COVERINGS AND IDENTITIES: A SEMIOTIC REFLECTION ON ENSOR’S MASKS

Authors

  • Vivian Mendes Lopes UFF

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2015n50a48

Keywords:

mask, semiotics, identity

Abstract

This paper discusses the role of the mask in Ensor’s paintings, attending to how identity – as an element which is concealed and (re)construed by this figure – integrates the discourse structure where it is presented. The discussion is situated within the semiotics of A. J. Greimas and applies a semiotic model of identity (LANDOWSKI, 2002) to the analysis of the painting The Intrigue.

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Author Biography

Vivian Mendes Lopes, UFF

Graduada em Licenciatura Português Inglês e mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal Fluminense (2005 e 2008). Cursou doutorado em Estudos de Linguagem também pela Universidade Federal Fluminense (2014). Realizou estágio de doutoramento sanduíche na Universidade de Sydney, Austrália (2012), onde desenvolveu o aprofundamento metodológico de sua tese, a qual teve como foco a abordagem da questão da indeterminação no discurso em língua estrangeira (hiato entre querer e conseguir dizer) e suas implicações identitárias (relação sujeito-discurso), no enquadre do Funcionalismo Sistêmico (abordagem sociossemiótica da linguagem).

Published

2015-08-09

How to Cite

LOPES, V. M. COVERINGS AND IDENTITIES: A SEMIOTIC REFLECTION ON ENSOR’S MASKS. Caderno de Letras da UFF, v. 25, n. 50, 9 Aug. 2015.