BETWEEN “HESTÓRIAS’ AND “PRÍNCEPES’, THE OVERCORRECTION IN WRITING FORMS REVEALS WHAT CHILDREN KNOW ABOUT THE LANGUAGE

Authors

  • Taíse Simioni Universidade Federal do Pampa
  • Larissa Ferraz Noble Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2015n51a215

Keywords:

overcorrection, orality/writing, linguistic variation

Abstract

This research has as its objective to analyze, qualitatively, the mistakes caused by overcorrection that were observed in written texts from students from 2nd grade from a elementary school from the city of Bagé/RS/Brazil. Through the data analysis, we observed that mistakes are not aleatory, and that it reveals the linguistic knowledge of the children, in a special way the knowledge about linguistic variation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taíse Simioni, Universidade Federal do Pampa

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Atualmente é Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa. Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia, variação linguística e ensino da língua portuguesa.

Larissa Ferraz Noble, Universidade Federal do Pampa

Graduada em Letras pela Universidade Federal do Pampa (2014). Durante sua graduação, atuou como bolsista de iniciação científica do Programa de Desenvolvimento Acadêmico (UNIPAMPA) no projeto de pesquisa “Banco de Dados de Língua Falada de Bagé”. Participou de eventos científicos, nos quais divulgou os resultados do projeto. Tem interesse na área de Linguística, tendo desenvolvido como Trabalho de Conclusão de Curso pesquisa sobre a relação entre a variação linguística e as dificuldades ortográficas na alfabetização.

Published

2016-01-13

How to Cite

SIMIONI, T.; NOBLE, L. F. BETWEEN “HESTÓRIAS’ AND “PRÍNCEPES’, THE OVERCORRECTION IN WRITING FORMS REVEALS WHAT CHILDREN KNOW ABOUT THE LANGUAGE. Caderno de Letras da UFF, v. 25, n. 51, 13 Jan. 2016.