Educação e cidadania: refletindo sobre os compromissos ético-políticos do ato de ensinar
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i10.139Abstract
O presente artigo está dividido em duas partes. A primeira aborda, em diferentes contextos históricos, a natureza dos compromissos ético-políticos firmados entre “quem educa” e “quem é educado”. Os autores e os momentos focalizados não esgotam, naturalmente, o debate, mas permitem traçar um escopo útil à reflexão do educador nos dias de hoje. A segunda analisa como o conceito de cidadania é tratado na “introdução aos Temas Transversais dos PCNs” (terceiro e quartos ciclos). Com base nas contribuições de Perelman e de Reboul, são feitas considerações sobre a técnica argumentativa do distinguo, empregada no documento, assim como sobre o próprio discurso pedagógico e as estratégias propostas aos professores para a abordagem das questões éticas.
Palavras-chave: educação; cidadania; Parâmetros Curriculares Nacionais; ética.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.