THE PROBLEM OF PRE-PROFESSIONAL EDUCATION OF SUBJECTIVE CONDITIONS OF TEACHERS ON PROFESSIONAL PRACTICE - Contributions by José Barata-Moura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.46603

Keywords:

Formation. Practice. Teachers. Truth.

Abstract

The article explores the radical question underlying the practice of teaching and internship as moments of pre-professional training in the subjective conditions of teachers for professional practice. It is defended that teaching practice and the internship refer to the problem of training with truth, that is, of a training that allows an awareness / subjectivity that adequately reflects what is reality. This is the fundamental issue of the production of knowledge about teacher education. And it is for this reason that thinking about the teaching practice and the internship demand an adequate investigation about the problem of knowledge. Delimiting this investigation to the materialistic and dialectical matrix, we discuss the subjective conditions that teachers in training need to develop in order to achieve the correspondence between consciousness and objective reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elza Margarida de Mendonça Peixoto, Faculdade de Educação - Universidade Federal da Bahia

Professora Associada da FACED UFBA. Pós-Doutora pela Universidade de Lisboa. Doutora em Filosofia e História da Educação.

References

BARATA-MOURA, José. Ideologia e Prática. Lisboa, Pt,: Caminho, 1978.

BARATA-MOURA, José. Ontologias da “práxis” e idealismo. Lisboa, Pt: Caminho, 1986a.

BARATA-MOURA, José. Da representação à “Práxis”. Lisboa, Pt: Caminho, 1986b.

BARATA-MOURA, José. “Pensar aquilo que é” tarefa e problema da filosofia. Vértice, Lisboa, II Séria, n. 59, mar. abr., p. 77-81, 1994.

BARATA-MOURA, José. Materialismo e subjetividade – estudos em torno de Marx. Lisboa, Pt.: Avante, 1997.

BARATA-MOURA, José. Das “ontologias da práxis” a uma radicação ontológica da prática. In: OLIVEIRA SILVA, C. J. C. (org.) PRAXIS – Seminário Ibérico de Filosofia. Lisboa, Pt.: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, p. 13-32., 2000.

BARATA-MOURA, José Materialismo e dialética, ou da ontologia em Marx. Vértice, n. 145, março-abril, p. 5-16, 2009.

BARATA-MOURA, José. Estudos sobre a ontologia de Hegel – ser, verdade, contradição. Lisboa, Pt: Avante!, 2010.

BARATA-MOURA, José. Prática: para uma aclaração do seu sentido como categoria filosófica. Lisboa, Pt: Colibri, 1994.

BARATA-MOURA, José. (Re) Pensar a dimensão científica do conhecimento, Revista HISTEDBR Online, Campinas, n. 65, p. 3-16, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8642692/10171 Acesso em: 29.06.2018.

BARATA-MOURA, José. O outro Kant. Lisboa, Portugal: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2007.

Published

2020-11-27

How to Cite

Peixoto, E. M. de M. (2020). THE PROBLEM OF PRE-PROFESSIONAL EDUCATION OF SUBJECTIVE CONDITIONS OF TEACHERS ON PROFESSIONAL PRACTICE - Contributions by José Barata-Moura. Movement - Education Journal, 7(14). https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.46603