Multiliteracy pratices based on the works of William Shakespeare

Authors

  • Ana Luiza Ribeiro Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Danna Fernandes Ribeiro Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Guilherme Vinicius Lunelli Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Marcia Regina Becker Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.v35i69.63390

Keywords:

Shakespeare, Education, Literature, Multiliteracies, Active approaches

Abstract

William Shakespeare is one of the most well-known English authors, and his works are used frequently in educational contexts. In a world of sizable and fast technological change, it is necessary to think of strategies and methodologies that approach the students’ inner worlds, and that can awaken their interest. Multiliteracy, as defined by Cope and Kalantzis (2000), seeks to use different means of communication, and cultural and linguistic differences in pedagogical practices. This concept, when combined with Shakespeare’s dramatic works, can lead to activities that are significant to the students. Multimodal activities relate to the Rehearsal Room Approach, an approach created by the Royal Shakespeare Company (2023) and the Globe Theatre (2023), which treats the classroom as a rehearsal room, in which students and teachers are actors and directors, using the text as a script. In this context, this article aims to discuss the ways in which Shakespearean works are being brought to six public schools of basic education from Curitiba by extension projects, proposed by undergraduate students of English Language and Literature from a public university, and the different resources, channels and themes that can be utilized against the backdrop of active approaches based on multiliteracies. Through the workshops proposed and experiences, it can be seen that Shakespeare’s pieces and the themes explored by the author remain relevant and arouse interest in students, especially when explored in creative and contextualized manners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luiza Ribeiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Acadêmica do curso em Letras - Inglês da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Campus Curitiba) desde 2019. Monitora bolsista em Linguística Geral (2021/UTFPR). Formada no curso profissionalizante em teatro musical do Projeto Broadway - Brasil em 2021. Participante do projeto de pesquisa "Shakespeare na Educação" e o projeto de extensão "Letramento Literário". Acadêmica da Universidade Sapienza de Roma por mobilidade acadêmica (2022). Proficiente em língua inglesa (nível C1 pelo exame de Cambridge)

Danna Fernandes Ribeiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduanda em Letras - Português pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) (2023-2026). Possui graduação em Licenciatura em Letras Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2021). Durante a graduação, desenvolveu o projeto de extensão com o título "Letramento Literário" sob orientação da Profa. Dra. Marcia Regina Becker, atuando na divulgação e na análise da Literatura de Língua Inglesa distribuídas nos acervos do PNBE e PNLD. No momento atua como bolsista voluntária em dois projetos do Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas (DALEM) da UTFPR: Letramento Literário e Shakespeare na Educação.

Guilherme Vinicius Lunelli, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduando em Letras - Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) (2021-2024)

Marcia Regina Becker, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Paraná - UFPR, graduação, mestrado e doutorado em Letras pela mesma universidade. Concluiu o pós-doutorado em 2018, com projeto relacionado à Shakespeare e educação no Shakespeare Institute, University of Birmingham, UK. Atualmente é professora associada do Departamento Acadêmico de Línguas Estrangeiras Modernas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus Curitiba, atuando no curso de Letras Inglês. É também professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UTFPR, campus Pato Branco, Mestrado Acadêmico, na área de concentração Linguagem, Cultura e Sociedade e na linha de pesquisa Literatura, Sociedade e Interartes. Suas áreas de interesse são, em linguística: fonética e fonologia da língua inglesa; e em literatura: transtextualidades, narrativa transmídia e o teatro shakespeariano, incluindo sua aplicação na educação.

Published

2024-12-30

How to Cite

RIBEIRO, A. L.; FERNANDES RIBEIRO, D.; VINICIUS LUNELLI, G.; BECKER, M. R. Multiliteracy pratices based on the works of William Shakespeare. Caderno de Letras da UFF, v. 35, n. 69, 30 Dec. 2024.