How to elect progressists in conservative environments?
Communication as a vector for victory in the 2024 elections in Paraná
DOI:
https://doi.org/10.22409/vn0bx263Keywords:
Progressives. Electoral campaigns. Councillor campaign.Abstract
The use of online social networks (OSN) in electoral campaigns has mostly been linked to the success of right-wing and conservative candidates. Against this backdrop, this article seeks to reflect: how can progressive candidates be elected using digital communication in mostly conservative environments? In order to provide at least a partial answer to this question, this article presents a case report on the candidacies for city council of Camilla Gonda (PSB) in Curitiba and Geraldo Stocco and Professor Careca (both PV) and Ede Pimentel (PDT) in Ponta Grossa in the 2024 election. To this end, a presentation is given of how each of these candidates used the creation of content for social networks and ads broadcast in these same environments to lead them to electoral success in notoriously conservative environments.Downloads
References
ABID, Aman; ROY, Sanjit K.; LEES-MARSHMENT, Jennifer; DEY, Bidit L.; MUHAMMAD, Syed S.; KUMAR, Satish. Political social media marketing: a systematic literature review and agenda for future research. Electronic Commerce Research, v. 25, n. 2, p. 741-776, 2023.
BEZERRA, Ada Kesea Guedes; SILVA, Fábio. O marketing político e a importância da imagem-marca em campanhas eleitorais majoritárias. BOCC. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, v. 10, p. 01-09, 2006.
CARREON, Renata De Oliveira. As fake news como base do populismo de direita brasileiro: entre o político eo digital, o algoritmo. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, v. 23, n. 2, p. 129-146, 2023.
DA SILVA, Fabricio Pereira. Da onda rosa à era progressista: a hora do balanço. Revista Sures, n. 5, 2015.
DA SILVA, Paulo Rogério F.; YOSHIDA, Luciana; SOARES, Luís Eduardo Silva. Miíase em paciente não colaborador: relato de caso clínico. XIII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e IX Encontro Latino Americano de Pós-Graduação–Universidade do Vale do Paraíba, 2009.
EISENHARDT, Kathleen M. Building theories from case study research. Academy of Management Review, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 532-550, out. 1989.
FLYVBJERG, Bent. Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 219-245, abr. 2006.
FONTANA, Mónica Zoppi. “Lugar de fala”: enunciação, subjetivação, resistência. Revista Conexão Letras, v. 12, n. 18, 2017.
GERRING, John. Case study research: principles and practices. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
KOTLER, Philip; LEVY, Sidney J. A new form of marketing myopia: rejoinder to Professor Luck. Journal of Marketing, v. 33, n. 3, p. 55-57, 1969.
LEANDRO, Breno Pacheco; SAINZ, Nilton; ALMEIDA, Patricia Sene; SOUZA, Renan Arnon. Bolsonarismo no Paraná: uma análise do desempenho partidário nas eleições de 2022. In: CERVI, Emerson Urizzi; MASSUCHIN, Michele Goulart (Orgs.). Eleições 2022 no Paraná: a disputa na perspectiva midiática, do eleitorado e das instituições. Curitiba: CPOP, 2023, p. 264-284.
LOPES, Thiago Henrique Carneiro Rios; CASTRO, Miguel Angel Rivera.Perfil dos conservadores e dos progressistas brasileiros: uma abordagem baseada na teoria dos valores humanos. Revista de Sociologia e Política, v. 31, p. e011, 2023.
LYNCH, Christian Edward Cyril. Conservadorismo caleidoscópico: Edmund Burke e o pensamento político do Brasil oitocentista. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 100, p. 313–362, jan. 2017.
MANHANELLI, Carlos Augusto. Estratégias eleitorais: marketing político. Summus Editorial, 1988.
MANNHEIM, Karl. O pensamento conservador. In: MARTINS, J. S. Introdução crítica à sociologia rural. São Paulo: Hucitec, p. 77–131, 1986.
MARTINS, Joyce Miranda Leão; ALVES, Mércia; CHICARINO, Tathiana Senne. Candidatas para o Brasil de Bolsonaro as porta-vozes da direita na política digital. Política, v. 59, n. 2, p. 121-142, 2021.
MELO, Gabriela Pereira; DE OLIVEIRA POZOBON, Rejane. O discurso digital dos políticos-influenciadores André Janones e Nikolas Ferreira na plataforma X sobre o atentado a Donald Trump. Rizoma, v. 13, n. 2, p. 87-104, 2024.
MERCADANTE, Paulo. A Consciência conservadora no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
MERRIAM, Sharan B.; TISDELL, Elizabeth J. Qualitative research: a guide to design and implementation. 4. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2016.
MOREIRA, Thiago; RENNÓ, Lucio. Conservadores convertidos: o" efeito Bolsonaro" em 2018. Opinião Pública, v. 30, p. e30112, 2024. SANTOS, Célia Maria Retz Godoy dos. Opinião pública e marketing político. Bauru: Editora FAAC, 2007.
NICOLAU, Jairo. O Brasil dobrou à direita: uma radiografia da eleição de Bolsonaro em 2018. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2020.
PENTEADO, Claudio Luis de Camargo. Marketing político na era digital: perspectivas e possibilidades. Revista USP, São Paulo, n. 90, p. 6-23, jun./ago. 2011.
PERDIGÃO, Antónia Cristina. O Marketing político encarado como agente de progressão da comunicação em política1. Campos da Comunicação. Colecção: Estados da Arte, p. 627-636, 2005.
PEREZ, Olivia Cristina; DE OLIVEIRA ARAÚJO, Rogério. Gênero, raça e classe dos eleitores jovens conservadores e progressistas. Revista Agenda Política, v. 11, n. 3, p. 114-126, 2023.
ROEDER, Karolina Mattos; BOLOGNESI, B.; CRUZ, G. C. Seleção de candidatos e poder local: estrutura e personalismo nas eleições de 2016 em Curitiba. In: 9o Congresso Latinoamericano de Ciência Política, organizado pela Associação Latino-americana de Ciência Política (ALACIP). 2017. p. 0-28.
SCHWARTZ, Shalom H. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In: Advances in experimental social psychology. Academic Press, 1992. p. 1-65.
SEGURADO, Rosemary; CHICARINO, Tathiana Senne; CONCEIÇÃO, Desirèe Luíse Lopes. A percepção de conservadores e progressistas sobre memes desinformativos nas eleições 2020. Cadernos Metrópole, v. 24, n. 55, p. 1025–1050, set. 2022.
STAKE, Robert E. The art of case study research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1995.
TAROUCO, Gabriela da Silva; MADEIRA, Rafael Machado. Esquerda e direita no sistema partidário brasileiro: análise de conteúdo de documentos programáticos. Revista Debates, v. 7, n. 2, p. 93, 23 ago. 2013.
TESSEROLI, Ricardo Germano; PANKE, Luciana. Da comunicação política ao marketing eleitoral: reflexões sobre estratégias e ferramentas de campanha. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, v. 9, n. 21, p. 94-122, 2021.
YIN, Robert K. Case study research and applications: design and methods. 6. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ZIZ - Revista Discente de Ciência Política

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
