Sankofa and root dialogues
revisiting to move forward: racial literacy and afro-brazilian connections
Keywords:
Roots dialogues, Sankofa, Racism, NEABI, Racial literacyAbstract
In this experience report, we present the Extension activity developed by the Center for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (NEABI) of the Instituto Federal Fluminense Campos Centro campus, carried out between June and July 2024. The action was led by students, a scholarship holder, a volunteer and the coordinating teachers of the Center. "Roots Dialogues" is an educational and informative initiative promoted by NEABI through the production and broadcasting of videos on the social network Instagram. The goal is to introduce the page's followers to information related to Racial Literacy through short videos. The proposal seeks to offer the page's followers a critical approach to topics involving ethnic-racial relations, with accessible language and a simplified format. To carry out the actions, we use strategies based on the concept of Sankofa, a symbol that emphasizes the importance of remembering african-american and afro-brazilian history, learning from past mistakes to avoid repeating them and acquiring knowledge and wisdom for the future. As a theoretical framework, we use the works of Silvio Almeida, Jessé Souza, and Muniz Sodré, who argue that racism is a dilemma for the country, and, together, the work of Schuman, through which we support the centrality of racial literacy as a measure to combat it. Initial results indicate a significant increase in the reach and number of followers of NEABI’s profile, especially among students and teachers, who actively interact and share the content. This initial engagement highlights the relevance of the framework in combating racism through racial literacy.
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. 1. ed. São Paulo: Jandaíra, 2021.
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Ciências Sociais Hoje, São Paulo, p. 223-244, 1984.
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Preconceito de cor e racismo no Brasil. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 9-43, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-77012004000100001. Acesso em: 15 ago. 2025.
HASENBALG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 1ªed, Rio de Janeiro: Graal, 1979.
IANNI, Octavio. O preconceito racial no Brasil (entrevista de Octavio Ianni). Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p.6-20, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100002. Acesso em: 15 ago. 2025.
MAIO, Marcos Chor. O Projeto Unesco e a agenda das ciências sociais no Brasil dos anos 40 e 50. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 14, n. 41, p. 141-158, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69091999000300009. Acesso em: 15 ago. 2025.
MOURA, Clovis. Sociologia do negro brasileiro. 1. ed. São Paulo: Ática, 1988.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra; 1978.
RAMOS, Alberto Guerreiro. O problema do negro na sociologia brasileira. Cadernos do Nosso Tempo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 189-220, jan./jun. 1954.
SCHUMAN, Lisa Valeria. Entre o ‘encardido’, o ‘branco’ e o ‘branquíssimo’: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. 2012. 302 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. DOI:
https://doi.org/10.11606/T.47.2012.tde-21052012-154521. Acesso em: 15 ago. 2025.
SCHWARCZ, Lilia. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e a questão racial no Brasil: 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. 1. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2023.
SOUZA, Jessé. Como o racismo criou o Brasil. 1. ed. São Paulo: LeYa, 2021.
TWINE, France Winddance; STEINBUGLER, Amy C. The gap between whites and whiteness: interracial intimacy and racial literacy. Du Bois Review, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 341-363, 2006. DOI: https://doi.org/10.1017/S1742058X06060231. Acesso em: 15 set. 2025.
VIANA, Oliveira. Evolução do Povo Brasileiro. 3. ed. São Paulo: Nacional, 1938.








