLIVEIRA, Acauam. O evangelho marginal dos Racionais MC’s. Sobrevivendo no Inferno, In. Racionais MC´s 19-41, 2018.
PAIM, Elison; MIRANDA, Claudia; ARAUJO, Helena. Em busca de histórias Outras: perspectivas decoloniais na Améfrica Ladina. Curitiba: Was Edições, 2022.
PEDRETTI, Lucas. Dançando na mira da ditadura: bailes soul e violência contra a população negra nos anos 1970. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2022.
PRADO, Denise. Re-existências decoloniais – a potência dos clipes Mandume, Boa Esperança e Eminência Parda. Logos, [S. l.], v. 27, n. 3, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/54446/36792. Acesso em: 30 mai. 2024.
QUIJANO, Anibal. El fantasma del desarrollo en América Latina. Rev. Venez. de Econ. y Ciencias Sociales, v. 6, n. 2, 2000.
QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patricia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. São Paulo: MASP Afterall, 2019.
RACIONAIS MC’s. Red Bull Station. RacionaisTV, Trecho da entrevista do grupo Racionais Mc’s realizada no programa Red Bull Station (6min42s), 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-D4IHZ30b2U. Acesso em: 30/05/2024
RACIONAIS MC’s. Raio X do Brasil. São Paulo: Zimbabwe Records, 1993.
RIBEIRO, Djamila. Racionais: Sobrevivendo no Inferno por Djamila Ribeiro. Youtube Racionais TV, 2018. Disponível em: https:// www.youtube.com/watch?v=rrImxSr0mQo. Acesso em: 30/05/2024
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma pedagogia do Conflito. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de; MORAES, Salete Campos de (org.). Contra o desperdício da experiência: a pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Rede editora, 2009.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: Ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
TELLES, Vera da Silva. A cidade nas fronteiras do legal e ilegal. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2012.
TLOSTANOVA, Madina. La aesthesis trans-moderna en la zona fronteriza eurásica y el anti-sublime decolonial. In: GOMEZ, Pedro Pablo et al. (org.) Arte y estética en la encrucijada descolonial II. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo, 2014.
VIEIRA, Daniela; SANTOS, Jaqueline Lima. Racionais: Entre o gatilho e a tempestade. São Paulo: Perspectiva, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.
