HALF-CENTURY OF POSTGRADUATE STUDIES IN BRAZIL: FROM HEROIC PERIOD TO PRODUCTIVISM BY MEDIATING OF A SUPERIOR MODEL TO ITS MATRICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.46475

Keywords:

 Brazilian Education. University. Postgraduate studies.

Abstract

Starting from the characterization of the university institution and its manifestation in Brazil, this article considers, at first, the antecedents of graduate studies in Brazil, and then examines the structure of the Report 977/65 that dealt with the conceptualization of graduate studies initiating the process of its institutionalization that followed with its regulation standardized by the Report 77/69. In the third moment, it analyses the process of implementing postgraduate studies in Brazil, which has been configured as a new model superior to the two models from which it originated: the North American and the European. Following, it raises the problem of the risks of the disfiguration of the Brazilian postgraduate model represented by productivism, which leads to the examination of the productivity-quality dilemma in graduate studies, concluding with the presentation of strategies to avoid the disfiguration of the successful Brazilian experience post graduate.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei N°4.024, de 20 de dezembro de 1961. "Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional". Diário Oficial da União de 27 de dezembro de 1961.

BRASIL, MEC, CFE. "Definição dos cursos de pós-graduação" (Parecer n° 977/65). Documenta,1965, p.67-86.

BRASIL, MEC, CFE. “Normas do credenciamento dos cursos de pós-graduação” (Parecer n° 77/69). Documenta, n° 98, 1969, p. 128-132.

BRASIL. Lei N° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. "Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional". D.O.U. de 23/12/1996.

CUNHA, Luiz Antônio Constant Rodrigues da. A universidade temporã, 2ª ed. revista e ampliada. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1986.

CURY, Carlos Roberto Jamil. "Quadragésimo ano do Parecer CFE nº 977/65". Revista Brasileira de Educação, Nº 30 Set /Out /Nov /Dez 2005, p. 7-20.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. Universidade e poder, 2ª ed. Brasília, Plano, 2000.

GHETTI, Maria Cecília. L’Università di Padova tra Repubblica Veneta e Restaurazione (1790-1817). Università di Padova, tesi di Laurea, 1982.

MARX, K. Contribuição para a crítica da economia política, 2ª ed. Lisboa: Estampa, 1973.

SANTONI RUGIU, Antonio. Nostalgia do mestre artesão. Campinas, Autores Associados, 1998.

SAVIANI, Dermeval. "Concepção de mestrado centrada na ideia de monografia de base". Educação Brasileira, 13 (27), 1991, p. 159-168.

SAVIANI, D. O Lunar de Sepé: paixão, dilemas e perspectivas na educação. Campinas, Autores Associados, 2014.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, Autores Associados, 2019.

Published

2020-11-27 — Updated on 2020-11-28

Versions

How to Cite

Saviani, D. (2020). HALF-CENTURY OF POSTGRADUATE STUDIES IN BRAZIL: FROM HEROIC PERIOD TO PRODUCTIVISM BY MEDIATING OF A SUPERIOR MODEL TO ITS MATRICES. Movement - Education Journal, 7(14). https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.46475 (Original work published November 27, 2020)