Grupo de Pesquisa em escola, Esporte e Cultura (GPEEsC): uma resistência nas subáreas sociocultural e pedagógica à hegemonia da biodinâmica no campo da Educação Física (EF)
Abstract
The historical path of research in PE is anchored by tensions and disputes between the Biodynamic and Sociocultural and Pedagogical subareas for space in the scientific field. This process influenced, and still influences, the formation of research groups, their leaders and researchers, when the academic field of PE is subject to CAPES and CNPQ regulations. The objective is to describe GPEEsC as a resistant and combative group in that scenario of tensions and pressures in the field of PE, seeking critical, collaborative and constructive positions for the development of the Sociocultural and Pedagogical subareas of the PE area as a whole. The research is bibliographic and descriptive in nature, supported by Pierre Bourdieu's theory.
Keywords: Research Group; Sociocultural and Pedagogical Subareas.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Revista Fluminense de
Educação Física o direito de primeira publicação, o que permite o
compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação
inicial nesta revista. Os dados, conceitos e opiniões apresentados nos
trabalhos, bem como a exatidão das referências documentais e bibliográficas,
são de inteira responsabilidade dos/as autores/as.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho
online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso
pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação
do trabalho publicado.
Em virtude de aparecerem nesta Revista de acesso público, os artigos são de
uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-
comerciais.