Ganga Zumba and Quilombo by Cacá Diegues: two utopias for the broad present

Authors

  • Rafael Garcia Madalen Eiras Universidade do Grande Rio
  • Anna Paula Soares Lemos Universidade do Grande Rio
  • Joaquim Humberto Coelho de Oliveira Universidade do Grande Rio

Keywords:

Ganga Zumba, Quilombo, Cacá Diegues, utopia.

Abstract

This article is about analyzing the films Ganga Zumba (1964) and Quilombo
(1984) for the remarkable experience of temporality built on the cinematographic narrative and aesthetics of the filmmaker Cacá Diegues. From Ganga Zumba to Quilombo, the same temporal movement is experienced. The utopia in the present turns to organize the
past towards the promised future. What distinguishes them in this common movement between the dimensions of time, in constant projection towards the future, erupts in the meeting of films with the historical events themselves. The strong influence of Cinema Novo movement, charged with a critical and ideological sense, in this interregnum of the military dictatorship, goes back to grant generous spaces for the valorization of black culture. The contemporary perception of the end of the sense of historical progression
is loaded in the comparison between the films (GUMBRECHT, 2011). Quilombo’s utopian strength leaves Ganga Zumba’s horizon of expectation of a political-revolutionary future,
to contemplate it in carnival tones (BAKHTIN, 1993).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Garcia Madalen Eiras, Universidade do Grande Rio

Mestre em Humanidades, culturas e Artes (PPGHCA - UNIGRANRIO (2020). Graduado em História pela Universidade Cândido Mendes (2015) e Graduado em Cinema e Audiovisual pela Universidade Estácio de Sá (2007). Especializado em Fotografia e Imagem pela Universidade Cândido Mendes (2009). E-mail: eiras.rafael@ gmail.com. Lattes iD: http://lattes.cnpq.br/9152399332013877. Rio de Janeiro, Brasil.

Anna Paula Soares Lemos, Universidade do Grande Rio

Doutora e Mestre em Literatura Comparada na Faculdade de Letras - Depto. de Ciencia da Literatura da UFRJ. Atualmente é Professora Adjunta 1 do Programa de Pós-Graduaçao em Humanidades, Culturas e Artes PPGHCA/UNIGRANRIO. No Doutorado defendeu a tese “Anotaçoes de um diretor: o cinema de Federico Fellini na televisao”. É líder do grupo de pesquisa IMAGEMNO - Núcleo de Estudos em Imagens, Memórias, Narrativas e Oralidades. Universidade do Grande Rio (PPGHCA/UNIGRANRIO). E-mails: annapaulalemos@gmail. com / anna.lemos@unigranrio.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4313-7544. Lattes iD: http://lattes. cnpq.br/6614094602117029. Niterói, Brasil.

Joaquim Humberto Coelho de Oliveira, Universidade do Grande Rio

Graduado em História pela UFRJ. Mestre e Doutor em Filosofia pela PUC/RJ. Professor de graduaçao nas áreas de Filosofia, Ética e Direito. Professor do Programa de Pós-Graduaçao em Humanidades, Culturas e Artes, da UNIGRANRIO, com atuaçao nas linhas de pesquisa sobre Imagens, Memórias e Narrativas. Líder do Grupo de Pesquisa IMAGEMNO. UNIGRANRIO / Centro Universitário Serra dos Órgaos, UNIFESO. E-mails: jhumbertoo@uol.com.br / joaquim.humberto@unigranrio.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0732- 1723. Lattes iD: http://lattes.cnpq.br/9362050516585249. Teresópolis, Brasil.

References

ADAMATTI, Margarida Maria. Crítica de cinema e patrulha ideológica: o caso Xica da Silva, de Carlos Diegues. 2016. Disponíivel em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23120. Acesso em: 25 de agosto de 2018.

AMANCIO, Tunico. Pacto cinema-Estado: os anos Embrafilme. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica, Alceu, - v.8 -, n. 15 -, p. 173 a 1-184, - jul./dez. 2007. Disponívelivem em: < http://revistaalceu.com.puc-rio.br/media/Alceu_n15_Amancio.pdf.> Acesso em: 19/01/ jan. 2019.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: contexto de François Rebelais. São Paulo: HUCITEC; Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1993

BENJAMIN, Walter. Walter Benjamin – obras escolhidas. Vol. I1. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 3º edição, 1987.

DIDI-HUBERMAN, G. O Que Vemos, O Que Nos Olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

CAMPOS, Maria Consuelo Cunha. O movimento negro no Brasil. Disponível em: http://lacua.au.dk/fileadmin/www.lacua.au.dk/publications/7_di__logos_latinoamericanos/movimento_negro.pdf Acesso: 12/11/2015.

DIEGUES, Carlos; Nadotti, Nelson. Quilombo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.

_________, Carlos. Cinema brasileiro: ideias e imagens, Rio Grande do Sul: Síntese Universitária, 1988.

___________, Carlos. Vida de Cinema: antes, durante e depois do Cinema Novo Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

FERRO, M. A história vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

_______, M. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREITAS, Décio. Palmares: A Guerra dos Escravos Rio de Janeiro: Graal, 1978.

GOMES, Flávio dos Santos. De olho em Zumbi dos Palmares – - Hhistórias, símbolos e memóoria social. São Paulo: Claro Enigma, 2011.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Uma situação colonial? São Paulo: Companhia das Lletras: São Paulo. , 2016.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

______. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/Editora PUC-Rio, 2010.

______. “Depois de ‘Depois de aprender com a História’”. In: Aprender com a História? O passado e o futuro de uma questão. F. Nicolazzi, H. M. Mollo, V. L. Araujo (orgs.). Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: PUC/Contraponto, 2006.

LE GOFF, Jacques. História e memoria. Campinas: UNICAMP, 1990

LIMA, Ivan Costa. As propostas pedagógicas do movimento negro no Brasil.Congreço Internacional de Pedagogia Social Mar. 2009 Disponivel em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092008000100009&script=sci_arttext Acesso: 08/10/2019

LOPES, Nei. Enciclopédia brasileira da diáspora africana. São Paulo: Selo Negro, 2004.

MANNHEIM, Karl. Ideologia e Utopia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1972.

MAUAD, Ana Maria; KNAUSS, Paulo. Memória em movimento: a experiência videográfica do LABHOI. História Oral, Rio de Janeiro, v.9, p. 143-158, 2006.

NASCIMENTO, Beatriz. A senzala vista da casa grande. Opinião, n. 206, p. 20-21, 15 out.1976.

PENAFRIA, Manuela. Análise de filmes – conceitos e metodologia(s). VI CONGRESSO SOPCOM, abr. 2009. Anais... Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/0/. Acesso em: 24 jun. 2019.

QUEIROZ, Suely Reis de. Escravidão negra em debate. Iin: Historiografia Bbrasileira em Pperspectivaa. Sãao Paulo: Contexto, 2010 pg 103.

ROSENSTONE, Robert A. A Historia nos filmes/ Os filmes na Historia. Rio de Janeiro; Paz e terra, 2010.

SANTOS, João Felício dos. Ganga Zumba. São Paulo: Circulo do Livro: 1963.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de Iidentidade: uma introdução às teorias do currículo Autenticacurrículo. Autentica: Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SILVA, J. L. da. Candomblé da Bahia, mito da pureza e racismo epistêmico no material didático escolar [pp. 189-209]. In Educação e axé: uma perspectiva intercultural na educação. Fernandes; Roberto & Oliveira [orgs]. 1ª ed. Imperial Novo Milênio Gráfica e Editora. Rio de Janeiro: 2015.

VERGER, Pierre Fatumbi. Orixás. Corrupio: Salvador,1996

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

________. Ismail. Cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2021-05-21