Hip-Hop in the firing line

1990s Rap and the aesthetic denunciation of necropolitics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65176

Keywords:

rap, necropolitics, periphery, intersubjectivity

Abstract

This article argues that 1990s rap, as a constantly re-elaborated aesthetic form, denounced necropolitics in Brazil, paving the way for a liberating intersubjective formation for the periphery. The article supports this argument through a bibliographic review and historical content, as well as a Foucauldian discourse analysis of the lyrics produced during this period, since, for Foucault, discourses can only be understood within discursive formations that are also social. The conclusion is that, beyond denunciation, rap enables the production of a critical consciousness grounded in the notion of the periphery, which announces a more diverse relationship with race, class, gender, and territory.

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Author Biographies

  • Róbson Peres da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGS-UFRGS). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGS-UFRGS). Graduado em Comunicação Social - Habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Passo Fundo (UPF).

  • Enio Passiani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Professor de Sociologia no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH), do Programa de Pós-Graduação em Sociologia e do Mestrado Profissional em Segurança Cidadã, todos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

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Published

2025-09-10

Issue

Section

Dossiê 28: Hip-Hop no Brasil: a produção de sentidos e as transformações da cult

How to Cite

Hip-Hop in the firing line: 1990s Rap and the aesthetic denunciation of necropolitics. (2025). PragMATIZES - Latin American Journal of Cultural Studies, 15(28), 123-147. https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65176