Continuing education in prenatal care

reflections on extension actions in primary health care

Authors

  • Maria Luiza Silva Lacerda Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Millene Mercadante Mendonça de Mattos Universidade Federal Fluminense
  • Jane Baptista Quitete Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Bruna Costa Pereira de Melo Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Victória Soares Sales Dantas Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Amanda da Cruz Ferreira Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Sarah Azevedo Herdy Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Thayná Paixão Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Fernanda Barreto Peres Prefeitura Municipal de Rio das Ostras (PMRO) – Rio das Ostras, RJ, Brasil

Keywords:

Prenatal care, Education continuing, Family health, Primary health care, Women's health

Abstract

Objective: to provide a report on the experience of an extension program on prenatal care for Primary Health Care professionals in a municipality in the coastal lowlands of the state of Rio de Janeiro. Method: this was a descriptive study, reporting the experience of a higher education institution running a refresher course on prenatal care, with an emphasis on sexual and reproductive health. Results: the profile of the participants reveals a predominance of cisgender females, nurses, who graduated less than five years ago from private institutions, aged between 20 and 39, and working in family health strategy units. The contents offered by the refresher course covered obstetric risk classification, immunization of pregnant women, reproductive rights, management of STIs, HIV and viral hepatitis during prenatal care, partner prenatal care, among others. The participants' evaluation of the topics covered, course duration, didactics, dynamics, content and how much added to their professional practice was considered satisfactory/ very satisfactory. Conclusion: the extension action proved to be beneficial for the professional development and updating of participants, promoting the exchange of experiences and access to updated materials based on scientific evidence.

Author Biographies

Maria Luiza Silva Lacerda, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Millene Mercadante Mendonça de Mattos, Universidade Federal Fluminense

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Jane Baptista Quitete, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutora em Saúde e Enfermagem pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) – Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Bruna Costa Pereira de Melo, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Victória Soares Sales Dantas, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Amanda da Cruz Ferreira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Sarah Azevedo Herdy , Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Thayná Paixão, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduanda em Enfermagem pela UFF.

Fernanda Barreto Peres, Prefeitura Municipal de Rio das Ostras (PMRO) – Rio das Ostras, RJ, Brasil

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF) – Rio das Ostras, RJ, Brasil.

References

APUBHUFMG. Sindicato dos professores de Universidades Federais De Belo Horizonte, Montes Claros E Ouro Branco. 20 anos do Dia da Visibilidade Trans no Brasil: pelo 15° ano consecutivo, o país lidera o ranking mundial de quem mais mata pessoas trans. Disponível em: https://apubh.org.br/noticias/20-anos-do-dia-da-visibilidade-trans-no-brasil-pelo-15o-ano-consecutivo-o-pais-lidera-o-ranking-mundial-de-quem-mais-mata-pessoas-trans/#:~:text=A%20expectativa%20de%20vida%20de,%C3%A0%20vida%20plenamente%20no%20Brasil. Acesso em: 26 jun. 2024.

BRASIL. Lei n° 7.498, de 25 de junho de 1986. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da enfermagem, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7498.htm. Acesso em: 19 jun. 2024.

BRASIL. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf. Acesso em: 7 out. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde (2024). Governo Federal lança nova estratégia para reduzir mortalidade materna em 25% até 2027. Brasília: Ministério da Saúde, 2024a., DF:2024. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2024/setembro/governo-federal-lanca-nova-estrategia-para-reduzir-mortalidade-materna-em-25-ate-2027. Acesso em: 25 set. 2024.

BRASIL. Pré-Natal. Brasília: Ministério da Saúde,2024b. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/g/gravidez/pre-natal . Acesso em: 28 jul. 2024.

BRITO, Lucas de Moraes Escorcio et al. A Importância do Pré-Natal na Saúde Básica: uma revisão bibliográfica. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 15, e51101522471, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i15.22471. Acesso em: 28 jul. 2024.

CAPELLARI, Claudia et al. Formação de enfermeiros durante a pandemia de COVID-19 no extremo sul do Brasil: estudo transversal. Escola Anna Nery, [S. l.], v. 26, n. especial, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0447pt. Acesso em 7 out. 2024.

COELHO, Milene Borgui. Saúde Sexual e Reprodutiva em Francisco Morato, Com Foco na Saúde da Mulher em 2022. 2024. 96f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Saúde Coletiva) Instituto de Saúde, São Paulo, 2024. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/Den/biblio-1551303. Acesso em: 28 jun. 2024.

COFENBRASIL. Conselho Federal de Enfermagem. (COFEN). (2015). Pesquisa inédita traça perfil da enfermagem. Disponível em: https://www.cofen.gov.br/pesquisa-inedita-traca-perfil-da-enfermagem/. Acesso em: 26 jun. 2024.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. Rio de Janeiro: IBGE [online], 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/rio-das-ostras/panorama. Acesso em: 30 out. 2024.

LOPES, Marcia Cavalcanti Raposo; MOREL, Cristina Massadar. Processos de aprendizagem de adultos na educação profissional em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, [S. l.], v. 17, n. 1, e0018111, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00181. Acesso em: 25 jun. 2024.

LOPES, Olívia Cristina Alves et al. Competências dos enfermeiros na estratégia Saúde da Família. Escola Anna Nery, [S. l.], v. 24, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0145. Acesso em: 12 jun. 2024.

MARQUES, Bruna Leticia et al. Orientações às gestantes no pré-natal: a importância do cuidado compartilhado na atenção primária em saúde. Escola Anna Nery, [S. l.], v. 25, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0098. Acesso em: 26 jun. 2024.

MIKAEL, Sabrina de Souza Elias; CASSIANI, Silvia Helena de Bortoli; SILVA, Fernando Antonio Menezes da. A Rede Regional de Educação em Saúde Interprofissional da OPAS/OMS. Revista Latino-Americana de Enfermagem [online], v. 25, e2866, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.0000.2866. Acesso em: 25 jun. 2024.

OMS. Organização Mundial da Saúde.Global strategy on human resources for health: Workforce 2030. Genebra: OMS, 2016.. Disponível em: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/250368/9789241511131-eng.pdf. Acesso em 28 jun. 2024.

RIO DAS OSTRAS. Secretaria Municipal de Saúde (Semusa). Memorando n° 2178/2021. Assunto: Publicação escala UBS da atenção primária em saúde. Disponível em: https://www.riodasostras.rj.gov.br/wp-content/uploads/2021/10/publicacao-escala-das-ubs.pdf. Acesso em: 19 jun. 2024.

SANTOS, Fernanda Soares de Resende et al. Os significados e sentidos do plano de parto para as mulheres que participaram da Exposição Sentidos do Nascer. Cadernos de Saúde Pública, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00143718. Acesso em: 17 ago. 2023.

VALÉRIO, Paula Carolina de Araújo; OLIVEIRA, Vanessa Rosa. Papel do Enfermeiro no Acompanhamento Pré-natal na Estratégia de Saúde da Família. Cadernos da Escola de Saúde, Curitiba, v. 22, n. 2, p.12-22, 2022. DOI: https://doi.org/10.25192/issn.1984-7041.v22i26879. Acesso em: 28 jul. 2024.

Published

2024-11-27

How to Cite

LACERDA, M. L. S. .; MATTOS, M. M. M. DE .; QUITETE, J. B. .; MELO, B. C. P. DE .; DANTAS, V. S. S. .; FERREIRA, A. . DA C.; HERDY , S. A.; PAIXÃO, T. O.; PERES, F. B. Continuing education in prenatal care: reflections on extension actions in primary health care. UFF & Sociedade, v. 4, n. 5, p. 1-14 e040509, 27 Nov. 2024.