Observatory of Sustainable Territorial Development – ODTS Colombo
knowledge, practices and reflections on the curricularization of outreach at Instituto Federal do Paraná (IFPR)
Keywords:
Sustainable territorial development, Observatory, Curricularization of outreach, Federal Institute of ParanáAbstract
The Sustainable Territorial Development Observatory (STDO) is an extension action of the IFPR campus Colombo, which brings together teachers, students (among them, five scholarship holders) and collaborators with the objective of developing actions integrated with the demands of rural and urban communities, their civil social organizations and their territorialities, aiming at monitoring and social control of the elaboration, execution and improvement of public policies in the municipality. Its theoretical-methodological reference is focused on Sustainable Territorial Development (STD), based on authors from Political Geography, Cultural Geography, Health Geography and Environmental Geography, with the collaboration of other areas of study such as Administration, Information Technology, Public Management, Human Rights, Urban Planning, Public Health, Agroecology, Food Security and Family Farming, among others.This report systematizes the stages of this extension experience, covering its planning and implementation with the campus academic community, which mobilizes to assist in local community arrangements that aim to strengthen sustainable development policies. Thus, the Observatory's implementation program is guided by bibliographical research, creation of a database of current public policies integrated with the IDHM (Health - Income - Education) and the areas of environment, agroecology and solidarity economy. Some of the most significant actions of STDO are: mapping social organizations, their demands, spaces for participation and social control of public policies; the development of initial and continuing training courses aimed at representing communities and civil organizations; prospect with the community, public and private sector demands for continued training, generation of solutions and innovations in governance and execution of public policies in the Observatory's areas of activity, in line with the extension's curricularization policy, with the technological axes and courses offered at the IFPR campus Colombo.
References
ANDION, Carolina. Contribuições do debate sobre desenvolvimento territorial sustentável para a efetividade da gestão municipal. Revista Política & Sociedade [S. l.],v. 8, n. 14, p. 181-209, abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2009v8n14p181. Acesso em: 8 ago. 2025.
AUGÉ, Marc. Não-Lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. 1ª ed. Campinas: Papirus, 1994.
CMMAD. Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1991.
FURTADO, Celso. Cultura e Desenvolvimento em Épocas de Crise. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
GIACOMASSI, Priscila Célia. Penas e pincéis viajantes no Brasil do século XIX: a contribuição artís-tica da família Taunay na construção da identidade nacional. 2021. 353 f. Tese (Doutorado em Letras), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/73364. Acesso em: 8 ago. 2025.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Indicadores de desenvolvimento sustentável: Brasil 2015 / IBGE, Coordenação de Recursos Naturais e Estudos Ambientais [e] Coordenação de Geografia. – Rio de Janeiro: IBGE, 2015. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94254.pdf. Acesso em: 8 ago. 2025.
IFPR. Instituto Federal do Paraná. O que é Curricularização da Extensão? Institucional, 27 out. 2020. Disponível em: https://ifpr.edu.br/institucional/o-instituto /comissoes/comissao-de-curricularizacao-da-extensao/curricularizacao-daextensao/o-que-e-curricularizacao-da-extensao/ Acesso em: 23 fev. 2025.
IFPR. Instituto Federal do Paraná. Instrução Normativa REITORIA/IFPR nº 1, de 26 de julho de 2021. Institui a regulamentação para a implementação da Curricularização da Extensão no âmbito do IFPR. Disponível em: https://sei.ifpr.edu.br/sei/modulos/pesquisa/md_pesq_documento_consulta_externa.php?9LibXMqGnN7gSpLFOOgUQFziRouBJ5VnVL5b7-UrE5ScM9JcrthdfQRcJ2b6ooHYuhRNB9-AHGQRVBqy7uU3lMuuQXn09kc337gGHQ9s7I2PiVPl63rZaZtKxZW56APE. Acesso em: 11 ago. 2025.
IFPR. Instituto Federal do Paraná. Missão, visão e valores. 21 de novembro de 2023. Disponível em: https://ifpr.edu.br/institucional/o-instituto/missao-e-valores/ Acesso em: 27 dez. 2024.
MEDEIROS, Paulo César. Relações de poder e resistências na gestão territorial das bacias hidrográficas no estado do Paraná: o caso do Comitê de Bacias Hidrográficas do Alto Iguaçu e Afluentes do Alto Ribeira – COALIAR/COALIAR / Paulo César Medeiros. 2011. 260f. Tese (Doutorado) Setor de Ciências da Terra, Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2011. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/26710. Acesso em: 8 ago. 2025.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Global, 2015.
SÁ, Teresa. Lugares e não lugares em Marc Augé. Tempo social, Revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 209-229, nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702014000200012. Acesso em: 8 ago. 2025.
SACHS, Ignacy. Ecodesenvolvimento: Crescer sem destruir. São Paulo: Vértice, 1986.
SACHS, Ignacy. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Gramond, 2008.
SACHS, Ignacy. A Terceira Margem: em busca do ecodesenvolvimento. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
SÜSSEKIND, Flora. O Brasil não é longe daqui: o narrador, a viagem. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e Diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 7-72.








