POLÍTICAS PÚBLICAS DE ACESSO E PERMANÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO: o caso da UFRJ
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i9.493Abstract
O artigo tem como objetivo analisar o impacto das recentes políticas de acesso e de permanência na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). A pesquisa é um estudo de caso e foi desenvolvida por meio da análise de dados do ensino superior brasileiro através do Censo do Ensino Superior e do Sistema de Acesso à Informação do Governo Federal. Os resultados mostram que, apesar de a UFRJ e do governo federal terem conseguido romper algumas barreiras elitistas com a promoção de políticas educacionais, o momento atual demonstra fragilidade na continuidade desses investimentos.
Palavras-chave: Ensino superior; Acesso; Permanência.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.