Walkgraphy and Collective Writing: Decolonizing Experiences in the City
DOI:
https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i1.65555Keywords:
urban walkgraphy, cartographies, collective-writing, decolonial methodologyAbstract
Walkgraphy is walking+cartography: mapping bodies, policies and urban limits. Collective writing expands perspectives and voices in the decolonial experience in the city. The text explores methods such as the clipboard, the anonymity, the collective narratives, and the reading aloud, developed by the group Cidade+Contemporaneidade since 2019. Walkgraphy and collective writing claim the city as a space of collectivity, welcoming identities, feelings, intuition, and connection with nature.
References
Amaral, A. (2003). Arte Para Quê? A Preocupação Social na Arte Brasileira 1930-1970. Studio Nobel.
Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. Aunt Lute Books.
Anzaldúa, G. (2000). Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do Terceiro Mundo (É. de Marco, Trad.). Revista Estudos Feministas, 8(1), 229–236. https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880/9106
Bruscky, P. (2005). Paulo Bruscky: Arte, Arquivo e Utopia. Catálogo MAMAM, Recife.
Butler, J. (2018). Corpos em aliança e a política das ruas: Notas sobre uma teoria performativa de assembleia. Civilização Brasileira.
Clark, L. (2014). Lygia Clark: Da Obra ao Acontecimento. Org. Cornelia Butler. UFRJ.
DAU PUC-Rio. (2022, agosto 19). Aula inaugural 2022.2 com Ailton Krenak [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4Sh8Gt6VGuE
Fanon, F. (1968). Os condenados da Terra. Civilização Brasileira.
Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas (R. da Silveira, Trad.). EDUFBA.
Fuão, F. (2018). Inscritos no Lixo [Blog]. Recuperado de http://inscritosnolixo.blogspot.com/
Fuão, F. F. (2022). @ Capital. Pixo: Revista de Arquitetura, Cidade e Contemporaneidade, 6(20), 20–51. Verão. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/pixo/article/view/21992
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido (42. ed.). Paz e Terra.
hooks, b. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Martins Fontes.
Instituto Pólis. (2017). Mapas colaborativos: Conflitos urbanos e participação social em São Paulo. Disponível em: https://www.polis.org.br/publicacoes/mapas-colaborativos
Lugones, M. G. (1990). Playfulness, ‘world’ traveling, and loving perception. In G. Anzaldúa (Ed.), Making face, making soul/Haciendo caras: Creative and critical perspectives by women of
color (pp. 390–402). Aunt Lute Press.
Mignolo, W. D. (2008). Desobediência epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Revista Gragoatá, 22, 11–41, 1º sem. 2007. Traduzido por Ângela Lopes
Norte. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, 34, 287–324.
Mouffe, C. (2011). On the political. Routledge.
Oiticica, H. (1986). Aspiro ao Grande Labirinto. Org. Luciano Figueiredo. Rocco.
Pape, L. (2003). Lygia Pape: Tecelares. Org. Iole de Freitas. Funarte.
Pisar Suavemente na Terra. (2022). Direção e produção: Marcos Colon. Amazônia Latitude Films. (73 min). Estados Unidos/Brasil.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In A. Quijano, A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas
(pp. 117–142). CLACSO.
Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón.
Rolnik, S. (2018). Esferas da insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. n-1 edições.
Walsh, C. (2017). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Serie Pensamiento Decolonial. Editora Abya-Yala.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eduardo Rocha, Taís Beltrame dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.