CYBERFEMINISM: ANALYSIS OF PUBLICATIONS BY THE NGO NOT ME KAHLO ON TWITTER AND YOUTUBE AND THE ENGAGEMENT OF WOMEN IN DIGITAL MEDIA AGAINST MALE DOMINATION

análise das publicações da ONG Não Me Kahlo no Twitter e Youtube e o engajamento das mulheres nos meios digitais contra a dominação masculina

Authors

  • Janete Monteiro Garcia Universidade Paulista (UNIP)
  • Pedro Farnese Universidade Paulista (UNIP)

DOI:

https://doi.org/10.22409/conflu.v24i3.55952

Abstract

The objective of this study is to make a discursive analysis of videos published on the channel of the group “Não Me Kahlo” on Youtube and the technique of hidden observation (SKAGEBY, 2013) on the page “ego” (RECUERO, 2009) on Twitter to collect and investigation of posts on this platform. The NGO was created in 2013 and acts as an activist (online and offline) to promote the debate on sexism and violence against women. It currently has about 4 thousand subscribers on the Youtube channel and 105 thousand followers on the social network (Twitter). The criterion is based on the group's social performance and its actions in the struggle against hegemonic spheres and power (Cf. SKAGEBY, 2013; FERRAZ, 2019). The clipping comprises publications from 2020 to May 2021. The research question is: how do women position themselves within these solidary communication platforms? One of the hypotheses is that the initiative gains more strength and visibility (LANDOWSKI, 1992) given the interaction with the female audience that seeks in an empathetic way (CAIAFA, 2020; PEREIRA, RETT and BEZERRA, 2021) to overcome their anxieties in relation to the patriarchal system (SAFFIOTI, 1987, com ALMEIDA, 1995). As a result, it is expected that this study brings a contribution and strengthening of feminist activism aiming at raising awareness on the subject and promoting gender equality.

Keywords: Cyberfeminism, Youtube, Twitter.

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Author Biographies

Janete Monteiro Garcia, Universidade Paulista (UNIP)

Doutoranda em Comunicação do Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Paulista (UNIP) e Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Mestre em Comunicação pela Universidade Paulista (UNIP). É formada em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) e também tem formação no Curso Superior de Tecnologia em Eventos, pela Faculdade de Tecnologia de Jundiaí (FATEC). Concentra-se em estudos relacionados à Linha 2 do programa, com o título Contribuições da Mídia para a interação entre grupos sociais, congregando pesquisas relacionadas à comunicação enquanto forma e instrumento de poder na sociedade. Atua ainda em pesquisas no campo da sociossemiótica, política, com foco em análise do discurso das desigualdades de gênero em relação à mulher. É integrante do Grupo de Semipolítica dos processos socioculturais e midiáticos (SEMIOPOL).

Pedro Farnese, Universidade Paulista (UNIP)

Doutorando em Comunicação e Cultura Midiática pela Universidade Paulista (Unip) e jornalista efetivo do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora. É mestre em Comunicação, especialista em Comunicação Empresarial, pós-graduado em Marketing e Negócios e bacharel em Comunicação Social (habilitação em Jornalismo) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Também possui licenciatura em Letras (Português e Literatura) pela Faculdade Universo. Na Universidade Estácio de Sá concluiu os cursos de especialização em Comunicação e Marketing em Mídias Digitais e MBA em Jornalismo Digital. Tem interesse nas áreas de comunicação organizacional, difusão da ciência e tecnologia, fake news e mídias sociais digitais.

Published

2022-12-01

How to Cite

Monteiro Garcia, J., & Farnese, P. . (2022). CYBERFEMINISM: ANALYSIS OF PUBLICATIONS BY THE NGO NOT ME KAHLO ON TWITTER AND YOUTUBE AND THE ENGAGEMENT OF WOMEN IN DIGITAL MEDIA AGAINST MALE DOMINATION: análise das publicações da ONG Não Me Kahlo no Twitter e Youtube e o engajamento das mulheres nos meios digitais contra a dominação masculina. Confluências | Interdisciplinary Review of Sociology and Law, 24(3), 9-32. https://doi.org/10.22409/conflu.v24i3.55952