Proposing guiding principles for a decolonial production of diverse video games
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v40i3.50212Keywords:
Video games, Diversity, Decoloniality, Oppression, AuthorshipAbstract
In order to propose guiding principles for the future creation of a decolonial methodology for the production of diverse video games, this article presents a quick look at the brazilian independent developments’ scenario, reflecting critically on the respective posture that differs from the paradigms imposed by the mass industry. Starting from the theoretical foundation based on critical authors of the field of video games, as well as from the decolonial thought, a descriptive analysis of projects that can be characterized in the proposed definition of diverse video games was made so that, finally, one could propose the referred guiding principles.
Downloads
References
ANDERSON, Chris. A cauda longa: Do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2006.
APPADURAI, Arjun. O medo ao pequeno número. São Paulo: Iluminuras, 2009.
ASSMAN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas, São Paulo: Editora Unicamp, 2016.
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido: E outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2014. Copyright de 1975.
BOTELHO, Isaura. Dimensões da cultura e políticas públicas. Disponívem em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0102-88392001000200011&lng=en&tlng=pt Acesso em: 10 maio 2021.
FUNDO BRASIL. Centro Cultural Côco de Umbigada. Disponível em: https://www.fundobrasil.org.br/projeto/centro-cultural-coco-de-umbigada-pernambuco/ Acesso em: 28 fev. 2021.
CONTOS DE IFÁ. Contos de Ifá. Disponível em: https://contosdeifa.wordpress.com Acesso em: 28 fev. 2021.
HISTÓRIAS INTERATIVAS. Cores Vidas. Disponível em: http://historias.interativas.nom.br Acesso em: 10 fev. 2021.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
DICIONÁRIO MICHAELIS. Independente. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/independente/ Acesso em: 20 fev. 2021.
DOMÍNIO PÚBLICO. A Nova Califórnia. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ua000151.pdf Acesso em: 10 fev. 2019.
EL PAIS. Lima Barreto, uma voz que nasceu negra na literatura. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/06/23/cultura/1498244164_829345.html Acesso em: 10 fev. 2021.
EPIC UNREAL. Unreal Engine Disponível em: https://www.unrealengine.com Acesso em: 01 março 2021.
FRASCA, Gonzalo. Videogames of the Oppressed: Videogames as means for critical thinking and debate. Dissertação. (Master of Information Design and Technology) School of Literature, Communication and Culture, Georgia Institute of Technology. Georgia, 2001.
FRASCA, Gonzalo; ITO, Mizuko; ZIMMERMAN, Eric. Videogames of the Oppressed: Critical Thinking, Education, Tolerance, and Other Trivial Issues. In: First Person: New Media as Story, Performance, and Game. Massachusetts: The MIT Press, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1997.
GAME E ARTE. Game e Arte. Disponível em: http://gamearte.art.br Acesso em: 10 jan. 2021.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, 1984, P. 223-244. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/247561/mod_resource/content/1/RACISMO%20E%20SEXISMO%20NA%20CULTURA%20BRASILEIRA.pdf Acesso em: 01 março 2021.
GREEN MAN GAMING. Green Man Gaming. Disponível em: https://www.greenmangaming.com/pt/ Acesso em: 28 fev. 2021.
HAIDER, Asad.; LIBERATO, Leo Vinícius. Armadilha da identidade. São Paulo: Veneta, 2019.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro:Jorge Zahar Ed. 2006.
HUNI KUIN. Huni Kuin. Disponível em: http://www.gamehunikuin.com.br Acesso em: 14 jan. 2021.
ITCH.IO. Itch.io. Disponível em: https://itch.io Acesso em: 28 fev. 2021.
KOTLER, Philip.; KELLER, Kevin. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo : Pearson Prentice Hall, 2013.
LANDOW, George P. Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2006.
MIGNOLO, Walter. 2007a. Introduction. Coloniality of power and de-colonial thinking. Cultural Studies. 21 (2-3): 155-167.
MINECRAFT. Minecraft. Disponível em: https://www.minecraft.net/pt-pt Acesso em: 10 fev. 2021.
NINTENDO. Nintendo eShop. Disponível em: https://store.nintendo.com.br Acesso em: 27 fev. 2021.
PIMENTEL, Luz A. Visión autoral/vision figural: una mirada desde la narratología y fenomenología. Acta poética. vol.27 no.1 México abr./may. 2006. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-30822006000100012 Acesso em: 13 março 2021.
PLAYSTATIO. PlayStation Store. Disponível em: https://store.playstation.com/pt-br/home/games. Acesso em: 27 fev. 2021.
PUGCORN. In: Pugcorn. Disponível em: https://pugcorn.itch.io/florescer Acesso em: 14 janeiro 2021.
RESTREPO, Eduardo. ROJAS, Axel (2010). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamentos. Popayán: Editorial Universidad de Cauca.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala. Belo Horizonte, MG: Editora Letramento, 2017.
RPG MAKER WEB. RPG Maker. Disponível em: http://www.rpgmakerweb.com Acesso em: 15 fev. 2019.
SANTOS, Boaventura de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência estética. São Paulo: Cortez, 2017.
SALLES, Cecília. A.; LEÃO, Lucia. A pesquisa em processos de criação: três perspectivas. In: 20º Encontro Nacional da Anpap: Subjetividade, utopias e fabulações, 2011, Rio de Janeiro. Anais do Encontro Nacional da ANPAP (Online). rio de janeiro: anpap, 2011. v. 1. p. 1-15.
SENNET, Richard. O Artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.
STEAM. A Nova Califórnia. Disponível em: https://store.steampowered.com/app/699510/A_Nova_Califrnia/ Acesso em: 14 jan. 2019.
STEAM. Steam. Disponível em: https://store.steampowered.com Acesso em: 28 fev. 2021.
SUE THE REAL. Sue The Real. Disponível em: https://www.suethereal.com/ Acesso em: 24 maio 2021.
UFJF. Universidade Federal de Juiz de Fora. Disponível em: https://www2.ufjf.br/ufjf/ Acesso em 10 maio 2021.
UNITY. Unity Game Engine. Disponível em: https://unity3d.com/pt Acesso em: 01 março 2019.
UNIVERSAL DESIGN. Definition and Overview. Disponível em: http://universaldesign.ie/what-is-universal-design/definition-and-overview/ Acesso em: 7 maio 2021.
VISUAL NOVEL MAKER. Visual Novel Maker. Disponível em: https://visualnovelmaker.com Acesso em: 01 março 2021.
XBOX LIVE. Xbox Live. Disponível em: https://www.xbox.com/pt-BR/live Acesso em: 01 maio 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Julia Stateri, Jaderson Souza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.