MEDIATIONS IN AUSTRALIA AND BRAZIL

THEIR RELATIONS WITH ACCESS TO JUSTICE AND LEGAL ETHICS IN STUDENT REPRESENTATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/conflu.v23i3.51843

Abstract

Our article proposes a study of the mediation related to access to justice and legal ethics in order to present, from the relationship with these two variables, how this form of approach would be perceived by law students in two different contexts (Australia and Brazil) in the universe of their representations. Initially, we develop the motivations of this choice in interactional, theoretical and conceptual terms. In a second moment, we present and interpret the data that illustrate the meanings of the mediation for the students of the researched universes that indicate, among different clues of analysis, a mediation that appears, on the one hand, in the representations of the students in Brazil, as unfamiliar to the functioning of the Brazilian judiciary and, on the other hand, in the representations of students in Australia, appears incorporated and usual (as opposed to unfamiliar) to the functioning of the Australian judiciary.

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Author Biographies

Joaquim Leonel de Rezende Alvim, PPGSD/UFF

Graduação em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1986), Mestrado em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991), Doutorado em Ciência Política - Universidade de Montpellier I - França (1997) e Pós-doutorado em Direito Social pela Universidade de Paris X - Nanterre (2004). Honorary Visiting Professor - Flinders University - Austrália (dezembro 2017/2018/2019). Professor Titular de Teoria do Direito do Departamento de Direito Público, do Programa de Pós-graduação em Sociologia e Direito (PPGSD) e do Programa de Pós-graduação em Direitos, Instituições e Negócios (PPGDIN) da Universidade Federal Fluminense (UFF), com atuação nas áreas da Teoria do Direito, Sociologia do Direito e Direito do Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: cidadania, acesso à justiça, relações de trabalho, paradigmas/teorias do direito, ensino jurídico e profissões jurídicas.

Cristiana Vianna Veras, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta do Departamento de Direito Aplicado da Faculdade de Direito da Universidade Federal Fluminense e Professora Visitante da Flinders University (Austrália) 2018/2019 com bolsa de pós-doutorado da Capes (2018).

Published

2021-12-01

How to Cite

de Rezende Alvim, J. L., & Vianna Veras, C. (2021). MEDIATIONS IN AUSTRALIA AND BRAZIL: THEIR RELATIONS WITH ACCESS TO JUSTICE AND LEGAL ETHICS IN STUDENT REPRESENTATIONS. Confluências | Interdisciplinary Review of Sociology and Law, 23(3), 49-68. https://doi.org/10.22409/conflu.v23i3.51843