EVASÃO NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: tendências e resultados de pesquisa
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i9.481Abstract
Este artigo trata sobre o fenômeno da evasão na educação superior no Brasil. A partir de um levantamento da produção acadêmica (teses e dissertações), identificamos em seus resumos as principais tendências de estudos sobre o tema. Esta etapa fundamentou uma pesquisa exploratória, em nível de mestrado, voltada ao estudante que interrompe a graduação em uma instituição comunitária do estado de Santa Catarina. Participaram da investigação 538 universitários que trancaram, cancelaram ou transferiram o curso em 2016. Os resultados indicam uma carência de estudos comparativos entre instituições e evidenciam a complexidade de abordagens sobre o tema.
Palavras-chave: evasão na educação superior; características sociais do estudante; universidade comunitária.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.