“Kids Voting”

When media and political literacies meet

Authors

  • Jhonatan Mata PhD in Communication, Ecopos-Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brazil/Blanquerna School, Barcelona, Spain https://orcid.org/0000-0003-3908-5649
  • Sara Moraes Bridi Doctoral student, Graduate Program in Communication at the Federal University of Juiz de Fora (PPGCOM-UFJF) https://orcid.org/0000-0003-3151-3856

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i2.57940

Keywords:

Media literacy, Political literacy, Citizenship, Elections, Pedagogical practices

Abstract

Reports from the European Union and UNESCO present the development of citizen awareness as one of media literacy consequences. However, the same reports (and other scientific research) point to accelerated technical improvement while ethical and interpretive capabilities remain in the background. Could political literacy present itself as a resource to overcome such failures? This article propose to answer this question by analyzing the “Kids Voting” project, developed by the Portuguese magazine Visão Junior in partnership with the Network of School Libraries of Portugal. The initiative simulates the entire Portuguese electoral process, bringing literary works as “candidates”. The final presentations lives, in 2021 and 2022, on YouTube and Facebook will be examined, through the methodology of the Audiovisual Materiality Analysis (AMA), proposed by Coutinho (2016), combined with the “5A’s” of media literacy developed by Mihailids (2014). It is expected to find notes that indicate paths for the joint development of media and political skills in the Brazilian context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhonatan Mata, PhD in Communication, Ecopos-Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brazil/Blanquerna School, Barcelona, Spain

Permanent Professor at the Graduate Program in Communication - PPGCom-UFJF.
Coordinator of Polijovem (Fapemig- Extension project in interface with research) and Deputy Coordinator of NJA- Nucleus of Journalism and Audiovisual (UFJF).

Sara Moraes Bridi, Doctoral student, Graduate Program in Communication at the Federal University of Juiz de Fora (PPGCOM-UFJF)

Scholarship holder PBPG-UFJF. Member of Polijovem (Fapemig - Extension project with research interface) and of the research group Communication Identity and Citizenship (UFJF).

References

BORGES, Gabriela & BARBOSA, Márcia Barbosa Silva. Competências midiáticas em contextos brasileiros. Juiz de Fora: Editora da UFJF, 2019.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995

COUTINHO, Iluska. O telejornalismo narrado nas pesquisas e a busca por cientificidade: A análise da materialidade audiovisual como método possível. Anais do XXXIX Intercom, Universidade de São Paulo. 1 a 6 de setembro de 2016.

CUNHA, Magali do Nascimento. Fundamentalismos, crise da democracia e ameaça aos direitos humanos na América do Sul: tendências e desafios para a ação. Salvador: KOINONIA Presença Ecumênica e Serviço, 2020.

EMPOLI, Giuliano Da. Os engenheiros do caos: Como as fake news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. São Paulo: Vestígio, 2019.

FERRÉS, J; PISCITELLI, A. Competência midiática. Dimensões e indicadores. Lumina, v.9 n.1, p. 1-16, jun. 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Editora Contexto, 2021.

MARQUES, Emiliana. Entre Brasil e Portugal: pensando a educação em tempo de pandemia. Revista Espaço Acadêmico, s.v s.n, edição especial, p. 113-124, jun. 2021.

MELLO, Patrícia Campos. A máquina do ódio: Notas de uma repórter sobre fake news e violência digital. São Paulo: Cia das letras, 2020.

MIHAILIDIS, P. Media literacy and the emerging citizen: Youth, engagement and participation in digital culture. Berna: Peter Lang, 2014.

O IMPACTO de “Miúdos a votos”, segundo os professores. Visão Júnior, Trust in News, Lisboa, 17 Out. 2022. Disponível em: https://visao.sapo.pt/visaojunior/miudos-a-votos/2022-10-17-o-impacto-de-miudos-a-votos-segundo-os-professsores/ . Acesso em: 03 jan. 2023

REDES de Bibliotecas Escolares. Miúdos a Votos – Resultados 2021. YouTube, 2 jun. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-uf_usSApbE&t=1205s. Acesso em: 05 dez. 2022.

______. Miúdos a Votos: Regulamento 2021-2022. Disponível em: https://www.rbe.mec.pt/np4/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=1194&fileName=210906_REGULAMENTO.pdf . Acesso em: 03 Jan. 2023.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

UNIÃO EUROPEIA. Relatório europeu 2018: DigComp: The European Digital Competence Framework. Luxemburgo: Publications Office of the European Union, 2018.Disponível em: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC1012 54/jrc101254_digco. Acesso em: 04 Dez. de 2022.

_____. Relatório projeto europeu TRANSLITERACY H2020 Research and Innovation Actions coordenado por Carlos Scolari. Livro Branco. Literacia mediática na nova ecologia mediática. Disponível em: http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/ TL_whit_port.pdf . Acesso em: 04 Dez. 2022.

VISÃO Júnior. Miúdos a Votos: “Quais os livros mais fixes?”. Facebook (live), 20 mai. 2022. Disponível em: https://www.facebook.com/events/397535968934619. Acesso em: 07 Jan. 2023.

Published

2023-08-31

How to Cite

Alves Pereira Mata, J., & Rodrigues de Moraes Bridi, S. (2023). “Kids Voting”: When media and political literacies meet. Antropolítica - Revista Contemporânea De Antropologia, 42(2). https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i2.57940