Memories in redaction: art and technology in the reinterpretation of the past

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/antropolitica2025.v57.i1.a65614

Keywords:

Contemporary arte, Collections, Technology, Museums, Memory.

Abstract

How has art revisited “official” historical pasts and their institutional collections? Starting from this question, we propose an analysis of how contemporary artists have critically engaged with historiography and its colonial archives. The research, resulting from a collaboration between two researcher-curator-artists, brings together a selection of international and national cases—including our own practices in the field—with the aim of investigating how art has articulated concerns with memory, museological practices, and new technologies. We examine works involving critical exhibition strategies and the use of archival images, as well as contemporary technical procedures, such as the manipulation of high-resolution digital documents. The text highlights how these tools enable greater access to collections and expand the field of artistic action, particularly for historically marginalized subjects. Alongside the artists themselves, public and private institutions—especially museums—are mentioned, as they are implicated in this process in different ways: sometimes as reifiers of colonial dynamics, sometimes as agents interested in rewriting and reworking their own collections and archives. The discussion explores the importance of museological practices such as exhibition, inventory, cataloging, digitization, and the challenges associated with their uses in the current context, where both social demands and new technologies have become unavoidable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Paula Rocha de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Coordenadora Técnica no SESC Rio de Janeiro. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior.

  • Paulo Victor Santos Dias, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

References

AMANCIO, Kleber. A História da Arte branco-brasileira e os limites da humanidade negra. FAROL, Vitória, v. 17, n. 24, p. 27-38, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47456/rf.v17i24.36351. Acesso em: 16 maio 2025.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Tradução de Paulo Soethe. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

BECKER, Howard. Mundos da arte. Tradução de Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BRASIL. Ministério da Cultura. Ministério da Cultura, MCTI e FINEP lançam edital de R$ 250 milhões para recuperação e preservação de acervos. Gov.br, Brasil, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/noticias/minc-mcti-e-finep-lancam-edital-de-r-250-milhoes-para-recuperacao-e-preservacao-de-acervos. Acesso em: 19 jun. 2025.

BRASIL, André; GONÇALVES, Marco Antonio. Cinemas e Mídias Indígenas: Construir Pontes, Recusá-las. Entrevista com Faye Ginsburg. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 3, p. 559–579, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2238-38752016V631. Acesso em: 16 maio 2025.

BRASIL. Lei Paulo Gustavo. Central de Conteúdo: Para quem é a Lei. Gov.br, Brasil, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/cultura/pt-br/assuntos/lei-paulo-gustavo/central-de-conteudo/para-quem-e-a-lei. Acesso em: 19 jun. 2025.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2008.

BUSKIRK, Martha. The Contingent Object of Contemporary Art. Massachusetts: MIT Press, 2003.

CERQUEIRA, Rosa Claudia. Paisagens Urbanas: Fotografia e Modernidade na Cidade de Belém (1846-1908). 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Pará, Belém, 2006.

COSTA, Paulo de Freitas. Souvenirs de Rio de Janeiro. In: ROCHA, Ana Paula; DAMACENO, Janaina; COSTA, Paulo de Freitas (curad.). Rio de Janeiro XIX – XXI: catálogo da exposição. São Paulo: Casa Museu Ema Klabin, 2024. p. 12-40. Disponível em: https://www.evaklabin.org.br/pdf/eva_riodejaneiro-xix-xxi_catalogo.pdf. Acesso em: 16 abr. 2025.

GAMA, Fabiene. Antropologia e fotografia no Brasil: O início de uma história (1840- 1970). GIS – Gesto, Imagem e Som – Revista de Antropologia, São Paulo, v. 5, n. 1), p. 82-113, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2020.163363. Acesso em: 16 maio 2025.

GIUFRIDA, Guilherme; SCHWARCZ, Lilia. Paisagens e Trópicos. In: MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO. Histórias Brasileiras: catálogo da exposição. São Paulo: MASP, 2022.

HEINICH, Nathalie. Práticas da Arte Contemporânea: Uma Abordagem Pragmática a um Novo Paradigma Artístico. Revista Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 373-390, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2238-38752014v424. Acesso em: 16 mai. 2025.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século. Tradução de Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

KAPHAR, Titus. A arte consegue corrigir a história? TED, 2017. Disponível em: https://www.ted.com/talks/titus_kaphar_can_art_amend_history?language=pt-BR&subtitle=en&lng=pt-br&geo=pt-br. Acesso em: 19 jun. 2025.

KOIDE, Emi. Espectros da colonização e imagens do Congo (RDC) na arte contemporânea. In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 9., 2013, Campinas. Anais […]. Campinas: Unicamp, 2013, v. 1. p. 73-79. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2013/Emi%20Koide.pdf. Acesso em: 19 jun. 2025.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Bauru: EDUSC; Salvador: EDUFBA, 2012.

LATOUR, Bruno. The Pasteurization of France. Tradução de Alan Sheridan e John Law. Cambridge: Harvard University Press, 1988.

LEENHARDT, Jacques. Rever Debret. São Paulo: EdUSP, 2011.

LEITE, Marcelo Eduardo. Typos de pretos: escravos na fotografia de Christiano Jr. Visualidades, Goiânia, v. 9, n. 1, p. 25-47, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/vis.v9i1.18368. Acesso em: 19 jun. 2025.

LIMA, Diane (org.). Negros na piscina: arte contemporânea, curadoria e educação. São Paulo: Fósforo, 2024.​

LOPES, Nei. Novo Dicionário Banto: um ensaio etimológico sobre a influência das línguas africanas no português do Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2022.

MARCONDES DOS SANTOS, Guilherme. Derrubar para Edificar: presenças e ausências raciais e de gênero no Museu de Arte Contemporânea do Ceará. Sociologias, Porto Alegre, v. 25, n. 62, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/18070337-124311. Acesso em: 16 abr. 2025.

MARZIALE, Nicole Palluci. A importância da reafirmação da função social dos museus: antes, durante e depois da pandemia. O Público e o Privado, Fortaleza, v. 19, n. 38, p. 23-53, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.52521/19.4119. Acesso em: 16 abr. 2025.

MILLER, Daniel. Trecos, troços e coisas: estudos antropológicos sobre a cultura material. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

MOURA, Clóvis. As injustiças de Clio: o negro na historiografia brasileira. São Paulo: Ática, 2002.

PV Dias. Verve Galeria, [s. l.], 2024. Disponível em: https://www.vervegaleria.com/artistas/pv-dias/. Acesso em: 10 abr. 2025.

PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Tradução de Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.

ROCHA, Ana Paula; DAMACENO, Janaina; COSTA, Paulo de Freitas (curad.). Rio de Janeiro XIX – XXI: catálogo da exposição. São Paulo: Casa Museu Ema Klabin, 2024. Disponível em: https://www.evaklabin.org.br/pdf/eva_riodejaneiro-xix-xxi_catalogo.pdf. Acesso em: 16 abr. 2025.

SACO dos alferes. In: Glossário de História Luso-Brasileira. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://historialuso.an.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=5671:saco-dos-alferes&catid=2087&Itemid=121. Acesso em: 19 jun. 2025.

SAMMY Baloji Memory. Prix Pictet, [s. l.], 2024. Disponível em: https://prix.pictet.com/cycles/earth/sammy-baloji. Acesso em: 03 dez. 2024.

SANT’ANA, Sabrina Marques Parracho. Construindo a memória do futuro: uma análise da fundação do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

SANT’ANA, Tiago. Refino #3 e #4. Tiago Sant’Ana, [s. l.], 2024. Disponível em: https://tiagosantanaarte.com/2017/10/19/refino-3-e-4/. Acesso em: 3 dez. 2024.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Cultura e Economia Criativa. Edital Fomento CultSP. São Paulo: Secretaria da Cultura e Economia Criativa, 2024. Disponível em: https://proac.sp.gov.br/edital-fomento-cultsp/. Acesso em: 10 out. 2024.

SILVA, Valdir Pierote; BARROS, Denise Dias. Artes do Contemporâneo Africano: vida, criação e multiplicidade. ArteFilosofia, Ouro Preto, v. 15, n. 28, p. 186-205, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/2196. Acesso em: 16 maio 2025.

TREVISAN, Anderson Ricardo. A redescoberta de Debret no Brasil modernista. São Paulo: Alameda, 2015.

VASSALLO, Simone Pondé; RODRÍGUEZ CÁCERES, Luz Stella. Conflitos, verdades e política no Museu da Escravidão e da Liberdade no Rio de Janeiro. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 25, n. 53, p. 47-80, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/qBCVbjXN7wRWPJrwM6TKvTJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 3 dez. 2024.

Villas Bôas, Glaucia. Forma privilegiada: a arte concreta no Rio de Janeiro de 1946 a 1959. Rio de Janeiro: 7Letras, 2022.

WELCOME to the Museum. Maryland Center for History and Culture, [s. l.], 2024. Disponível em: https://www.mdhistory.org/museum/. Acesso em: 19 jun. 2025.

WILSON, Fred. Interview: Museums and Collections. Art21, [s. l.], 2024. Disponível em: https://art21.org/read/fred-wilson-museums-and-collections/. Acesso em: 3 dez. 2024.

Published

2025-08-03

Issue

Section

Thematic Dossier

How to Cite

Memories in redaction: art and technology in the reinterpretation of the past. (2025). Antropolítica - Revista Contemporânea De Antropologia, 57(1). https://doi.org/10.22409/antropolitica2025.v57.i1.a65614