NEW FORMS OF STUDY OF CONSTITUTIONAL LAW: an analysis of teaching practice

Authors

  • Carlos Victor Nascimento dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/conflu20i3.p578

Keywords:

Teaching practice of the Law, Juridicial Field, Research.

Abstract

This paper aims to report a teaching experience with the creation and adaptation of the content and methodology proposed in a discipline which involved the discussion of topics related to constitutional law the conditions established by the university and the students need. From the proposed methodology with the construction and deconstruction of arguments and theses, reflections were established in classrooms about the necessity of estrangement with the judicial field and relativization and denaturalization of the juridical categories. The result was the perception of how the legal education might be structured and the potential of research in distinction of the three important phenomenon: as the judicial field is read by the doctrine, how it works and how the actors say it is.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Victor Nascimento dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutorando em Teoria do Estado e Direito da Constitucional na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PPGD/PUC, Mestre em Direito Constitucional pela Universidade Federal Fluminense (2013). Graduado em Direito pela Escola de Direito da Fundação Getulio Vargas (2010). Atualmente, é Professor Substituto da Universidade de Brasília.

References

ADEODATO, João Maurício. Bases para uma metodologia da pesquisa em Direito. In: Anuário dos cursos de pós-graduação em direito. n.º 8. Recife: UFPE. 1997. P. 201-224.

BARROSO, Luis Roberto. O direito constitucional e a efetividade de suas normas. Tese de livre-docência na Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 1990.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

_______________. As condições sociais da circulação internacional das ideias. In: Atos de pesquisa em Ciências Sociais, 2002. Tradução de Luiz Felipe Martins Candido.

BRANDÃO, Rodrigo. Supremacia Judicial e Diálogos Constitucionais: a quem cabe a última palavra sobre o sentido da Constituição. Lumen Juris: Rio de Janeiro, 2012.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Luis R. A dimensão simbólica dos direitos e a análise de conflitos. Revista de Antropologia volume 53(2) 451-473, 2011.

FALCÃO, Joaquim. Reforma da educação jurídica: continuidade sem continuísmos. In LACERDA, Gabriel, FALCÃO, Joaquim, RANGEL, Tânia (org). A Aventura e Legado no Ensino Jurídico. Rio de Janeiro: FGV Direito Rio, 2012, p. 138 – 161.

FERREIRA FILHO, Manoel Gonçalves. Curso de Direito Constitucional, Rio de Janeiro: Editora Saraiva, 2014.

GERALDO, Pedro Heitor Barros. O multiprofissionalismo à prova da instituição judiciária: Uma análise do processo de estigmatização dos juízes de proximidade em França. In: III Seminário do Programa de Pós-graduação em Sociologia da UFSCAR, 2012, São Carlos. Sessões dos GTs, Comunicações orais e pôsteres, 2012.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. Didática e teorias educacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

GLOSSÁRIO JURÍDICO DO SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Disponível em: < http://www.stf.jus.br/portal/glossario/verVerbete.asp?letra=A&id=533>. Acesso em: 14.nov.2015.

KANT DE LIMA, Roberto. 1995. Da inquirição ao júri, do trial by jury a plea bargaining: modelos para a produção da verdade e a negociação da culpa em uma perspectiva comparada (Brasil/Estados Unidos). Tese para Professor Titular da Universidade Federal Fluminense.

______________________. Sensibilidades jurídicas, saber e poder: bases culturais de alguns aspectos do direito brasileiro em uma perspectiva comparada. In Anuário Antropológico/2009 - 2, 2010: 25-51, 2010.

LENZA, Pedro. Direito Constitucional Esquematizado. 16ª edição, São Paulo: Saraiva, 2013.

LIRA, Ricardo Pereira. Problemas e perspectivas da Pós-graduação na área do Direito. Revista da Faculdade de Direito da UFPR, Curitiba, a. 29; n. 29, 1996, p. 73-85.

LUPETTI, Barbara Baptista. A pesquisa empírica no Direito: obstáculos e contribuições. Em, Kant de Lima, R., L. Eilbaum & L. Pires (orgs) Conflitos, Direitos e Moralidades em Perspectiva Comparada (volume II). Rio de Janeiro: Garamond Universitária, p. 127-152. 2010.

MENDES, Gilmar Ferreira; COELHO, Inocêncio Mártires; BRANCO, Paulo Gustavo Gonet. Curso de Direito Constitucional, Rio de Janeiro: Editora Saraiva, 2012.

MIAILLE, Michel. Ensinar o direito constitucional: a crítica do direito à prova. Traduzido do Francês por Fernando de Castro Fontainha. In: MONT'ALVERNE, Martonio; BELLO, Enzo. (Org.). "Direito e Marxismo". 1ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2010.

MIAILLE, Michel; FONTAINHA, Fernando de Castro. O ensino do Direito na França. In Revista Direito GV 11, 6 (1), jan – jun/2010, p. 59 – 66.

MORAES, Alexandre de. Direito constitucional. São Paulo: Ed. Átlas, 2012.

MORIN, Edgar. A via, para o futuro da humanidade. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. São Paulo: Bertrand Brasil, 2011.

PERRENOUD, Philippe. Construir competências

é virar as costas aos saberes? In Pátio. Revista pedagógica (Porto Alegre, Brasil) n° 11, Novembro 1999, pp. 15-19.

ROSENBERG, Gerald N. The hollow hope: can courts bring about social change. 2 ed. Chicago, IL: The University of Chicago Press, 2007.

SANTOS, Carlos Victor Nascimento dos; e SILVA, Gabriel Borges. Entre a academia e os tribunais: a construção social do direito constitucional brasileiro.

SILVA, José Afonso. Curso de Direito Constitucional Positivo, 9º edição, São Paulo: Malheiros Editores, 1994.

SILVA, Virgílio Afonso da; e WANG, Daniel Wei Liang. Quem sou eu para discordar de um ministro do STF? O ensino do Direito entre argumento de autoridade e livre debate de ideias. In Revista Direito GV 11, 6 (1), jan-jun/2010, p. 95 – 118.

SCHEINGOLD, Stuart A. The politics of rights: lawyers, public policy, and political change. 2 ed. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2004.

Published

2018-12-11

How to Cite

dos Santos, C. V. N. (2018). NEW FORMS OF STUDY OF CONSTITUTIONAL LAW: an analysis of teaching practice. Confluências | Interdisciplinary Review of Sociology and Law, 20(3), 168-197. https://doi.org/10.22409/conflu20i3.p578