Interdisciplinaridade e o terreno científico do conhecimento e da prática profissional
DOI:
https://doi.org/10.22409/conflu13i1.p169Keywords:
Interdisciplinary – Construction of Knowledge – Professional PracticeAbstract
The main idea of this article is grounded on the epistemological reflections concerningthe interdisciplinary assumptions in the path of social sciences with regards to the construction of knowledge from everyday practice by individuals. The study is divided into two main parts. At the first part will be discussed the assertion that the knowledge is built in a social context. In this sense, the interdisciplinary as a theoretical and methodological category emerges as a strategy to think the reality which is understood as a process that takes into consideration the construction of knowledge. At the second part will be discussed the connection between research and social practice. In this context, the interdisciplinary can be understood as mediation from concrete demands from reality and the construction of knowledge in professional and academic arena.
Downloads
References
Cortez Editora.
FAZENDA, I. (1998) A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores IN:
FAZENDA, I (ORG.). Didática e interdisciplinaridade – Campinas, SP: Papirus – (Coleção
Práxis)
FAZENDA, I. (2008) Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 15 ed. SP; Papirus.
JAEGER,W. (1986) Paideia. The Ideals of Greek Culture Volume I: Archaic Greece:
The Mind of Athens. Oxford University Press, UK.
JAPIASSU, H.( 1976) . Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago
KOSIK, K. (1995) Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra.
MINAYO, M.C.( 2010) Disciplinaridade, interdisiciplinaridade e complexidade. Revista
Emanacipação. V. 10(2), Ed. UEPG, Ponta Grossa/PR,
MORIN, E. (2003) A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento.
BACCI, D. de La PATACA, E. 2008 Educação para a água. Estudos Avançados 22(63),
São Paulo
BOURGUIGNON, J. (org). (2009) Pesquisa Social: reflexões teóricas e metodológicas.
Ponta Grossa: Toda Palavra Editora,
................................................. (2008) A Particularidade Histórica da Pesquisa no Serviço
Social. São Paulo/Ponta Grossa: Veras Editora/Editora UEPG,
------------------------------------(2006) O processo da pesquisa e suas implicações teóricometodológicas.
Revista Emancipação. Editora UEPG.
CFESS, Conselho Federal de Serviço Social, 2010. Parâmetros para atuação de Assistentes
Sociais na Política de Assistência Social. Série Trabalho e Projeto Profissional nas Políticas
Sociais. Brasília,
DEMO, P. (1999) Pesquisa: princípio científico e educativo. 6ª ed. São Paulo: Cotez
Editora,
--------------(1997) Pesquisa e Construção de Conhecimento:metodologia científica no
caminho de Habermas, Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro,
DESCARTES, R. Discurso do método. Versão digitalizada. Traduzida por Guinsburg, J. e
Prado Jr, B. http://www.consciencia.org/o-discurso-do-metodo-rene-descartes, acessada em
07.2012
FAZENDA, I. (org) (2001) Interdisciplinaridade: dicionário em construção. São Paulo: Tradução Eloá Jacobina. - 8a ed. -Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MUNHOZ, D. e OLIVEIRA JUNIOR, (2009) R. Interdisicplinaridade e Pesquisa .
BOURGUIGNON, Jussara Ayres (org). Pesquisa Social: reflexões teóricas e metodológicas.
Ponta Grossa: Toda Palavra Editora,
MUNHOZ., D. (1996) Trabalho Interdisciplinar: realidade e utopia. Revista Serviço Social e
Sociedade, ano XVII, São paulo: Cortez Editora, .
WEBER, M. (1998) A ’Objetividade’ do conhecimento na Ciência Social e na Ciência
Política. In OLIVEIRA, P. de S (org.). Metodologia das Ciências Humanas. 2ª.ed.. Editora
Unesp –Hucitec,