CONDITIONING AND PSYCHOSOCIAL EFFECTS OF PREGNANCY ON ADOLESCENT STUDENTS OF PUBLIC SECONDARY SCHOOOL
Keywords:
Teenage pregnancy; Secondary school; Mental health.Abstract
Teenage pregnancy is considered an important public health problem that concerns both governments of different countries, as its occurrence can have serious physical, psychological and social consequences for girls. This study aimed to understand the conditions and the psychosocial implications of pregnancy in adolescent students from a public secondary school located in the city of Nampula. An exploratory and qualitative study was carried out through interviews with 51 students from the 8th to the 10th grade. Data analysis was performed using the thematic content analysis technique. Most participants conceived before they were 18 years old. The imposition on the part of the partners not to use a condom in the sexual act, lack of dialogue / family conversation about sexuality and family planning methods, lack of material and financial conditions and fear / shame of using family planning methods were pointed out as main factors of teenage pregnancy. Early pregnancy among the students surveyed caused several psychosocial consequences, namely: fear, sadness, regret, discouragement, delay in studies and becoming a mother at an early age, that is, without completing 18 years of age. There is an urgent need to implement student assistance policies, psychosocial follow-up programs and sex education at school, as well as future qualitative research in different schools to better understand the phenomenon studied and suggest preventive measures, more effective mitigation and combat.
Downloads
References
ALVES, K. R. C, L.; OLIVEIRA, P. S. Sexualidade na adolescência, percepção e cuidados na prevenção de doenças sexualmente transmissíveis: uma revisão da literatura. Revista Rede de Cuidados em Saúde, Duque de Caxias, v.11, n.1, p.1-15. 2017. Disponível em http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/rcs/article/view/4410
AVILA, I. T. L. Reincidência da gravidez na adolescência e a evasão escolar. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar). 2015. 40 f. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, SP, 2015. Disponível em http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_17b3a210db2663f9bb69bca53fbf2518
BARDIN, L. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BASSIANO, V.; LIMA, C. Casamentos prematuros em Moçambique: causas e consequências do abandono escolar. Revista Imagens da Educação, Maringá, v.8, n.2, p.1-16, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327438847_Casamentos_prematuros_em_Mocambi que_causas_e_consequencias_de_abandono_escolar_e_meninas_com_futuros_destrocados
BIELENKI, C. R. Z. et al. Sexualidade na adolescência em tempos de Aids: um estudo com escolares. Aletheia, Canoas, v.52, n.2, p.135-146, 2019. Disponível em http://posgrad.ulbra.br/periodicos/index.php/aletheia/article/view/5585
BRANCALEONI, A. P. L.; OLIVEIRA, R. R.; SILVA, C. S. F. Educação sexual e universidade: compreensões de graduandos sobre sexualidade e gênero. Revista Brasileira de Ensino Superior, Passo Fundo, v.4, n.4, p.25-42, 2018. https://doi.org/10.18256/2447- 3944.2018.v4i4.2563
BURCHIELLI, R.; BARTRAM, T. Like an iceberg floating alone: A case study of teacher stress at a Victorian primary school. Australian Journal of Education, v.50, n.3, p.312-327, 2006. Disponível em https://eric.ed.gov/?id=EJ983309
CAMPOS, T. E.; MARTINS, R. A. Relação entre conduta, conhecimento sexual e uso de preservativo entre alunos e professores do ensino médio. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v.14, n.1, p. 37- 44, 2017. Disponível em http://www.adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=634
CÂMARA, R. H. Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, Uberlândia, v.6, n.2, p.179- 191, 2013. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v6n2/v6n2a03.pdf
CASTRO, J. F. L.; ARAÚJO, R. C.; PITANGUI, A. C. R. Sexual behavior and practices of adolescent students in the city of Recife. Brazilian Journal Human Growth Development, São Paulo, v.27, n.2, p. 219-227, 2017. https://doi.org/10.7322/jhgd.112645
Fundo das Nações Unidas para a Infância em Moçambique. Um perfil do casamento prematuro em África. Maputo – Moçambique, 2016. Disponível em https://www.unicef.org/mozambique/casamento-prematuro-em-mo%C3%A7ambique
Fundo das Nações Unidas para Infância. Hidden in Plain Sight: A statistical analysis of violence against children. New York: Fundo das Nações Unidas para Infância, 2014.
FRIZZO, G. B.; KAHL, M. L. F.; OLIVEIRA, E. A. F. Aspectos psicológicos da gravidez na adolescência. Psico, Porto Alegre, v.36, n.1, p.13-20, jan./abr., 2005. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5161556
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6a ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GURGEL, M. G. I et al. Gravidez na adolescência: tendência na produção científica de enfermagem. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v.12, n.4, p.799-805, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452008000400027.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HUCITEC, 2014.
Ministério da Educação da República de Moçambique. Plano Estratégico da Educação 2012- 2016. Maputo: MINED, 2013.
Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Concept Note - Application for the Education Sector Plan Development Grant (2020-2029). Maputo: MINEDH: Maputo, 2019.
____________________________________________________. Plano Estratégico da Educação 2020-2029. Maputo: MINEDH, 2020.
Moçambique. Constituição da República. Maputo: Editora Escolar, 2004.
Moçambique. Lei n° 18/2018 de 28 de dezembro – Estabelece o Regime Jurídico do Sistema Nacional de Educação da República de Moçambique. Boletim da República I Série, número 254. Maputo: Imprensa Nacional. Imprensa Nacional, 782-(3)-(41), 2018b.
Moçambique. Lei n° 1/2018 de 12 de junho – Lei da Revisão Constituição da República de Moçambique. Boletim da República I Série, número 115. Maputo: Imprensa Nacional, 782- (3)-(41), 2018a.
Moçambique. Lei n° 19/2019 de 22 de outubro – Lei de combate e prevenção de uniões prematuras. Boletim da República I Série, número 203. Maputo: Imprensa Nacional, 2019.
MUARA, J. M. V.; WERLE, F. O. C. O regimento escolar e a desigualdade de oportunidades na educação moçambicana. Revista Diálogo em Educação, Curitiba, v.20, n.65, p.957-980, abr./jun., 2010. http://doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.AO02
OLIVEIRA, M. F. Metodologia Científica: Um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão-GO: UFG, 2011.
PEREIRA, S. M.; TAQUETTE, S. R. Conhecimento sobre as doenças sexualmente transmissíveis entre alunas do ensino médio de três escolas com diferentes perfis. Adolescência e Saúde, Rio de Janeiro, v.13, supl. 2, p.9-17. 2016. Disponível em https://s3-sa-east- 1.amazonaws.com/publisher.gn1.com.br/adolescenciaesaude.com/pdf/v13s2a02.pdf
RODRIGUES, A.; ASSMAR, E. M. L.; JABLONSKI, B. Psicologia Social, 18a. ed. Petrópolis/ Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
RODRIGUES, M. P. et al. Percepções sobre os efeitos psicossociais da gravidez na adolescência no cenário da estratégia saúde da família. Revista Ciência Plural, Natal, v.3, n.1, p.81-97, 2017. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/12237
RODRIGUES, L. S.; SILVA, M. V. O.; GOMES, M. A. V. Gravidez na Adolescência: suas implicações na adolescência, na família e na escola. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v.12, n.2, p.228-252, 2019. http://dx.doi.org/10.18764/2358-4319.v12n2p228-252
SANTOS, C. C. et al. A vivência da gravidez na adolescência no âmbito familiar e social. Revista Enfermagem, UFSM, Santa Maria, v.4, n.1, p.105-112, 2014. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/viewFile/9860/pdf
SILVA, A. F.; LOPES, M. H. B. M.. Uso de métodos anticoncepcionais entre adolescentes de ensino médio. Adolescência e Saúde, Rio de Janeiro, v.15, n.2, p.102-112, 2018. Disponível em http://adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=725
SCHWARZER, R.; KNOLL, N. Functional roles of social support within the stress and coping process: A theoretical and empirical overview. International Journal of Psychology, v.42, n. 4, p.243-252, 2007. https://doi.org/10.1080/00207590701396641
TABORDA, J. A. et al. Consequences of teenage pregnancy for girls considering the socioeconomic differences between them. Cadernos de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.22, n.1. p.16-24. 2014. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/cadsc/v22n1/1414-462X-cadsc- 22-01-00016.pdf
VASCONCELLOS, M. T. L. et al. Desenho da amostra nascer no Brasil: Pesquisa Nacional sobre Parto e Nascimento. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.30, n.1, 1-10. 2014. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/csp/v30s1/0102-311X-csp-30-s1-0049.pdf
ZAMPIERI, M. C. O comportamento sexual do universitário brasileiro: estudo analítico descritivo acerca de suas concepções, valores e atitudes sobre a sexualidade. 2012. Tese (Doutorado em Educação Escolar), Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ayvu: Revista de Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Ayvu - Revista de Psicologia concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.