PEDAGOGIA DA UTOPIA: um diálogo entre Paulo Freire e Ernst Bloch
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i7.400Abstract
Este trabalho objetiva um diálogo teórico a fim de postular uma pedagogia, denominada por nós de Pedagogia da Utopia, ancorada nos trabalhos de Paulo Freire e Ernst Bloch. Busca-se, a partir dos escritos, sobretudo das categorias sonhos, esperança e utopia, uma conexão entre os autores. Desse modo, ressaltam-se tanto a importância de uma reflexão crítica sobre a utopia nos tempos que correm, frente aos discursos fatalistas neoliberais, quanto o dever de construção de sujeitos de sonhos, que interroguem a realidade estabelecida e que vejam relevância na luta pela sua transformação.
Palavras-chave: Ernst Bloch; Paulo Freire; Utopia.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.