O dom do discurso: crime passional no século XIX e o clássico da literatura brasileira

Authors

  • Thaís Sant'Anna Marcondes Universidade Federal Fluminense
  • Rafael de Oliveira Bragança português

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v35i68.61379

Abstract

The objective of this article is to analyze the book O dom do crime. We intend to identify how Lucchesi joins the literary tradition of criminal narrative and subverts it, breaking the structure proposed by Todorov (2013) and suggesting a surprising interpretation: would Dom Casmurro be a reinvention of the story of a real crime? To do this, we are based on Benjamin's (2012) concept of narrator, Silva's (2019) studies on Brazilian fictions that take crime as a central element, and Chalhoub's (2003) reflections on Machado's reading of brazilian imperial society.

Author Biography

Rafael de Oliveira Bragança, português

Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense (2018), defendeu a dissertação "Um padre na monarquia sem rei: a trajetória de Diogo Antônio Feijó (1831-1835)". Obteve os titulos de Bacharel e Licenciado em História pela mesma universidade (2016). Atualmente desenvolve pesquisas sobre a Nova República.

Published

2024-08-22

How to Cite

SANT’ANNA MARCONDES, T.; DE OLIVEIRA BRAGANÇA, R. . O dom do discurso: crime passional no século XIX e o clássico da literatura brasileira. Caderno de Letras da UFF, v. 35, n. 68, 22 Aug. 2024.