Sankofa and root dialogues

revisiting to move forward: racial literacy and afro-brazilian connections

Authors

  • Vivian Cardoso dos Santos Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil
  • Marcos Abraão Ribeiro Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil
  • Sérgio Rangel Risso Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil

Keywords:

Roots dialogues, Sankofa, Racism, NEABI, Racial literacy

Abstract

In this experience report, we present the Extension activity developed by the Cen­ter for Afro-Brazilian and Indigenous Studies (NEABI) of the Instituto Federal Flu­minense Campos Centro campus, carried out between June and July 2024. The action was led by students, a scholarship holder, a volunteer and the coordinating teachers of the Center. "Roots Dialogues" is an educational and informative initia­tive promoted by NEABI through the production and broadcasting of videos on the social network Instagram. The goal is to introduce the page's followers to informa­tion related to Racial Literacy through short videos. The proposal seeks to offer the page's followers a critical approach to topics involving ethnic-racial relations, with accessible language and a simplified format. To carry out the actions, we use strate­gies based on the concept of Sankofa, a symbol that emphasizes the importance of remembering african-american and afro-brazilian history, learning from past mis­takes to avoid repeating them and acquiring knowledge and wisdom for the future. As a theoretical framework, we use the works of Silvio Almeida, Jessé Souza, and Muniz Sodré, who argue that racism is a dilemma for the country, and, together, the work of Schuman, through which we support the centrality of racial literacy as a measure to combat it. Initial results indicate a significant increase in the reach and number of followers of NEABI’s profile, especially among students and teach­ers, who actively interact and share the content. This initial engagement highlights the relevance of the framework in combating racism through racial literacy.

Author Biographies

  • Vivian Cardoso dos Santos, Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil

    Graduanda em Teatro pelo IFF.

  • Marcos Abraão Ribeiro, Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil

    Doutor em Sociologia Política pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro – Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

  • Sérgio Rangel Risso, Instituto Federal Fluminense (IFF) – Campus dos Goytacazes, RJ, Brasil

    Mestre em Políticas Sociais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro – Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil.

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. 1. ed. São Paulo: Jandaíra, 2021.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Ciências Sociais Hoje, São Paulo, p. 223-244, 1984.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Preconceito de cor e racismo no Brasil. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 9-43, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-77012004000100001. Acesso em: 15 ago. 2025.

HASENBALG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 1ªed, Rio de Janeiro: Graal, 1979.

IANNI, Octavio. O preconceito racial no Brasil (entrevista de Octavio Ianni). Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p.6-20, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100002. Acesso em: 15 ago. 2025.

MAIO, Marcos Chor. O Projeto Unesco e a agenda das ciências sociais no Brasil dos anos 40 e 50. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 14, n. 41, p. 141-158, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69091999000300009. Acesso em: 15 ago. 2025.

MOURA, Clovis. Sociologia do negro brasileiro. 1. ed. São Paulo: Ática, 1988.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra; 1978.

RAMOS, Alberto Guerreiro. O problema do negro na sociologia brasileira. Cadernos do Nosso Tempo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 189-220, jan./jun. 1954.

SCHUMAN, Lisa Valeria. Entre o ‘encardido’, o ‘branco’ e o ‘branquíssimo’: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. 2012. 302 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. DOI:

https://doi.org/10.11606/T.47.2012.tde-21052012-154521. Acesso em: 15 ago. 2025.

SCHWARCZ, Lilia. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e a questão racial no Brasil: 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. 1. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2023.

SOUZA, Jessé. Como o racismo criou o Brasil. 1. ed. São Paulo: LeYa, 2021.

TWINE, France Winddance; STEINBUGLER, Amy C. The gap between whites and whiteness: interracial intimacy and racial literacy. Du Bois Review, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 341-363, 2006. DOI: https://doi.org/10.1017/S1742058X06060231. Acesso em: 15 set. 2025.

VIANA, Oliveira. Evolução do Povo Brasileiro. 3. ed. São Paulo: Nacional, 1938.

Published

2025-08-31

Issue

Section

Seção especial: XVI Mostra de Extensão UENF, UFF, IFF e VIII UFRRJ

How to Cite

Sankofa and root dialogues: revisiting to move forward: racial literacy and afro-brazilian connections. UFF & Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 1–15 e050627, 2025. Disponível em: https://periodicos.uff.br/uffsociedade/article/view/66888. Acesso em: 5 dec. 2025.