O dom do discurso: crime passional no século XIX e o clássico da literatura brasileira

Authors

  • Thaís Sant'Anna Marcondes Universidade Federal Fluminense
  • Rafael de Oliveira Bragança português

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v35i68.61379

Abstract

The objective of this article is to analyze the book O dom do crime. We intend to identify how Lucchesi joins the literary tradition of criminal narrative and subverts it, breaking the structure proposed by Todorov (2013) and suggesting a surprising interpretation: would Dom Casmurro be a reinvention of the story of a real crime? To do this, we are based on Benjamin's (2012) concept of narrator, Silva's (2019) studies on Brazilian fictions that take crime as a central element, and Chalhoub's (2003) reflections on Machado's reading of brazilian imperial society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael de Oliveira Bragança, português

Mestre em História pela Universidade Federal Fluminense (2018), defendeu a dissertação "Um padre na monarquia sem rei: a trajetória de Diogo Antônio Feijó (1831-1835)". Obteve os titulos de Bacharel e Licenciado em História pela mesma universidade (2016). Atualmente desenvolve pesquisas sobre a Nova República.

Published

2024-08-22

How to Cite

SANT’ANNA MARCONDES, T.; DE OLIVEIRA BRAGANÇA, R. . O dom do discurso: crime passional no século XIX e o clássico da literatura brasileira. Caderno de Letras da UFF, v. 35, n. 68, 22 Aug. 2024.