Biological collection and ocean literacy
promoting a sustainability perspective to the people
Keywords:
Interactive exhibitions, Marine biodiversity, Ocean conservation, Society-nature relationship, University extensionAbstract
Biological collections are recognized as teaching and research tools, but they can also play a significant role in outreach, especially when it comes to promoting public awareness of biodiversity and sustainability. This paper describes initiatives carried out with a marine biodiversity collection as a tool to promote ocean literacy. The strategy used is interactive exhibitions of the collection at conferences, events in public squares, and schools. Furthermore, all events are publicized through social media posts. These initiatives, both in-person and on social media, have generated significant public interest. In in-person activities, the exhibition of the biological collection not only fosters knowledge but also mobilizes other aspects of ocean literacy, such as visitors' emotional connection with marine biodiversity and reflection on the impacts of human action on the ocean. Promotion of these activities on social media ensures access and experience for all those unable to attend the exhibitions.
References
ALVES, Maria Danise de Oliveira et al. Coleção Zoológica da Faculdade Frassinetti do Recife-FAFIRE: Ferramenta didática para ensino, pesquisa e extensão. Revista Lumen, Recife, v. 30, n. 1, p. 59-70, jan. 2021. Disponível em: https://fafire.emnuvens.com.br/lumen/article/view/600. Acesso em: 16 jun. 2025.
AZEVEDO, Hugo Joséet al. O uso de coleções zoológicas como ferramenta didática no ensino superior: um relato de caso. Revista Práxis, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 43-48, 2012. DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-4-7-548. Acesso em: 16 jun. 2025.
BRENNAN, Caroline; ASHLEY, Matthew; MOLLOY, Owen. A system dynamics approach to increasing ocean literacy. Frontiers in Marine Science, Basel, Swiss, v. 6, p. 360, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fmars.2019.00360.Acesso em: 16 jun. 2025.
CAVA, Francesca et al. Science content and standards for ocean literacy: A report on ocean literacy. [S. l.]: NGS/NOAA/COSEE/NMEA/AZA, 2005.
COELHO, Geraldo Ceni. Revistas acadêmicas de extensão universitária no Brasil. Revista Brasileira de Extensão Universitária, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 69-75, jul.-dez. 2014. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Coelho_2014_Revistas_Brasileiras_de_Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.
GUEDES, Antônio Carloset al. Conservação Ex-Situ. Relatório do Grupo de Trabalho Temático 3: Artigo 9 sobre a Convenção de Diversidade Biológica.Brasília: Coordenação Nacional de Diversidade Biológica (COBIO) do Ministério do Meio Ambiente, 1998. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/estruturas/sbf_chm_rbbio/_arquivos/Conservacao%20ex%20situ.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.
JEZINE, Edineide. As práticas curriculares e a extensão universitária.In:CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: Universidade Federal da Paraíba, 2004, p. 1-6. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Gestao/Gestao12.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.
MACNEIL, Sarahet al. Coming to terms with ocean literacy.Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), Ontário – Canadá, v. 24, n. 1, p. 233-252, jun. 2021.Disponível em: https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/1777. Acesso em: 16 jun. 2025.
MAGALHÃES, Célioet al. Coleções de Invertebrados do Brasil. Revista Brasileira de Zoologia, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 1-19, jul./set. 2005.
MAGAROTTO, Mateus Georgenes; COSTA, Monica Ferreira da; MASANET, Érika. Crescimento urbano em zonas costeiras: análise comparada da Praia da Boa Viagem (Brasil) e da Praia da Rocha (Portugal). Cadernos de Estudos Sociais, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 1-12, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.33148/CES25954091V36n1(2021)1930. Acesso em: 16 jun. 2025.
MARANDINO, Martha; RODRIGUES, Juliana; SOUZA, Maria. Coleções como estratégia didática para a formação de professores na pedagogia e na licenciatura de ciências biológicas.In: ENCONTRO NACIONAL DOS ESTUDANTES DE BIOLOGIA, 5., 2014. Anais [...] São Paulo: II EREBIO, 2014, p. 1-12.
MAURICIO, Carmen Edith Pazoto; DUARTE, Michelle Rezende; SILVA, Edson Pereira. Pela valorização dos oceanos na educação. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, v. 377, p. 46-52, jun. 2021. Disponível em: https://cienciahoje.org.br/artigo/pela-valorizacao-dos-oceanos-na-educacao. Acesso em: mar. 2025.
MCKINLEY, Emma; BURDON, Daryl. Understanding Ocean Literacy and Ocean Climate Related Behaviour Change in the UK: An Evidence Synthesis. Report produced for the Ocean Conservation Trust and the Department for Environment, Food and Rural Affairs (Defra), outubro 2020. 96 p. Disponível em: https://oceanconservationtrust.org/ocean-literacy-evidence-review-understanding-ocean-literacy-and-ocean-climate-related-behavior-change-in-the-uk/. Acesso em: 17 jun. 2025.
MCKINLEY, Emma; BURDON, Daryl; SHELLOCK, Rebecca. The evolution of ocean literacy: A new framework for the United Nations Ocean Decade and beyond. Marine Pollution Bulletin, [S. l.], v. 186, p. 1-9, jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2022.114467. Acesso em: 16 jun. 2025.
OCEAN LITERACY NETWORK. Ocean Literacy: The essential principles and fundamental concepts of ocean sciences for learners of all ages, Version 3. Paris / Washington, DC: UNESCO / NOAA, 2020. Disponível: https://oceanliteracy.unesco.org/resource/ocean-literacy-the-essential-principles-and-fundamental-concepts-of-ocean-sciences-for-learners-of-all-ages-2020/. Acesso: 16 jun. 2025.
OLIVEIRA, Érica S. et al. A biodiversidade marinha do Norte Fluminense e a promoção da consciência ambiental através do Espaço Ciência NUPEM/UFRJ. In:CONGRESSO BRASILEIRO DE BIOLOGIA MARINHA, 4., 2013, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: ABBM, 2013, p. 1-2.
PAZOTO, Carmen Edith; DUARTE, Michelle Rezende; SILVA, Edson Pereira. A Cultura Oceânica nas Escolas. Revista de Ciência Elementar, Lisboa, v.9, n. 2, 045, 8 p. 2021. Disponível em: https://rce.casadasciencias.org/rceapp/art/2021/045/. Acesso em: 16 jun. 2025.
PEIXOTO, Liliam da Silva Veiga. Primeira coleção didática de Zoologia da Universidade Federal da Integração Latino-Americana. 2012. 42 f. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21971/3/MD_ENSCIE_III_2012_46.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.
PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Educação ambiental para uma escola saudável. In: PELICIONI, Maria Cecília Focesi; PHILIPPI JUNIOR, Arlindo (Eds.). Educação ambiental e Sustentabilidade.Barueri: Manole; 2005, p. 827-848.
PONTES, Sara Regina Sampaio de; SILVA, Claudia Candido da. Construção e implantação da exposição itinerante “Mar no Interior”: Cultura oceânica longe do mar. Revista Difusão, Paraná, v. 1, n. 7, p. 24-26, 2021. Disponível em: https://revistas.ifpr.edu.br/index.php/difusao/article/view/13. Acesso em: 16 jun. 2025.
RESENDE, Ana Lúciaet al. Coleções de animais silvestres, fauna do cerrado do sudoeste goiano, o impacto em educação ambiental. Arquivos da APADEC, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 35-41, jan./jun. 2002. DOI: https://doi.org/10.4025/arqmudi.v6i1.20476. Acesso em: 17 jun. 2025.
RODRIGUES, Andréia Lilian Lima et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, Aracaju, v. 1, n. 16, p. 141-148, mar. 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494/254. Acesso em: 16 jun. 2025.
SANTORO, Francescaet al.Cultura oceânica para todos: kit pedagógico. Paris: UNESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373449. Acesso em: 16 jun. 2025.
VILA-NOVA, Fátima Verônica Pereira; TORRES, Maria Fernanda Abrantes; MALLEA, Arsenio Jose Areces. Vulnerabilidade florestal à cobertura e uso do solo em Área de Proteção Ambiental estuarina de Pernambuco. RA’EGA- O Espaço Geográfico em Análise, Curitiba, v. 53, p. 3-21, mar. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/raega.v53i0.69871. Acesso em: 17 jun. 2025.
ZAHER, Hussam; YOUNG, Paulo Secchin. As coleções zoológicas brasileiras: Panorama e diagnóstico atual e perspectivas para o futuro. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 55, n. 3, p. 24-26, jul./set. 2003. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v55n3/a17v55n3.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.








