Educational advertising and media

SISU and the portrait of the public university under President Bolsonaro’s government

Authors

  • André Luiz Pereira de Lima Universidade Estadual do Ceará
  • Ana Maria Pereira Lima Ceara state University

DOI:

https://doi.org/10.22409/ziz.v3i2.61512

Keywords:

Advertising, Public policy, Education, Discourse Analysis, Bolsonaro, SISU, Federal University

Abstract

In this article, we analyzed the discourse in SISU propaganda, referenced by news from the Brazilian press about the public university during the Bolsonaro government. The propaganda genre, in this research, finds its purpose in consumption, preaching ideologies, and contributing to the strengthening of a mass culture. When analyzing former President Bolsonaro's Government propaganda about access to public universities, the idea is to observe the relationship between what is propagated and what is done in these spaces, in terms of public policies. Thus, we seek to answer the following question: what is the relationship between the messages in advertising and in the news about the access and permanence of students in Brazilian public universities during the administration of former president Jair Bolsonaro? Our hypothesis is that, during the former president's administration, while government advertisements sold SISU as a path to opportunities, news reported the dismantling of federal universities. This is a qualitative research, with a bibliographic and documentary procedure, of a descriptive-analytical nature, which is divided into four sections. First section: Education for sale. Who wants to buy? Here, we present concepts of the advertising genre and its dissemination in digital media. Second section: SISU: a path of opportunities for all, here we present the policies for access to higher education, with an emphasis on SISU. Third section: Brief notes on higher education in Brazil, in which we provide a brief historical overview of the arrival of the first institutions in the country. In the fourth section: SISU propaganda and the public university in the government of Jair Bolsonaro, we analyzed a SISU advertisement from the year 2021, to understand how its efficient speech mobilizes the understanding of the need to enter the public university. At the same time, we bring news from some of the main Brazilian communication companies about investments (or lack thereof) in these institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luiz Pereira de Lima, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Administração Pública pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB); Mestrando Interdisciplinar em História e Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Ana Maria Pereira Lima, Ceara state University

PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará. Professor of the Literature Course at the Faculty of Philosophy Dom Aureliano Matos and the Interdisciplinary Master's Degree in History and Literature, both at the State University of Ceará (UECE).

References

BRASIL. Ministério da Educação. PROUNI – Apresentação. Portal do MEC, 2018. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/prouni-sp-1364717183 > acesso em 31 de outubro de 2023.

BRASIL. Portaria Normativa nº 2, de 26 de janeiro de 2010. Institui e regulamenta o Sistema de Seleção Unificada, sistema informatizado gerenciado pelo Ministério da Educação, para seleção de candidatos a vagas em cursos de graduação disponibilizadas pelas instituições públicas de educação superior dele participantes. Diário Oficial da União, Brasília, ano 147, n. 18, seção 1, 27 de janeiro de 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=3154-port-norm-02-2010&Itemid=30192. Acesso em: 31 out. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. O que é o FIES. MEC, 2023. Disponível em < http://portalfies.mec.gov.br/?pagina=faq > acesso em 31 de outubro de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. O que é o SISU. Disponível em < https://acessounico.mec.gov.br/sisu > acesso em 15 de junho de 2024.

CAMPOS, Maria Malta. A Qualidade da Educação em Debate. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 22, jul-dez, 2000. Disponível em: < http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2215/2173>. Acesso em: 31 de outubro de 2023.

CARTA CAPITAL. Bolsonaro promove novo congelamento e zera caixa de universidades e institutos federais. Revista Carta Capital, 2022. Disponível em < https://www.cartacapital.com.br/educacao/governo-bolsonaro-promove-novo-congelamento-e-zera-o-caixa-de-universidades-e-institutos-federais/ > acesso em 07 de nov. 2023.

CARTA CAPITAL. Universidades vivem caos orçamentário e dificuldade para pagar bolsa. Revista Carta Capital, 2022. Disponível em < https://www.cartacapital.com.br/educacao/universidades-vivem-caos-orcamentario-e-dificuldades-para-pagar-bolsas-de-pesquisa/ > acesso em 07 de nov. 2023.

CHAUÍ, Marilena Sousa. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas / Marilena Chauí – 9. Ed. – São Paulo: Cortez, 2001.

CNN BRASIL. 63% da riqueza está nas mãos de 1%, diz relatório. Disponível em < https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/desigualdade-63-da-riqueza-do-brasil-esta-nas-maos-de-1-da-populacao-diz-relatorio-da-oxfam/ > acesso em 08 de junho de 2024.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança Social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília, DF: Editora UnB, 2001.

FERNANDES, Alessandra Coutinho. Análise de discurso Crítica: para a leitura de textos da contemporaneidade. Curitiba: Intersaberes, 2014.

GALILEU. Verbas para custeio nas universidades federais caiu 45% no governo Bolsonaro. Revista Galileu educação, 2022. Disponível em < https://revistagalileu.globo.com/sociedade/educacao/noticia/2022/10/verba-para-custeio-de-universidades-federais-caiu-45percent-no-governo-bolsonaro.ghtml > acesso em 07 de nov. 2023.

GONÇALVES, Edil de Souza. As propagandas do ENEM, PROUNI e FIES no processo de ampliação do acesso ao ensino superior. Universidade Estadual de Campinas. Dissertação de mestrado, Campinas, 2020.

HASTENREITER FILHO, Horácio Nelson. A Universidade Pública Brasileira e o Processo de Desconstrução em Curso. Org. Renata Alvarez Rossi e João Martins Tude, 2021.

JORNAL DE BRASÍLIA. Repasse a universidades no governo Bolsonaro regrediu a níveis anteriores a 2013. Disponível em < https://jornaldebrasilia.com.br/noticias/brasil/repasse-a-universidades-federais-no-governo-bolsonaro-regrediu-a-nivel-anterior-a-2013/ > acesso em 18 de junho de 2024.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LIMA, Cássia Helena Pereira; MONTA, Sônia Mara de Oliveira. Gramática do Design Visual. Análise de uma matéria sobre o trabalho publicado em revista de grande circulação. Incursões semióticas: teoria e prática de Gramática Sistêmico-Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso: Livre Expressão Editora: Rio de Janeiro, 2009. Cap. 2, p. 30 – 47.

MAGALHÃES, Izabel; MARTINS, André Ricardo; RESENDE, Viviane de Melo. Análise de Discurso Crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017.

MARTINS, Antonio Carlos Pereira. Ensino superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais. Acta Cirúrgica Brasileira, v. 17, p. 04-06, 2002.

MIRANDA, Gustavo Lima de. A história da evolução da mídia no Brasil e no mundo. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Habilitação Publicidade e Propaganda) - Centro Universitário de Brasília – UniCEUB, 2007

NOGUEIRA. Cláudio Marques Martins. Promessas e limites: o SISU e sua implementação na Universidade Federal de Minas Gerais. Educação em Revista. Belo Horizonte, nº 33, nº 02. P. 61 – 90. Abril – Junho de 2017.

PENA, KAREN CABRERA. Cultura y derechos de propiedad intelectual en la era digital. Revista de Derecho, n. 60, p. 1-1, 2023.

PORTAL POLITIZE. 10 anos da Lei de Cotas: o que mudou? Portal Politize, 2023. Disponível em < https://www.politize.com.br/lei-de-cotas/?https://www.politize.com.br/&gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0mqKScO9SAxN1TpMBYfB0IejzjDLemLKT1eVvTTW_0IcYU6lgHkqlCRoCRKYQAvD_BwE > acesso em 25 de outubro de 2023.

RESENDE, Viviane de Melo; RAMALHO, Viviane C. Vieira Sebba. Análise de discurso crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico-metodológicas. Linguagem em (Dis) curso, v. 5, n. 1, p. 184-208, 2004.

RIDENTE, Marcelo. Indústria cultural: da era do rádio à era da informática no Brasil. Marcelo Ridente. Agenda brasileira – temas de uma sociedade em mudança. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

RODRIGUES, Grace Kelly Marques. Para Além de Cortes Orçamentários: Cortes de Sonhos. Org. Renata Alvarez Rossi e João Martins Tude, 2021.

SANDMANN, Antônio José. A linguagem da propaganda. Antônio José Sandmann. Curitiba: Ed. UFPR, 1993.

SANTOS, André Luís Nascimento dos. Entre Desafios, Tristezas e Cortes: O Fazer Educação durante a Pandemia na Universidade Pública. Org. Renata Alvarez Rossi e João Martins Tude, 2021.

SILVA, Evilasio dos Santos. A propaganda publicitária e sua significação no simbólico coletivo: análise discursiva de propagandas publicitárias do governo Dilma. 127f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa em Ciências da Linguagem. Universidade Católica de Pernambuco, 2013.

TERRA. Sem bolsas da Capes, alunos se endividam e tem futuro. Portal Terra, 2022. Disponível em < https://www.terra.com.br/noticias/educacao/sem-bolsas-da-capes-e-auxilio-alunos-ja-se-endividam-e-temem-por-futuro,c59e6082940ac602d091798caedeb1e85ubbrs1d.html acesso em 07 de nov. 2023.

Published

2024-11-18

How to Cite

Pereira de Lima, A. L., & Pereira Lima, A. M. (2024). Educational advertising and media: SISU and the portrait of the public university under President Bolsonaro’s government. Ziz - Political Science Student Journal, 3(2), e005. https://doi.org/10.22409/ziz.v3i2.61512