THE INFANT BODY AS PROFUSION OF THE SENSITIVE IN THE "LEAD YEARS" OF BRAZIL
ANALYSIS OF THE FILMIC WORK O ANO EM QUE MEUS PAIS SAÍRAM DE FÉRIAS FROM CAO HAMBURGER
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi36.47311Keywords:
Ditadura militar , Corpo infantil, Sensibilidade individual, Pertença socialAbstract
The purpose of this study, when analyzing the film O ano em que meus pais saíram de férias from director Cao Hamburger, was to understand the subtlety and sensitivity of a cinematographic work that addresses such a dramatic moment in Brazilian history, the period of the military dictatorship, using the eyes of a child who suffers from the longing of parents and, at the same time, goes through unique experiences in their physical and emotional development. In this context, it was possible to realize that the childish gaze, gestures and body language of a 12 years old boy were fundamental elements in the construction of the film, especially in the choice of poetic procedures-aesthetic that softened the historical tensions of the period lived by the narrative. Thus, we chose David Le Breton (2016; 2019) as the theoretical reference of this article due to his studies concerning the anthropology of emotions and senses, which says of the movements of things and the sensations of oneself in a theoretical construction that states that the human condition is bodily, that is, that the body is the profusion of the sensitive. Thus, the experiences and experiences of Mauro, the protagonist child of the film in question, were perceived from his individual sensibility, which, beforehand, brings the traces of his personal history and his social belonging when he comes across the new, the unknown.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G.; SILVA, Mauricio Roberto da. (Orgs.) Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BUSS-SIMÃO, Márcia; MEDEIROS, Francisco Emílio de; SILVA, Ana Márcia; FILHO, João Josué da Silva. Corpo e infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 151-168, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.
GALPETIN, Cláudio; MANTOVANI, Bráulio; MUYLAERT, Anna; HAMBURGER, Cao. O ano em que meus pais saíram de férias. São Paulo: Imprensa Oficial, 2008.
LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
LE BRETON, David. Antropologia das emoções. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.
POLITIZE. Ato Institucional nº 5: o que foi e qual seria o seu impacto em uma democracia? Politize!, 21 set. 2020. Disponível em: https://www.politize.com.br/ato-institucional-5/. Acesso em: 19 jan. 2021.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro.; LARROSA, Jorge.; LOPES, José de Sousa Miguel. Olhar a infância. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LARROSA, Jorge; LOPES, José de Sousa Miguel (Orgs.). A Infância vai ao Cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 11-25.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LETÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 7 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Alves Rodrigues
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).