Política de formação, avaliação e certificação dos trabalhadores em educação: novos dilemas, velhos desafios
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i09.129Abstract
Este artigo tem como objetivos: a) analisar as diretrizes gerais do projeto nacional de desenvolvimento implementado pelo Governo Lula, demonstrando a possibilidade de que a imposição de uma lógica empresarial para a educação sofre um aprofundamento, na medida em que essas diretrizes apresentam uma grande afinidade política com os projetos dos organismos internacionais do capital para a periferia do capitalismo e b) demonstrar que esta lógica empresarial também está presente, resguardando as correlações de forças políticas de cada esfera, no âmbito estadual, mais especificamente nos eixos centrais articuladores do Programa Nova Escola implementado pela Secretaria Estadual de Educação – RJ.
Palavras-chave: política educacional; privatização da educação; certificação e avaliação de professores.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.