Promotion of migrant deaf people’s health
educational actions developed by the MiSordo Program
Keywords:
Health, Deaf, Migration, University extension, Human rightsAbstract
This report aims to address the health promotion of deaf migrants from Venezuela, and it is based on the educational actions and experiences carried out in December 2023 at the 1st Seminar on Health Care for Deaf Migrants, within the scope of the university extension developed by the Interinstitutional Extension and Research Program to Support Deaf Migrants and Refugees (MiSordo), linked to the Federal University of Roraima (UFRR) and the Federal University of Western Pará (UFOPA). The objective of this action was to offer information on health promotion in sign languages and to provide basic health services to the deaf community, as well as provide a collaborative participation to the professionals and academics involved, both in the organization and in the implementation of the action. Although Brazil has public policies for health access for migrants and refugees, deaf migrants face many challenges in accessing health information and also the public health system. Thus, the work developed was aligned with one of the axes of the MiSordo Program, which is to provide deaf migrants and refugees in situations of social vulnerability with access to information and qualified content regarding the promotion of human rights in Brazil. As a result, the seminar was able to offer services and information in sign languages to the deaf community, highlighting how outreach actions are crucial to mitigating gaps in public policies, proving to be a potentializer and an instrument of social inclusion for underserved groups.
References
ARAÚJO, Paulo Jeferson Pilar; BENTES, Thaisy. Migrantes surdos na escola: questões de inclusão e direitos humanos linguísticos. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 69, p. 35-49, abr./jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2022.66089. Acesso: 27 nov. 2024.
BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.
BENTES, Thaisy; ARAÚJO, Paulo Jeferson Pilar. ¡Sordos también migran! A invisibilidade de migrantes surdos e o papel do intérprete humanitário. In: CENTRO BRASILEIRO DE ESTUDOS DA AMÉRICA LATINA (Org.). Tradução Humanitária e Mediação Cultural para Migrantes e Refugiados. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, 2021, p. 58-65. Disponível em: https://memorial.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Tradu%C3%A7%C3%A3o-humanit%C3%A1ria-e-media%C3%A7%C3%A3o-cultural-para-migrantes-e-refugiados.pdf. Acesso em: 27 nov. 2024.
BENTES, Thaisy; TEÓFILO, Beatriz.; PAIVA, Anderson dos Santos. Migrantes e refugiados Surdos em Roraima. In: OLIVEIRA, Maria Márcia de; LUTTNER, Cristina Mendes Altavilla; SANTOS, Raphael Douglas Macieira (Orgs.). Coletânea Migração & WASH: reflexões sobre o contexto de Roraima. Boa Vista: Cáritas brasileira e Editora da UFRR, 2020. Disponível em: https://antigo.ufrr.br/ppgsof/livros?download=659:ebook-coletanea-migracao-wash-2. Acesso em: 27 nov. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://encurtador.com.br/NOXcy Acesso em: 8 set. 2024.
BRASIL. Lei n. 13.445, de 24 de maio de 2017. Lei de Migração. Disponível em: https://encurtador.com.br/1Zdnf . Acesso em: 8 set. 2024.
BRASIL. Lei n. 13.504, de 07 de novembro de 2017. Institui a campanha nacional de prevenção ao HIV/AIDS e outras infecções sexualmente transmissíveis, denominada Dezembro Vermelho. Disponível em: https://encurtador.com.br/CEC2h. Acesso em: 8 set. 2024.
BRASIL. Resolução 01, de 13 de novembro de 2020, do Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Disponível em: https://encurtador.com.br/gdPd7. Acesso em: 8 set. 2024.
CANAGARAJAH, Suresh. Translingual practice as spatial repertoires: expanding the paradigm beyond structuralist orientations. Applied Linguistics, [S. l.], v. 39, n. 1, p. 31-54, 2018. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amx041. Acesso em: 27 nov. 2024.
DUGGAN, Nora; HOLMSTRÖM, Ingela; SCHÖNSTRÖM, Krister. Práticas translinguísticas na educação de imigrantes adultos surdos. 2023. Revista DELTA, v. 39, n. 1, p. 1-39, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460X202359764. Acesso em: 9 dez. 2024.
GOMES, Letícia Ferreira et al. Conhecimento de Libras pelos Médicos do Distrito Federal e Atendimento ao Paciente Surdo. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.], v. 41, n. 3, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n3RB20160076. Acesso em: 27 nov. 2024.
JÖNSSON, Ture. Inclusive education. Hyderabad: THPI, 1994.
MELLO, Anahí Guedes de. Deficiência, Incapacidade e Vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Revista Ciência e Saúde Coletiva, v. 21, n. 10, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.07792016. Acesso em: 27 nov. 2024.
OIM. Organização Internacional para as Migrações. World Migration Report 2018. Genebra: OIM, 2017. Disponível em: https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2018_en.pdf. Acesso em: 31 out. 2024.
OIM. Organização Internacional para as Migrações. World Migration Report 2018. Genebra: OIM, 2024. Disponível em: https://brazil.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1496/files/documents/2024-05/world-migration-report-2024.pdf. Acesso em: 27 nov. 2024.
OLIVEIRA, Yanik Carla Araújo de et al.Conhecimento e fonte de informações de pessoas surdas sobre saúde e doença. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], Botucatu, v. 19, n. 54, 2015. Disponível: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0265. Acesso em: 27 nov. 2024.
OLIVEIRA, Gilvam Muller de; SILVA, Julia Izabelle da. Quando barreiras linguísticas geram violação de direitos humanos: que políticas linguísticas o Estado brasileiro tem adotado para garantir o acesso dos imigrantes a serviços públicos básicos? Revista Gragoatá, Niterói, v. 22, n. 42, p. 131-153, jan.-abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/download/33466/19453/111717. Acesso em: 27 nov. 2024.
PUSSETTI, Chiara. Identidades em Crise: imigrantes, emoções e saúde mental em Portugal. Saúde e Sociedade, São Paulo, v.19, n.1, p.94-113, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902010000100008. Acesso em: 27 nov. 2024.
RIBEIRO, Cilene da Silva Gomes et al.. Pessoas com deficiência: eugenia na imigração do início do século XX. Revista Bioética, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 212-222, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422019272303. Acesso em: 27 nov. 2024.
SKLIAR, Carlos. A Invenção e a Exclusão da Alteridade “deficiente” a partir dos Significados da Normalidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 15-32, 1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55373. Acesso em: 27 nov. 2024.
SOLEMAN, Carla. A política de saúde voltada ao cuidado da pessoa com deficiência auditiva: um olhar para a diversidade surda. 2023. 197f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6143/tde-23022024-142319/. Acesso em: 27 nov. 2024.
SOLEMAN, Carla. BOUSQUAT, Aylene. Políticas de saúde e concepções de surdez e de deficiência auditiva no SUS: um monólogo?. Cadernos de Saúde Pública, [S. l.], v. 37, n. 8, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00206620. Acesso em: 27 nov. 2024.
SPINK, Mary Jane. MENEGON, Vera Mincoff. MEDRADO, Benedito. Oficinas como estratégia de pesquisa: articulações teórico-metodológicas e aplicações ético-políticas. Psicologia & Sociedade, Recife e Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 32-43, abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000100005. Acesso em: 27 nov. 2024.
STRANG, Alexis. How mainstreaming and multilevel governance structures empower place-based approaches to refugee integration: The case of Altena, Germany. 2019. 55f. Dissertação (mestrado em Artes – Universidade da Carolina do Norte, Chapel Hill, 2019. Disponível em: https://cdr.lib.unc.edu/downloads/5425kg030. Acesso em: 27 nov. 2024.