THE TEACHING OF ‘TÚ ‘, ‘VOS” AND ‘USTED” THROUGH SONGS: A SOCIOLINGUISTIC APPROACH

Authors

  • Valdecy de Oliveira Pontes Universidade Federal do Ceará
  • Livya Lea de Oliveira Pereira Universidade Federal do Ceará
  • Leandra Cristina de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2015n51a218

Keywords:

linguistic variation and change, secondperson pronouns, education

Abstract

We hereby present a didactic approach for the teaching of Castilian pronouns tú / vos / usted, based on songs from different Spanish-speaking regions. Our debate, focused on the pedagogical context, is based on the Labovian Sociolinguistic theoretical principles as well as on official documents addressing teaching subjects.

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Original in Spanish.

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Author Biographies

Valdecy de Oliveira Pontes, Universidade Federal do Ceará

Pós-Doutor em Estudos da Tradução - UFSC e Doutor em Linguística – UFC; professor do Departamento de Letras Estrangeiras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução da Universidade Federal do Ceará - UFC; Líder dos Grupos SOCIOLIN-LE/UFC/ CNPq e TRAFE/UFC/CNPq.

Livya Lea de Oliveira Pereira, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Tradução (POET) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduada em Letras Espanhol e suas Literaturas, pela Universidade Federal do Ceará (2014), com monografia intitulada: La enseñanza de la variación linguística en las formas de tratamiento en español a través de músicas: propuestas de actividades. Atualmente é bolsista da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP).

Leandra Cristina de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras (DLLE) e do Programa de Pós-graduação em Linguística (PPGLg) da Universidade Federal de Santa Catarina. Coordenadora do “Corpus do espanhol escrito com marcas de oralidade” (CEEMO), com projetos de pesquisa nas áreas de Cognição e uso e Linguística Aplicada, com especial interesse sobre o português e o espanhol como línguas estrangeiras.

Published

2016-01-13

How to Cite

PONTES, V. DE O.; PEREIRA, L. L. DE O.; OLIVEIRA, L. C. DE. THE TEACHING OF ‘TÚ ‘, ‘VOS” AND ‘USTED” THROUGH SONGS: A SOCIOLINGUISTIC APPROACH. Caderno de Letras da UFF, v. 25, n. 51, 13 Jan. 2016.