O The iHealth player

gamification as a biopolitical strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v40i3.50256

Keywords:

Communication and Consumption; Gamification; Biopolitics; iHealth.

Abstract

In this article, we address the appropriation of game strategies by the health market, aiming to problematize gamification as a biopolitical strategy. In this perspective, we seek to understand how gamified dynamics mobilize “biopolitical convocations” (PRADO, 2013), which produce the subjectivities of neoliberal subjects. Therefore, we used the Labi Exames website as empirical material that exemplifies the use of gamification strategies in the health market. As for the theoretical foundation, we mobilized scholars of biopolitics, biomedicalization, “neoliberal philosophy” and gamification – through which we characterize “iHealth” as a context marked by the displacement of medical power-knowledge, encouragement of self-diagnosis and the preponderance of discourses neoliberals in body care.

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Author Biographies

Tânia M. C. Hoff, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM/SP). Doutora em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP). E-mail: thoff@espm.br.

Ana Catarina Holtz, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e Bacharel em Publicidade e Propaganda pela ESPM-SP. Pesquisadora integrante do Grupo de Pesquisa “Comunicação, Discursos e Biopolíticas do Consumo” (ESPM/CNPq). Bolsista PROSUP/CAPES. E-mail: anacholtz89@gmail.com

Lucas L. Fraga, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP), com bolsa Capes/PROSUP. Mestre em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP), com bolsa Capes/PROSUP. Pesquisador integrante do Grupo de Pesquisa “Comunicação, Discursos e Biopolíticas do Consumo” (ESPM/CNPq). E-mail: lucaslf.fraga@gmail.com.

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Published

2021-12-30