Hip-Hop in the firing line
1990s Rap and the aesthetic denunciation of necropolitics
DOI:
https://doi.org/10.22409/pragmatizes.v15i28.65176Keywords:
rap, necropolitics, periphery, intersubjectivityAbstract
This article argues that 1990s rap, as a constantly re-elaborated aesthetic form, denounced necropolitics in Brazil, paving the way for a liberating intersubjective formation for the periphery. The article supports this argument through a bibliographic review and historical content, as well as a Foucauldian discourse analysis of the lyrics produced during this period, since, for Foucault, discourses can only be understood within discursive formations that are also social. The conclusion is that, beyond denunciation, rap enables the production of a critical consciousness grounded in the notion of the periphery, which announces a more diverse relationship with race, class, gender, and territory.
Downloads
References
ALVES, Jaime Amparo. Topografias da Violência: Necropoder e governamentalidade espacial em São Paulo. Revista do Departamento de Geografia – USP, v. 22, p. 108-134, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e Holocausto. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
BENTES, Anna Christina. De frente para o “campo de batalha”: investigando as relações entre produção textual e contexto local no campo da cultura popular urbana paulista. In: BATTISTI, Elisa; COLLISCHONN, Gisela (org.). Língua e linguagem: perspectivas de investigação. Pelotas: Educat, 2011. p. 59-87.
BERTELLI, Giordano Barbin. Errâncias racionais: a periferia, o rap e a política. Sociologias, Porto Alegre, v. 14, n. 31, p. 214-237, jul. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/34919/22566. Acesso em: 15 ago. 2024.
BOTELHO, Guilherme Machado. Quanto vale o show? O fino Rap de Athalyba-Man e a inserção social do Periférico através do mercado de música popular. 2018. 236 f. Dissertação (Mestrado em Culturas e Identidades Brasileiras) - Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. doi:10.11606/D.31.2018.tde-11122018-111009. Acesso em: 2020-06-29.
BOTELHO, Guilherme; GARCIA, Walter; ROSA, Alexandre. Três raps de São Paulo: “Política” (1994), “O menino do morro” (2003) e “Mil faces de um homem leal (Marighella)” (2012). Nuevo Mundo Mundos Nuevos, [S.L.], no. 1, p. 1-24, dez. 2015.
BRANDÃO, Helena H. Nagamine. Escrita, leitura, dialogicidade. In: BRAIT, Beth (org.). Bakthin: dialogismo e construção de sentido. Campinas: Ed. Unicamp, 2005. p. 265-273.
BROWN, Mano. Um sobrevivente no inferno. Entrevista concedida a Guilherme Henrique; Henrique Santana; Nadine Nascimento. Le Monde Diplomatique Brasil, 28 ago. 2023. Disponível em: https://diplomatique.org.br/um-sobrevivente-do-inferno/. Acesso em: 24 out. 2024.
BURGUESIA: De Menos Crime no Estúdio Showlivre. Publicado por Showlivre. Youtube, 2015. 4:44. Disponível em: https://youtu.be/NBv0XdruSZ8?si=Oz7R_6pRAvPMyKH0. Acesso em: 12 fev. 2025.
CAMARGOS, Roberto. Rap e política: percepções da vida social brasileira. São Paulo: Boitempo, 2015.
CAPÍTULO 4 Versículo 3. Publicado por Racionais TV. Youtube, 2017. 8:08. Disponível em: https://youtu.be/YLa77FGfkY8?si=Lm0t1RLBAHz3L3d6. Acesso em: 12 fev. 2025.
CONSIDERE-SE um verdadeiro preto. [Compositor e intérprete]: DMN. In: Cada vez mais preto, São Paulo: Zimbabwe ; Continental, 1993, 1 LP, faixa 2, lado B.
D'ANDREA, Tiarajú Pablo. A formação dos sujeitos periféricos: cultura e política na periferia de São Paulo. Tese (Doutorado em Sociologia), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-18062013-095304/en.php. Acesso em: 10 ago. 2024.
DIA de visita. [Compositor e intérprete]: Realidade Cruel. In: REALIDADE Cruel (ao vivo). [Compositor e intérprete]: Realidade Cruel. [S. l.]: Ng2 Music Store. 2020. Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/album/3d5zGxG8wFLzc0pAlE2xTH?si=O0WO5i7RTZqogCW2uDePZw. Acesso em: 25 fev. 2025.
DIAS, Eliane. Entrevista concedida a Carol Teixeira. Revista TPM, São Paulo, 11 nov. 2016. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/tpm/entrevista-eliane-dias-mulher-de-mano-brown-e-empresaria-do-racionais. Acesso em: 12 fev. 2025.
DUSSEL, Enrique. Ética da Libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
FÓRMULA Mágica da Paz. Publicado por Racionais TV. Youtube, 2015. 10:39. Disponível em: https://youtu.be/ewHxfBtNC8E?si=bt5DYZAnL4rUouc0. Acesso em: 12 fev. 2025.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2004.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2005
GARCIA, Walter. "Diário de um detento": uma interpretação. In: NESTROVSKI, Arthur (org.). Lendo música: 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo: Publifolha, 2007. p. 179-216.
GARCIA, Walter. Elementos para a crítica da estética do Racionais MC’S (1990-2006). Ideias, v. 4, n. 2, p. 81-108, 20 dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ideias/article/view/8649382. Acesso em: 31 Ago. 2020
GARCIA, Walter. Sobre uma cena de "Fim de semana no Parque", do Racionais MC's. Estudos Avançados, São Paulo, v. 25, n. 71, p. 221-235, Abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 40142011000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 Ago. 2020.
GATTI, Vanessa Vilas Boas. Súditos da rebelião: estrutura de sentimento da Nova MPB (2009- 2015). Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-22122015- 110930/pt-br.php. Acesso em: 16 set. 2020.
GELEDÉS – Instituto da Mulher Negra. Projeto Rappers. São Paulo: Geledés, [s.d.]. Disponível em: https://www.geledes.org.br/projeto-rappers/. Acesso em: 25 fev. 2025.
GOMES, Fernando Bertani. Escalas da Necropolítica: Um ensaio sobre a produção do ‘outro’ e a territorialização da violência homicida no Brasil. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 21, n.2, p. 46-60, Mai-Ago, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/issue/view/1171. Acesso em: out. 2020.
GUEDES, Maurício. “A música que toca é nós que manda”: um estudo do “proibidão”. Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2007.
ISSO aqui é uma guerra. [Compositor e intérprete]: Facção Central In: VERSOS Sangrentos. [Compositor e intérprete]: Facção Central. [S. l.]: Discovery G1, 1999. Streaming (Spotify). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/77XTtDeV1SljrkeM3TXUsr Acesso em: 25 fev. 2025.
KEHL, Maria Rita. Radicais, Raciais, Racionais: a grande frátria do rap na periferia de São Paulo. São Paulo em Perspec., São Paulo, v. 13, n. 3, p. 95-106, set. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010288391999000300013&lng=en&nr m=iso. acesso em 15 Ago. 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MACEDO, Márcio. Hip Hop SP: transformações entre uma cultura de rua, negra e periférica (1983-2013). In: KOWARICK, Lúcio (org.). Pluralidade Urbana em São Paulo: vulnerabilidade, marginalidade, ativismos sociais. São Paulo: Fapesp; Editora 34, 2016. p. 23-53.
MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaio, Rio de Janeiro, n. 33, p. 123-151, dez. 2016. Disponível em: https://www.procomum.org/wp-content/uploads/2019/04/necropolitica.pdf. Acesso em: 21 out. 2020.
NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
NEGRO Drama: Nada como um dia após o outro dia (Chora Agora). Youtube, 2017. 6:53. Disponível em: https://youtu.be/u4lcUooNNLY?si=C90r0isnaadByp3Z. Acesso em: 12 fev. 2025.
NEGRO, Câmbio. Sub-raça. Youtube, 2024. 4:42. Disponível em: https://youtu.be/LX8Mh2pRhPM?si=gSyZmrpKPfBcyPGS. Acesso em: 12 fev. 2025.
OLIVEIRA, Acauam. 20 anos de “Sobrevivendo no inferno”: entrevista com Acauam Oliveira (UPE), parte 1. Entrevista com Acauam Oliveira (UPE), parte 1. 2019. [Entrevista concedida a] BVPS. Disponível em: https://blogbvps.wordpress.com/2019/07/09/20-anos-de-sobrevivendo-noinferno-entrevista-com-acauam-oliveira-upe/. Acesso em: 26 ago. 2020.
OLIVEIRA, Acauam. O evangelho marginal dos Racionais MC’s. In: MC’s, Racionais. Sobrevivendo no inferno. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. n.p.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
SANTOS, J. R. dos. Épuras do social: Como podem os intelectuais trabalhar para os pobres. São Paulo: Global Editora, 2015.
SUB-RAÇA. [Compositor e intérprete]: Câmbio Negro In: SUB-RAÇA. [Compositor e intérprete]: Facção Central. [S. l.]: Discovery G1, 1995. Streaming (Spotify). Disponível em: https://open.spotify.com/intl-pt/track/2r055OFRuqdV7NurFVdeNW. Acesso em: 25 fev. 2025.
TADDEO, Eduardo. A guerra na visão de um favelado. São Paulo: Gringos/Nei, 2012.
TAVARES, Breitner. Geração hip-hop e a construção do imaginário na periferia do Distrito Federal. Soc. Estado., Brasília, v. 25, n. 2, p. 309-327, ago. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 69922010000200008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 Ago. 2020.
TEPERMAN, Ricardo. Se liga no som: as transformações do rap no Brasil. São Paulo: Claro Enigma, 2015.
VOZ Ativa: Racionais 3 décadas ao vivo. Publicado por Racionais TV. Youtube, 2015. 5:12. Disponível em: https://youtu.be/_m3QRtudraU?si=UxgfdXRUNJZV2BYp. Acesso em: 12 fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By forwarding an original to PragMATIZES, the authors agree that the copyright related to it is transferred to the Publishing. Articles and other writings are made available in PDF format from their publication, and they can be downloaded to institutional repositories and personal pages, provided that with their proper bibliographic indication.
