Digital technologies and visual impairment

teacher training in focus

Authors

  • Vanessa França da Silva Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Bianca Della Líbera Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Jorge Fiore de Oliveira Junior Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Keywords:

Digital technologies, Visual impairment, Teacher training

Abstract

How can extension courses support the continuous training of teachers of visually impaired students? In this report, we present the participants' perception of an extension course on accessible digital technologies aimed at professionals working with people with visual impairments. The course, offered in a distance learning format, was designed during the implementation of emergency remote teaching due to the COVID-19 pandemic to meet the demand for continuous training in digital accessibility for people with visual impairments. We used thematic analysis to compare the course's objective, participants' expectations, and the final evaluation of the participants to understand the course's contribution to the continuous training of the participants. We also sought to verify if offering the course with and without pedagogical mediation affects the outcome of the extension course. The results indicate that the participants' expectations were aligned with the course's objectives, which were achieved. It was also possible to conclude that the MOOC format met the needs for continuous training of a demand that emerged from emergency remote teaching.

Author Biographies

Vanessa França da Silva, Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Mestra em Novas Tecnologias Digitais na Educação pelo Centro Universitário Carioca (UniCarioca) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Bianca Della Líbera, Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutora em Ensino em Biociências e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Jorge Fiore de Oliveira Junior, Instituto Benjamin Constant (IBC) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Especialista em Administração Pública pela Universidade Estácio de Sá (UNESA) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil

References

BOF, Alvana Maria; MORAES, Gustavo Henrique. Impactos da pandemia no aprendizado dos estudantes brasileiros. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 7, 2022. Disponível em https://doi.org/10.24109/9786558010630.ceppe.v7.5586. Acesso em 25 mar. 2024.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008a. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em 2 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008b. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/politica.pdf. Acesso em 22 mar. 2024.

BRAUN, Virginia; CLARK, Victoria. Thematic analysis: A practical guide. Londres: Sage, 2022.

CAT - COMITÊ DE AJUDAS TÉCNICAS. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Ata da Reunião VII, de dezembro de 2007. Disponível em https://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reunião_do_Comite_de_Ajudas_Técnicas.pdf. Acesso em 13 abr. 2024.

DAL FORNO, Josiane Pozzatti; KNOLL, Graziela Frainer. Os MOOCs no mundo: um levantamento de cursos online abertos massivos. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 3, p. 178–194, 2014. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2705. Acesso em 20 maio 2024.

DELLA LÍBERA, Bianca; NILANDER, Thalita; SILVA, Vanessa França da. Alunos com deficiência visual no ensino remoto emergencial: o que fazer? In: GRUPO DE PESQUISA TECNOLOGIA EDUCACIONAL E DEFICIÊNCIA VISUAL. O uso de tecnologias na educação não presencial de pessoas com deficiência visual. Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2024, p. 11-22.

GUIMARÃES, Vanda Cristina Araújo; OLIVEIRA, Ana Paula Lelis Rodrigues de. Os impactos da pandemia na utilização das TDICs nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, [S. l.], v. 13, n. 15, p. 164–172, 2024. DOI: 10.30612/eadtde.v13i15.18133. Disponível em https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/18133. Acesso em 25 mar. 2024.

INEP. Censo Escolar 2023: Apresentação da Coletiva de Imprensa. 22 de fevereiro de 2023. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em 28 fev. 2024.

INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2023: Resumo Técnico - Versão Preliminar. Inep: Brasília, DF, 2024. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em 28 fev. 2024.

MALLMANN, Elena Maria; FERREIRA NOBRE, Ana Maria. Um canal aberto no ensino superior? MOOC e REA no mundo digital. Apertura (Guadalajara, Jal.), Guadalajara, v. 9, n. 2, p. 24-41, 2017. Disponível em https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.1126. Acesso em 20 maio 2024.

MORAIS, Sidclay Campos de; ARAÚJO, Yzila Liziane Farias Maia de; PAGAN, Alice Alexandre. Alfabetização científica no ensino de ciências: impactos da pandemia no processo de desenvolvimento de crianças e jovens. Educação Online, Rio de Janeiro, Brasil, v. 19, n. 45, p. e24194506, 2024. DOI: 10.36556/eol.v19i45.1516. Disponível em https://educonline.openjournalsolutions.com.br/index.php/eduonline/article/view/1516. Acesso em 25 mar. 2024.

OLIVEIRA, Walter Pinto de; BITTENCOURT, Wanderley José Mantovani. A evasão na EaD: uma análise sobre os dados e relatórios, ano base 2017, apresentados pelo Inep, UAB e Abed. Educação Pública, v. 20, n. 3, p. 1-15, 2020. Disponível em https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/3/a-evasao-na-ead-uma-analise-sobre-os-dados-e-relatorios-ano-base-2017-apresentados-pelo-inep-uab-e-abed. Acesso em 20 maio 2024.

NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas: Estudos De Natureza Educacional, v. 5, n. 2, p. 126–143, 2015. Disponível em https://doi.org/10.25757/invep.v5i2.84. Acesso em 4 abr. 2024.

QUEIROZ, Michele de; SOUSA, Francisca Genifer Andrade de; PAULA, Genegleisson Queiroz de. Educação e Pandemia: impactos na aprendizagem de alunos em alfabetização. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1–9, 2021. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6057. Acesso em 25 mar. 2024.

RODRIGUES, Maria Luiza Ledesma; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Evasão em Cursos MOOC: um Estudo de Caso. EaD em Foco, v. 12, n. 1, 2022. Disponível em https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1644. Acesso em 20 maio 2024.

SANTOS, Joyce Miranda dos; SILVA, Edilson da; SILVA, Vanessa França da. Capacitação de alunos com deficiência visual no uso de tecnologias para o ensino remoto emergencial. In: GRUPO DE PESQUISA TECNOLOGIA EDUCACIONAL E DEFICIÊNCIA VISUAL. O uso de tecnologias na educação não presencial de pessoas com deficiência visual. Rio de Janeiro: Instituto Benjamin Constant, 2024, p. 23-37.

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, [S. l.], v. 26, p. 733-768, 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155. Acesso em 4 abr. 2020.

SILVA, Fabrício Rodrigues da; SILVA, Adriana Alves da. Ensino remoto e educação em tempos de pandemia do novo coronavírus no Brasil: aproximação crítica sobre os impactos no ensino-aprendizagem. Revista LABOR, Fortaleza, v. 2, n. 24, p. 87-109, jul./dez. 2020. Disponível em https://doi.org/10.29148/labor.v2i24.60170. Acesso em 25 mar. 2024.

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. Disponível em http://dx.doi.org/10.36482/1809-5267.ARBP2019v71i2p.51-67. Acesso em 11 abr. 2024.

Published

2024-07-03

How to Cite

SILVA, V. F. DA .; DELLA LÍBERA, B. .; OLIVEIRA JUNIOR, J. F. DE. Digital technologies and visual impairment: teacher training in focus. UFF & Sociedade, v. 4, n. 4, p. 1-13 e040411, 3 Jul. 2024.