This is an outdated version published on 2022-09-01. Read the most recent version.

Audiovisual on the Brazil-Paraguay border

UNILA's role in the dispute of imaginaries

Authors

  • Kira Santos Pereira UNILA
  • Rynnard Milton Alves Dias Mestrando em Processos Artísticos em Artes Visuais - PPG da Escola de Belas Artes - UFBA

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53405

Keywords:

Triple Frontier , Narrative Dispute, Audiovisual , Creative process , Imaginaries , Memory

Abstract

In this article we’ll discuss one of the main representations of the Brazil-Paraguay border region, in Foz do Iguaçu and Ciudad del Este, bringing as an example the local television news. The complex social relations between Brazilians and Paraguayans in the region will be addressed from authors such as Albuquerque, Rabossi, Gomes and Oliveira. Characteristics of the Federal University of Latin American Integration (UNILA), as well as its Film and Audiovisual school - specially its integracion mission and its multiculturalism - will be valued as elements that enable a diverse audiovisual production. Some of the works produced in this context will be analyzed, from the thematic and formal point of view, observing how it is possible to promote a critical perception of local reality, capable of disputing narratives. Among these, some audiovisual productions of Pereira and Dias, authors of this article, will be presented from the perspective of its creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rynnard Milton Alves Dias, Mestrando em Processos Artísticos em Artes Visuais - PPG da Escola de Belas Artes - UFBA

Graduado em Cinema e Audiovisual - UNILA

References

ALBUQUERQUE, José Lindomar C. A dinâmica das fronteiras: deslocamento e circulação dos "brasiguaios" entre os limites nacionais. Horizontes Antropológicos [online], v. 15, n. 31. Porto Alegre: UFRGS, 2005. Disponível em https://www.scielo.br/j/ha/a/cthfCSRbsgkKrHFpGm4c9Rf/?format=pdf&lang=pt Acesso em 02/02/2022.

ALBUQUERQUE, José Lindomar Coelho. Olhares e narrativas de fronteiras: imagens dos limites territoriais e simbólicos do Brasil. Revista de Ciências Sociais. v. 40, n. 1. Fortaleza: UFC, 2009 Disponível em http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/494 Acesso em 02/02/2022.

BASEGGIO, Luciana. Pasajeras. In: Revista eletrônica Iriscine nº 00. 2021. https://www.iriscine.com/pasajeras/ Acesso em 20/fev/2022.

BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única: Obras escolhidas v2. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

_______________. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. In: Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios Sobre Literatura e História da Cultura. Obras Escolhidas. Vol. 1. São Paulo, Brasiliense, 1994.

BRASIL - Comissão Nacional da Verdade. CNV e Comissão do Paraná realizam audiência pública conjunta em Foz do Iguaçu. Disponível em http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/outros-destaques/282-cnv-e-comissao-do-parana-realizam-audiencia-publica-conjunta-em-foz-do-iguacu.html Acesso em 25/fev/2022

BRASIL Urgente Regional (Foz do Iguaçu e Cascavel). Editor responsável: Jean Peretto. Cascavel e Foz do Iguaçu: TV Tarobá, edição de 22/02/2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=9uxB9Q6IfmM . Acesso em 24/fev/2022

CICATRIZ. Direção: Luiz Brasileiro. Foz do Iguaçu: Curso de Cinema e Audiovisual - UNILA, 2016. Acesso em https://www.youtube.com/watch?v=TMZpxZQq7Uc Acesso em 21/fev/2022.

CODAS, Gustavo. Paraguai. São Paulo : Fundação Perseu Abramo, 2019. Disponível em https://fpabramo.org.br/publicacoes/wp-content/uploads/sites/5/2019/05/Paraguai-web.pdf Acesso em 25/fev/2022.

CIA - Curso de Cinema e Audiovisual. Projeto Pedagógico. Foz do Iguaçu: UNILA, 2018. Disponível em https://portal.unila.edu.br/graduacao/cinemaeaudiovisual/ppc Acesso em 20/02/2022.

CIA - Curso de Cinema e Audiovisual. Canal Uplay. Disponível em https://www.youtube.com/channel/UCWYnmLdT4FB-3X8EuN8SoRg/videos , Acesso em 20/fev/22.

DIAS, Rynnard Milton. Amistad para Quién?. Foz do Iguaçu e Ciudad del este: 2022. Disponível em https://www.instagram.com/amistadparaquien/ Acesso em 06/mar/2022.

ESPINOSA, LOPEZ, MORAES, NICOLAU e PROANO. Cortometraje Cicatriz. TCC Obra Audiovisual. Foz do Iguaçu: UNILA, 2016

FABRINI, João E. Conflitos de Terra na Fronteira Brasil-Paraguai e luta dos Brasiguaios. XXI Encontro Nacional de Geografia Agrária, Uberlândia: UFU/LAGEA, 2012. Disponível em http://www.lagea.ig.ufu.br/xx1enga/anais_enga_2012/eixos/1015_1.pdf Acesso em 26/fev/2022.

FLÔRES, Virginia O. Cinema: uma arte sonora. São Paulo: Annablume, 2013.

GOMES, Eduardo Alves. Empregadas domésticas paraguaias inseridas em Foz do Iguaçu (BR): uma análise sobre a trajetória de vida e condições laborais. Dissertação. Foz do Iguaçu: UNILA, 2019.

GOMEZ, A.L., MOLINES, L.C., OLIVEIRA, G.F. O Sol Nasce Depois do Rio. TCC III- Obra Audiovisual. Foz do Iguaçu: UNILA 2019.

GOMEZ, Centurion. Fotografía no Festival por la igualdad. Ciudad del Este: 2019.

HEIKEL, María Victoria. La mujer paraguaya migrante en el trabajo y el hogar. In: CREYDT, Oscar. et al. Antología del pensamiento crítico paraguayo contemporáneo. 1ª ed.– Buenos Aires: CLACSO, 2015.

LOZANO, Giovane da Silva. Movimento pendular transfronteiriço: uma análise dos trabalhadores paraguaios que atuam nas ruas de Foz do Iguaçu/BR. I Congreso Paraguayo de Ciencias Sociales (Cap4). Disponível em http://www.congresocienciassociales.org.py/wp-content/uploads/2018/10/Cap-04-Redefiniciones-en-el-mundo-del-trabajo-bajo-el-desarrollo-capitalista-contempora%CC%81neo.pdf#page=75 Acesso em 03/mar/2022.

MARQUES, Ana Rosa. Montagem, documentário e política: uma proposta de método de análise. XXIII Encontro Socine, 2019. Disponível em https://associado.socine.org.br/anais/2019/18508/ana_rosa_marques/montagem_documentario_e_politica_uma_proposta_de_metodo_de_analise . Acesso em 26/fev/2022.

MASCHIO, José. Em 74, país atende Paraguai e prende três. São Paulo: Agência Folha, 2000. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/fsp/brasil/fc2205200015.htm Acesso em 02/mar/22

OLIVEIRA, Miriam Márcia Pacheco. Integração e Trabalho Doméstico em Territórios da Tríplice Fronteira: Brasil, Paraguai e Argentina. Dissertação. Foz do Iguaçu: UNILA, 2022

PASAJERAS. Direção: Fran Rebelatto. Foz do Iguaçu e Ciudad del Este: Vulcana Filmes, estreia prevista para 2022.

RABOSSI, Fernando. Vidas e Vendas num Mercado de Fronteira (2004). Tese. Rio de Janeiro: UFRJ. 2004.

SCHAFER, Murray. A Afinação do Mundo. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

SILVA, Marusa Bocafoli da; SILVA, Marinete dos Santos. Permanências e Avanços do Trabalho Doméstico: um olhar sobre Campos dos Goytacazes-RJ. Revista Discente da Pós-Graduação em Sociologia., v.1, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/praca/article/download/109923/ 25441 Acesso em 27/fev/2022

O SOL Nasce Depois do Rio. Direção: André Gomez. Foz do Iguaçu: UNILA, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=XUxKnNKjGck . Acesso em 23/fev/2022.

TRIBUNA da Massa Foz do Iguaçu e região. Sem informações de autoria. Foz do Iguaçu: TV Naipi, edição de 24/02/2022. Disponível em 3 blocos: https://youtu.be/HAhda2xPFgA , https://youtu.be/rhfmPowWcbM e https://youtu.be/Muva2lnNEe0 . Acesso em 24/fev/2022

UNILA-SIGAA . Dados Acadêmicos e Indicadores Externos da Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Foz do Iguaçu: UNILA, 2021. Disponível em https://datastudio.google.com/u/0/reporting/56dd92df-4dca-4dd4-ae86-22cbc684a798/page/aV8GC Acesso em 21/fev/2022.

UNILA. Projeto Pedagógico. Foz do Iguaçu: UNILA, 2017. Disponível em https://portal.unila.edu.br/institucional/projeto-pedagogico Acesso em 20/fev/22

UNILA/MEC. Estatuto Universidade Federal da Integração Latino-Americana. 2012. Disponível em https://atos.unila.edu.br/paginas/estatuto Acesso em 20/fev/22

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Published

2022-09-01

Versions

How to Cite

Pereira, K. S., & Dias, R. M. A. (2022). Audiovisual on the Brazil-Paraguay border: UNILA’s role in the dispute of imaginaries. PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 12(23), 122+164. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v12i23.53405

Issue

Section

Dossiê 23: Artes e Culturas nas Cidades