The gated community as a character in The Others: an interview
DOI:
https://doi.org/10.22409/antropolitica2025.v57.i3.a67923Keywords:
Dramaturgy, Audiovisual, Urban conflict.Abstract
The interview with screenwriter Lucas Paraizo, acclaimed for his authorship of audiovisual projects that explore inequities and the power relations structuring Brazilian society, focuses on the series Os Outros (The Others, Globoplay, 2023–2025). We discussed the strategies employed by Paraizo and his team to craft a dramatic plot in which the gated communities take on a central narrative role, functioning as a metaphor for social and subjective contradictions. At once a material and symbolic infrastructure, in the series, fortress suburbs are founded on values, beliefs, and discourses that sustain and shape a social organization based on the fear of otherness. He shares with us the reflective processes that guided the creation, over the course of 24 episodes, of a storyline in which conflicts between neighbors intertwine various forms of violence—physical, symbolic, and psychological—and, as they exceed the domestic sphere, reflect broader disputes over religion, authority, and belonging. As the plot unfolds, one observes how walls, surveillance cameras, and private security systems enable these urban enclaves to produce boundaries that, though dense, prove porous—crossed by internal and external tensions that challenge the ideal of control and harmony. We argue that The Others offers a platform for critical reflection on contemporary forms of urban coexistence, where sociospatial fragmentation and intersubjective conflict are closely intertwined.
Downloads
References
CALDEIRA, Teresa Pires do Rio. Cidade de Muros: Crime, segregação e cidadania em São Paulo. São Paulo: Editora 34: EDUSP, 2000.
DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo: ensaios sobre a noção de poluição e tabu. Rio de Janeiro: Editora Perspectiva, 2014.
DUNKER, Christian. A lógica do condomínio. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, n. 11, p. 102-109, 2017. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/a-logica-do-condominio/. Acesso em: 25 set. 2025.
FELTRAN, Gabriel. Fronteiras de tensão: política e violência nas periferias de São Paulo. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
FREIRE-MEDEIROS, Bianca; LAGES, Mauricio Piatti. A virada das mobilidades: fluxos, fixos e fricções. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 123, p. 121-142, 2020. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/11193. Acesso em: 20 abr. 2025.
GODOI, Rafael. Vasos comunicantes, fluxos penitenciários: entre dentro e fora das prisões de São Paulo. Revista de Antropologia Vivências, Natal, v. 1, n. 46, p. 131-142, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/vivencia/article/view/8777. Acesso em: 15 abr. 2025.
GOMES, Laura Graziela Figueiredo Fernandes; LEITÃO, Débora Krischke. Etnografia em ambientes digitais: perambulações, acompanhamentos e imersões. Antropolítica, Revista Contemporânea de Antropologia, Niterói, n. 42, p. 41-65, 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/41884. Acesso em: 22 abr. 2025.
HINE, Christine. A internet 3E: uma internet incorporada, corporificada e cotidiana. Cadernos de Campo, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 1-42, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29i2pe181370. Acesso em: 27 set. 2025.
MAFRA, Clara. O problema da formação do “cinturão pentecostal” em uma metrópole da América do Sul. Interseções, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 136-152, jun. 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/view/4609. Acesso em: 22 abr. 2025.
MILLER, Daniel; HORST, Heather (org.). Digital Anthropology. Londres: Berg, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bianca Freire-Medeiros, Alexandre Magalhães, Lorena Mochel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O conteúdo da revista Antropolítica, em sua totalidade, está licenciado sob uma Licença Creative Commons de atribuição CC-BY (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt).
De acordo com a licença os seguintes direitos são concedidos:
- Compartilhar – copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato;
- Adaptar – remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial;
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição – Você deve informar o crédito adequado, fornecer um link para a licença e indicar se alterações foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer maneira razoável, mas de modo algo que sugira que o licenciante o apoia ou aprova seu uso;
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.