A dialogical perspective for a class proposal with the discursive genre of news

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v35i69.62059

Keywords:

Discursive genre, News, Didacticization, Proposal

Abstract

This paper focuses on analyzing the didactic process of the discursive genre of news from a dialogical perspective of language. We aim to discuss what a class proposal involving the discursive genre of news, a dialogical perspective of language, wold look like in elementary school (final years) to address our problem in the present study. We rely on a theoretical framework that encompasses assumptions of the Dialogical Theory of Language (Bakhtin, 1992, 2011), interfacing with the didactic aspect (Schneuwly; Dolz, 1999, 2004) of Sociodiscursive Interactionism. The news genre emerges as an opportunity to promote dialogue among students, enabling them to understand not only the structure and elements of this genre but also its social and communicative function. The classroom becomes a conducive space for reflection on the discursive construction of news, as well as for the development of critical reading skills and textual production. As a result of this thorough analysis of the pedagogical proposal within the educational scope, we know that it could trigger significant outcomes and lead to a positive reflection, likely contributing to an improved quality of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juciano Santos Soares da Silva

Professor da educação básica do estado de Pernambuco, Professor do ensino fundamental anos finais do município de agrestina-Pe, Mestrando do PROFLETRAS - Rede Nacional - Garanhuns

Isaac Costa

Professor do Programa de Mestrado em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS - UPE). Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É membro do Grupo de Pesquisa Oficinas de Análise do Discurso: conceitos em movimento, liderado pela Dra. Maria Cristina Leandro Ferreira, e um dos coordenadores do Grupo de Estudos e Pesquisas em Análise de Discurso Pecheutiana (GepAD/UPE), sob liderança da Dra. Dirce Jaeger. E-mail: isaac.itamar@upe.br

Emmanuella Farias de Almeida Barros

Professora Adjunta na Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina. Professora Colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGE/UFPE) com período de Doutorado Sanduíche em Lyon (França) na Université Lumière Lyon 2. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE) e do Grupo de Estudos em Alfabetização, Práticas Docentes e Formação de Professores (GEALPRAFOR). E-mail: emmanuella.barros@upe.br

Geam Karlo-Gomes

Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Líder do ITESI/ CNPq  - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas . Coordenador do Lali & TIC - Laboratório de Linguagens Tecnologias, Imaginário e Imaginação Criativa (UPE).  

 

Published

2024-12-30

How to Cite

SILVA, E. J. DA; SANTOS SOARES DA SILVA, J.; COSTA, I.; FARIAS DE ALMEIDA BARROS, . E.; KARLO-GOMES, G. A dialogical perspective for a class proposal with the discursive genre of news. Caderno de Letras da UFF, v. 35, n. 69, 30 Dec. 2024.